FLASHBACK FRIDAY: De workation als corporate incentivereis

Een liefdesbaby van digital nomads en multitaskende managers!

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Een workation is een organische productieve en creatieve vorm van teambuilding

FLASHBACK FRIDAY: In de afgelopen jaren hebben we zoveel toffe inspiratie gedeeld. Dat verdient het gewoon om opnieuw in de spotlights te staan. Let’s go (flash)back to Meetings in the Sun. (eerste publicatie 29 april 2019)

Met een groeiend aantal zzp’ers en een bloeiende economie is de workation een hot topic, en voor veel jonge ondernemers de perfecte manier van het nuttige met het aangename combineren. De business trip met in- en ontspanning. Persoonlijk vertier en professionele ontwikkeling en bedoeld om zaken naar een next level te tillen. Maar waarom zou dit alleen voor zzp’ers of (startende) ondernemers zijn? Wij zien de workation als liefdesbaby van digital nomads en multitaskende managers; dit event leent zich bij uitstek als concept voor de corporate markt!

Trakteer je beste salestijgers op een incentivereis met sterk inhoudelijk programma, of maak van die internationale calls verspreid over vijf tijdzones één ontspannende doch zeer informatieve en zakelijke bijeenkomst. Een workation kan ook geweldig zijn om personeel bij te scholen en opleidingsbudgetten te benutten. Haal je doelgroep uit de waan van de dag en dompel ze onder in een compleet nieuwe omgeving. Of je nu kiest voor twee of twaalf dagen; het is een wetenschappelijk onderzochte en bewezen succesvolle strategie als je wilt dat mensen echt wat meebrengen en weer mee naar huis nemen!

Organische vorm van teambuilding en ontwikkeling

Het omruilen van een vergaderzaal of congrescentrum voor een semi-tropische bestemming is natuurlijk een ontzettend positieve manier om jezelf in de kijker te spelen bij (potentieel) personeel, relaties en partners. Nog belangrijker is de mogelijkheid tot een organische, avontuurlijke en ontspannende vorm van teambuilding. Samen op avontuur en ondernemen, dat verbindt! Zeker in een tijd waarin persoonlijke ontwikkeling een grote rol speelt levert het enorm veel op als je als werkgever je personeel deze informatieve vrijheid geeft. Alex Malone, mastermind achter workationspecialist Meetings in the sun, vertelt: “Onderzoek laat zien dat je er creativiteit, productiviteit en loyaliteit voor terugkrijgt!”

Een workation in plaats van een incentivereis of internationale conference call brengt collega

Wat maakt een goede workation?

Een goede workation betekent; het aanbieden van een gevarieerd en professioneel samengesteld programma. In het geval van Meetings in the Sun kan dit dankzij een breed netwerk van leveranciers en partners, maar dat neemt niet weg dat het voor een organisatie op maat gemaakt kan worden door een ervaren eventmanager. We selecteerden een top vijf van zaken waar je je onverdeelde aandacht aan wilt besteden als je (jouw) relaties of personeel wilt trakteren op de workation:

  • Professionele begeleiding en/of sprekers, bijvoorbeeld een (business)coach of specialist binnen jullie vakgebied.
  • Een verzorgde uitvalsbasis: comfortabele bedden, goed eten en fijne werkplekken zijn onmisbare voor positiviteit en productiviteit.
  • Een diverse, maar op elkaar afgestemde groep. Gasten van hetzelfde niveau delen vaak tempo & mindset, juniors & seniors kunnen veel van elkaar leren.
  • Ontspannende excursies; door collega’s of relaties naar de andere kant van de wereld te halen haal je ze uit de waan van de dag, een goede excursie versterkt deze positieve energie.

Locatie, locatie, locatie!

Het vijfde aandachtspunt is dusdanig belangrijk dat we er een aparte alinea aan wijden. De locatie van jouw workation is van essentieel belang! Alex legt uit: “Door écht goed en strategisch na te denken wat een locatie toevoegt aan je programma, wordt je verhaal en de ervaring authentieker. Iets dat er voor zorgt dat alles beter blijft plakken. Kies niet (volledig) op basis van budget of bucket list, maar verdiep je in een plek. Bij ons gaan meer ervaren ondernemers naar Kaapstad: een stad die al veel heeft, maar tegelijkertijd volop in ontwikkeling is. Een start-up én scale-up city. Hier leren deelnemers over ondernemen in een bloeiende economie en over de invloed van politieke (in)stabiliteit. Niet omdat het wordt verteld, maar omdat het wordt ervaren.”

Of zoals wij dachten; waarom zou je als zonnebrandmerk in hemelsnaam het Noorderlicht gaan bekijken en husky-tochten maken? Think about it.