Wat is komend jaar de werkelijke uitdaging voor onze branche?

Het virus zit ook tussen de oren

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

De ‘echte’ ondernemers zijn inmiddels wel boven water komen drijven. Vaak zoals verwacht, maar soms ook als een duveltje uit een doosje. Gaaf! Ik heb prachtige initiatieven langs zien komen. Jammer genoeg zijn ze niet allemaal tot volwassenheid gekomen, laat staan dat zij aan de voorkant succes hebben opgeleverd.

Scala Jaarbeurs verschillende tafeltjes bij een bar (Foto: Michiel Ton)

We blijven doorgaan

Nu alle websites zijn geüpgraded en de interne structuren en concepten zijn aangescherpt, richten wij ons waar mogelijk op online of hybride events. Behoorlijk wat technische leveranciers en bureaus hebben hiervoor inmiddels het vertrouwen van hun opdrachtgevers weten te winnen.

Minister de Jonge gaf tijdens de laatste persconferentie aan dat hij de laatste coronavaccinaties pas na de zomervakantie van 2021 verwacht. Dat zet live nóg meer op achterstand. Wij weten tenslotte dat wij, afhankelijk van de omvang en complexiteit van de opdracht, na een landelijke go nog de nodige voorbereidingstijd nodig hebben. Hoe goed we de langverwachte go ook voorbereid hebben. En hoe overtuigd, daadkrachtig en flexibel staan onze opdrachtgevers op dat moment in de wedstrijd?

Man in geel coronaproof pak met gasmasker op tijdens corona uitdaging

LIVE is besmet

Vanwege het boven gemiddelde besmettingsrisico is onze branche aan handen en voeten gebonden. Wat denk jij? Hoe snel krijgen wij het optimale vertrouwen van onze corporate opdrachtgevers – en zij van hun relaties of bezoekers – terug als alle seinen op groen springen? En wat kunnen of moeten wij daar nu al voor doen?

In tegenstelling tot de organisatoren en bezoekers van openbare outdoor evenementen verwacht ik dat corporates en hun klanten afwachtender in de wedstrijd staan. Ze hebben net online omarmd en wegen opnieuw de risico’s die zij lopen bij de organisatie van een live event. Hoe zeker is men dat er na een landelijk go alsnog geen corona opleeft, met alle nieuwe kansen op financiële- en imagoschade als gevolg?

‘Toch nog even uitstellen’ is dan misschien voor hen nog steeds de meest voor-de-hand liggende optie.

Lens met vergezicht in de hand van een man

Genezing

We verschuiven van een periode waar emotie, beleving en het goede gevoel leidend waren, naar een periode waar de ratio, de facts & figures en het bewijs belangrijker worden.

Reden genoeg om nog mooiere en meer doordachtere eventconcepten te bedenken en ontwikkelen en ons voor te bereiden op een extra overtuigingsslag die gemaakt zal moeten worden. Ofwel weer wat extra maandjes met lage(re) inkomsten incalculeren, ofwel binnen de keten samenwerken, om niet alleen gelikte salesverhalen af te stemmen, maar deze nog overtuigender, realistischer, met meer lef en vertrouwen te verkopen dan ooit.

Wij zullen op elke misstand of onzekerheid, hoe klein en verwaarloosbaar ook, beoordeeld worden. Meer dan wij gewend waren. We moeten feilloos presteren, de opdrachtgever laten shinen en daarmee ook het mentale deel van het coronavirus definitief de deur wijzen.

Met vertrouwen in onszelf en de kracht van de branche komen wij sterker terug dan ooit. Straks zijn er weer kansen op herstel en nieuwe successen te over, maar doe niets overhaast. Natuurlijk zullen wij met z’n allen een inhaalslag moeten en willen maken, maar laten wij ons koppie erbij houden en elk risico op een nieuwe besmetting zien te voorkomen.

Dit en dit artikel hielp mij met mijn focus op 2021. Hopelijk jou ook. Laten we er voor gaan!

Beeld: Floris Heuer (header), Michiel Ton