Concept & Strategy

Amplify verzorgt 100% doorgang-garantie met ‘lockdown events’

In elke situatie een gepast event

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Bij Amplify Eventmarketing spelen ze slim in op de steeds wisselende maatregelen die door de overheid worden afgekondigd. In elke situatie is het namelijk mogelijk om een event door hen te laten organiseren. Van complete openstelling (dus geen restricties) tot een complete lockdown waarin mensen hun huis niet meer mogen verlaten.

Inderdaad, zelfs als het volledige land op slot gaat, ontvangt Amplify digitaal haar gasten met open armen dankzij lockdown events. We spraken eigenaar Melissa van Rooijen over dit initiatief en haar visie op digitale events.

Amplify EventMarketing regieruimte tijdens online event lockdown event met regisseurs met mondkapjes (Photo: Bram Saeys)
Amplify EventMarketing regieruimte tijdens online event met regisseurs met mondkapjes (Photo: Bram Saeys)
Amplify EventMarketing backstage studio met twee grote schermen en meerdere laptops (Photo: Bram Saeys)
Amplify EventMarketing regieruimte tijdens online event met regisseurs met mondkapjes (Photo: Bram Saeys)

Focus op online events

In het gesprek wordt al snel duidelijk dat Melissa weet waar ze over praat. Vanaf het begin van de corona-perikelen heeft ze zich met het bedrijf gefocust op online events. Resulterend in voornamelijk inhoudelijke digitale bijeenkomsten.

“Wat opvalt is dat onze opdrachtgevers sterk de focus leggen op kennisoverdracht. Zij hebben geen behoefte aan een BN-er als host, tig flikkerende lampen in een studio of een geanimeerde virtuele studio. Dat leidt enkel af van de inhoud. Sterker nog, dat zien we terug in de cijfers van het online kijkgedrag. Voor hen is het belangrijk om een event zo effectief mogelijk in te steken, zodat de boodschap goed overkomt bij de kijkers.”

Online live events op apple pc met vrouw met notitieblok ernaast

Lockdown events

“Een online event organiseren is echt anders dan een live event. Amplify EventMarketing wil de onrust voor het onbekende bij opdrachtgevers ondervangen. Dat betekent zoveel mogelijk technische zekerheid, snel schakelen en complete ontzorging in productie en programma. Daarom vindt elk online event plaats rondom een speciaal voor de opdrachtgever ontwikkelde website. Dat vindt in eigen beheer plaats, zodat we enorm flexibel zijn in de keuze met welke software we werken en we aanpassingen meteen kunnen doorvoeren.

Het grootste voordeel is echter dat we het complete event vanuit huis kunnen organiseren; de organisator, de sprekers én zelfs de crew. Dat is enerzijds super handig bij een eventuele volledige lockdown, maar ook voor opdrachtgevers wiens sprekers een super drukke agenda hebben en dus niet naar een studio willen afreizen. Dat geldt bijvoorbeeld voor medische en wetenschappelijke congressen.”

Amplify EventMarketing regieruimte tijdens online event met studio met 1 groot scherm (beeld: Bram Saeys)
Amplify EventMarketing online event presentator bij scherm en meerdere camerahoeken op pc (Photo: Bram Saeys)
Amplify EventMarketing regieruimte van online event met presentatrice voor scherm (Photo: Bram Saeys)

Tips voor sterke inhoudelijke events

  • Meerdaagse live events worden omgezet in één- of meerdaagse online events, maar met minder lange programma’s. Gevolg: minder rondes met beperkt aantal subsessies of één ronde met heel veel subsessies. De bezoekersaantallen zijn lager per sessie, maar de opbrengst wordt hoger omdat je met klein specialistisch groepje bij elkaar zit.
  • Besef dat gasten gaan shoppen; ze zoeken in het programma naar de voor hen meest belangrijke onderwerpen en/ of sprekers die ze willen volgen. De rest van de tijd slaan ze over. Alle ingeschreven mensen zijn dus niet de hele tijd online.
  • Live worden minder interessante onderdelen in een programma ‘geaccepteerd’, want dan pakt men de telefoon en wacht rustig af. Online geldt dat niet. Zorg dat elk onderdeel in het programma spot on is, want anders wordt dat meteen afgestraft met het wegklikken van het event.
  • In sommige branches geldt dat gasten bij meerdaagse events echt voor de inhoud komen en niet voor het sociale programma daaromheen. Live events zijn voor hen drempelverhogend. Bij een digitaal event vervallen die sociale barrières, waardoor dit opkomst verhogend kan werken.
  • Interactie bij online events wordt in sommige gevallen echt overschat. Je zit vooral tv te kijken, waarbij je geïnformeerd wilt worden zonder onderbroken te worden door interactie.
  • Bij inhoudelijke events geldt dat bij Q&A’s vaak zeer specifieke vragen gesteld worden die voor de rest van de gasten niet relevant zijn. Zorg dat die vragen op een andere manier beantwoord kunnen worden, buiten het plenaire programma om.
  • Zorg voor heel veel pauze. Mensen bepalen anders toch zelf wanneer ze pauze nemen. Wees dat moment voor, zodat ze bij de inhoudelijke onderdelen aanwezig blijven. Een open deur, maar liever drie keer tien minuten pauze, dan één keer 45 minuten.
  • Geef interne sprekers een sprekerstraining, zodat ze weten hoe ze goed in beeld komen en online een sterk verhaal kunnen vertellen.
  • Zorg dat er budget is voor interne sprekers om in de juiste hardware te voorzien, zoals een goede lamp, camera en microfoon. Zie het als een bedankje voor hun inzet of huur een leenset.
  • Als je spreekt op een live event dan trek je je mooiste kleding aan. Doe dat ook voor een online event. Het valt op dat Nederlanders, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Amerikanen, voor een stuk gemak gaan aangezien ze in hun thuisomgeving zitten.
  • Zorg altijd voor een back-up. Wij hadden een spreker die midden in de bosbranden van Californië zat en last minute halsoverkop moest vluchten. Dat liep gelukkig goed af, als ook ons programma doordat we een alternatief paraat hadden staan.
  • Bedenk jouw event altijd vanuit de gedachte ‘online first’ en niet ‘met wie in de studio’. Als die basis staat kan je op basis van de geldende maatregelen altijd nog naar een studio uitwijken of een combi van thuis/studio hanteren.

Beeld: B. Saeys