Venues

Van ‘in the shit’ naar ‘holy shit’: hoe het vernieuwde NBC events naar een hoger niveau wil tillen

Wat maakt het NBC toekomstbestendig voor de komende 20 jaar?

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Het zal je maar overkomen; je wilt je locatie verduurzamen en dan staat je locatie plots in brand. Ineens een lege agenda, geen mogelijkheden voor events en de start van een spannende achtbaanrit. Hoewel… als iemand veerkracht toonde was het eigenaar Justin van Hooijdonk wel.

Van ‘in the shit’ naar ‘holy shit’. Zo vatten we het mega inspirerende interview met Justin samen. Benieuwd naar de 2.0-versie van deze bekende evenementenlocatie en de visie van het NBC op het eventvak? Lees snel verder!

Het laatste interview dateert van bijna een jaar geleden. Er is in de tussentijd veel gebeurd.

“Holy shit, zeg dat wel ja. De term ‘holy shit’ typeert de afgelopen anderhalf jaar eigenlijk wel. Van ‘holy shit, je was een vooruitstrevende locatie’ naar ‘holy shit, je hebt brand’ naar ‘holy shit, je hebt binnen de kortste keren een vergunning’ naar ‘holy shit, binnen een jaar staat er een extreem duurzame eventlocatie’ naar ‘holy shit, we gaan bijna open voor events’.

Duidelijke taal. Hoe vond je hier een weg in?

“Ik stelde mijzelf de vraag: kan je nog iets toevoegen aan een bestaande markt? Het antwoord daarop was al gauw ‘ja’. Op de oude locatie hadden we alles al een keer geprobeerd, verbouwd en geoptimaliseerd. Veel nieuws konden we niet meer bedenken. Maar nu kunnen we een nieuw avontuur aangaan, uitgedaagd worden op een manier zoals we nog nooit uitgedaagd zijn. De brand heeft ons wat dat betreft echt een unieke kans gegeven.”

Doe dat maar eens als je je hele hebben en houden in as ziet veranderen.

“Je wordt geleefd en ’opgeslokt’ door verzekeraars, experts, banken, brandweer en gemeente. Als zoiets net is gebeurd, dan is er is een paar weken empathie en verbijstering, maar daarna is het weer back to business. Daarom gingen we zo snel mogelijk door met nieuwe ideeën. We hadden op 7 september brand en op 16 september was het plan voor het nieuwe NBC in de meest ruwe vorm klaar.”

NBC congrescentrum - Vooraanzicht

En toen dat ruwe plan er was?

“Toen zijn we meteen aan de slag gegaan met een nieuwe propositie. Daarin zijn onze oude normen en waarden in een nieuw jasje gegoten. Zo is plezier in wat we doen voor ons het allerbelangrijkste. Deze en andere kernwaarden hebben we doorvertaald in de bedrijfsvoering. Niet enkel intern, maar ook extern. Dat betekent bijvoorbeeld dat we de fun ook in de samenwerking met opdrachtgevers moeten voelen.”

Terug naar de bouw; hoe is dat verlopen?

“We gingen op zoek naar een aannemer, maar we konden niemand vinden die zo snel kon bouwen en alle nodige disciplines in beheer had. Toen hebben we besloten het zelf te doen. Dus zijn we nu architect, hoofdaannemer, installateur en uitvoerder. Gelukkig hebben we er heel goede partners bijgevonden. Ieder partner een individueel expert in zijn vakgebied en wij maken het collectief. Het bijzondere is dat bijna alle partners familiebedrijven zijn. Dan blijkt weer dat je als organisatie op zoek gaat naar partijen die op dezelfde manier een relatie onderhouden.”

Nu staat er een geweldig mooi pand. Wij mochten vorige maand al een blik werpen. Wow. Of beter: holy shit!

“Haha, dank je. Ja, we zijn er echt mega trots op. Het doel was om optimaal gebruik te maken van al onze kennis over events en de behoefte van de markt en daar de ideale locatie voor te bouwen. En dat blijkt ook nog eens de meest duurzame evenementenlocatie van Nederland te zijn geworden.”

NBC congrescentrum - Bovenaanzicht
NBC congrescentrum - Grand Hall
NBC congrescentrum - Event Area 2
NBC congrescentrum - Event Area 1
NBC congrescentrum - Event Area 2 en 3
NBC congrescentrum - Meeting Room Large
NBC congrescentrum - Meeting Room Large
NBC congrescentrum - Tuin

Is dat gelukt?

“Absoluut. We zijn met een GPR-certificering vanuit de overheid op vijf deelgebieden getoetst. Dan gaat het om het gebruik van de meest duurzame materialen, maar ook op het duurzaamheidsbeleid voor de mens en de omgeving. We kregen als beoordeling een acht; dat is het hoogste wat degene die ons beoordeeld heeft ooit heeft gegeven.”

Je gaf tijdens de rondleiding aan dat je de locatie toekomstbestendig wilde maken voor de komende 20 jaar. Wat is jouw visie op het eventlandschap?

“Events en ontmoetingen zijn steeds belangrijker in de communicatieketen. Tegelijkertijd zie je dat de individualisering bij mensen zich doorzet. Eventorganisatoren moeten daardoor steeds meer moeite doen om mensen bij elkaar te brengen, terwijl dat juist zo cruciaal is. Zeker voor Nederland, dat als kennisland in de top 3 van de wereld staat. Daar spelen we op in met het vernieuwde NBC.”

Hoe verbind je events met de drang naar individualisering?

“Wij zorgen dat een gast tijdens een event kan deelnemen aan het collectief, maar ook zijn individuele belangen kan behartigen. Heb je op de dag van het congres een belangrijke call, dan kan je gebruikmaken van de akoestische belpods. Moet je die ene mail nog versturen? Neem dan plaats in een stilteruimte of de Lounge & Work area. Ben je vegetarisch of veganistisch, dan heb je hier altijd standaard genoeg keuze om culinair te genieten. Duurt het event tot vijf uur, maar wil je liever doorwerken zodat je na de files naar huis gaat? Geen probleem. Onze locatie is daar volledig op ingericht.”

NBC congrescentrum - Lounge Area
NBC congrescentrum - Hospitality Area
NBC congrescentrum - Winebar
NBC congrescentrum - Registratie
NBC congrescentrum - Hospitality Area 2 en 3

Dat klinkt inderdaad als een lage drempel om fysiek aanwezig te zijn op een event.

“Ja toch. We hebben elke vierkante meter van de locatie onder de loep genomen om te kijken hoe we de gasten het beste kunnen ontzorgen. Wat verwacht een aanwezige gast op welk moment van de dag? Welke rol kunnen wij daar als locatie in spelen? Hoe maken we het onze opdrachtgevers zo makkelijk mogelijk? Door deze vragen als uitgangspunt te nemen, hebben we duidelijke en gefundeerde keuzes kunnen maken.”

Naast de facilitaire zaken, hebben jullie ook het personeelsbeleid extra aandacht gegeven.

“Inderdaad. We zien gastvrijheid als een product. Weliswaar een ontastbaar product, maar misschien wel belangrijker dan alle techniek en faciliteiten bij elkaar. Het is negen van de tien keer ondergewaardeerd. We hangen voor een vermogen aan AV-techniek in het dak, maar hospitality is vaak een sluitpost. Wij geloven dat de juiste mensen precies dat beetje extra toevoegen en echt onderdeel zijn van het succes van een event. Onze collega’s zijn trouw aan ons. Uit die loyaliteit putten we gezamenlijk voordeel, want een jaarlijks terugkerend event wordt beter als je het met dezelfde mensen organiseert. We besteden hier veel aandacht aan en steken heel veel tijd in uitgebreide briefings en voorbereidingen. Alle aandacht die je op voorhand in het event steekt, daar haal je het tienvoudige uit. Daar ben ik van overtuigd.”

Holy shit. Wat een rit.

“Zeker. Ik kan niet wachten tot we de eerste opdrachtgevers én gasten mogen ontvangen.”

Beeld: NBC Congrescentrum