Performance is key. Juist in de virtuele wereld.

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Danseres ballerina met zwarte achtergrond (Photo -ahmad-odeh)

De klant kijkt om en geeft een knikje. We mogen beginnen. Langzaam fade het licht. Het geroezemoes van de gasten verstomt. We zitten nu allemaal in een black out. Je voelt de energie van een volle zaal. Je hoort een lage toon, het bromt in je buik. Er komen tonen bij, er ontstaat een compositie. Het licht komt weer tot leven en ademt choreografisch met het geluid mee. Dan hoor je een stem…

Dit moment. Het allereerste begin van de show. Na al die jaren sta ik nog naast mijn compagnon met klamme handjes. Nu gaat het gebeuren. Nee, moet het gebeuren. Live.

Ik denk dat je dit gevoel wel herkent en mist. Het komt wel weer (zeg ik 1.000x tegen mezelf) en in de tussentijd laat ik me inspireren door sommigen van jullie die het al supergoed doen online.

To the point

Je hebt performance nodig om een verhaal te vertellen in een online event. Want alleen dan voel je de boodschap, raakt het en blijft het hangen. Door het vertalen van een concept naar performance voegt elk talent dat hiermee te maken heeft waarde toe aan het verhaal. En een waardevol verhaal is noodzakelijk als je online gaat, want digitaal heb je alleen nog maar het verhaal (en niet de trillende woofers in je buik). In deze blog meer over hoe je dat doet. Met extra aandacht voor de kracht van licht en geluid.

Het verhaal als vertrekpunt

De beste plek voor het verhaal is in de opening. Ik was een tijd terug bij een groot event voor ondernemers, uitverkocht en met veel top sprekers. De start is een video; niet meer dan een algemene commercial over het merk met een aftelklok aan het eind.

Ze hadden het event ook kunnen beginnen met een video die de kern van het ondernemerschap raakt, de drive die iedereen in de zaal deelt, het wáárom je onderneemt. Dan zijn daarna alle sprekers, die ingaan op hun manier van ondernemen over valkuilen, overwinningen, tips and tricks, geen losse onderdelen meer. Ze dragen stuk voor stuk bij aan het verhaal van de opening. Zo maak je meer een geheel van je event en zet je het merk steviger neer. Als je deze stap mist online, dan codeer je je event als een praatprogramma.

Igone de Jong danseres ballerina met blauwe jurk ( Photo Erik Jansen )

Verhalende performance

Een duidelijk voorbeeld van het vertalen van een verhaal naar performance is het optreden van de prima ballerina Igoné de Jongh voor de Maritime Awards in 2019. Igoné danst haar laatste performance in het Nationale Ballet op 31 oktober; het event is enkele dagen later, op 4 november.

De Maritime Awards is een award uitreiking van de vijf meest prestigieuze prijzen in de maritieme industrie, die allemaal gaan over innovatie. Het thema: ‘One Innovative Force’. Nederland heeft een unieke concentratie aan maritiem vakmanschap. Iedereen kent elkaar en elkaars talent. Door samenwerkingen en de talenten te bundelen en zo te versterken, komen we tot uitzonderlijke prestaties.

Igoné staat symbool voor een uitzonderlijke prestatie. Ook een resultaat van bundeling van talenten, waaronder de choreograaf, de spitzenmaker en de stylist. Zo is er een verbinding tussen haar en de boodschap. Een tekst over haar, verwoordt dit en is onderdeel van de performance. Dit is natuurlijk ook prachtig op beeld bij een digitaal event.

Bij elke stap wordt het beter

Talent versterkt ander talent en versterkt zo de boodschap. De strategie en de tekst voor Igoné bijvoorbeeld zijn geschreven door een strateeg. De tekst is ingesproken door een spoken word artist die het nog meer tot leven brengt. Dan werkt de levendige opgenomen tekst weer goed voor de muzikanten, die erop aanslaan en een compositie maken. De light designer voelt zich door deze muziek creatief en geeft het licht meer betekenis.

Onthulling noordzuidlijn met stalen bogen en podium

Betekenisvol licht

Ook met licht vertel je een verhaal. Bij Igoné bijvoorbeeld was elk talent (de choreograaf, de spitzenmaker, enzovoort] een bundeltje licht. Igoné danste zo mijmerend rond ‘haar bundels’ en liet ze zo nu en dan op zich schijnen. Het licht kreeg zo een diepere betekenis.

Je kunt ook een code geven aan de kleur van het licht. Typhoon treedt op en iedereen weet; als zijn band op het podium staat, gaat het dak eraf. Maar naast zijn mooie teksten in de nummers, heeft hij ook een mooi verhaal tussen de nummers door. Om dat de juiste aandacht te geven, zit hij rustig op het trappetje terwijl het licht, in de hele zaal, verandert in blauwe gobo’s. Die je het gevoel geven alsof je onder water zit, waarbij water een terugkerend thema is in zijn verhaal. Dit gebeurt drie keer in dezelfde show en bij de tweede keer valt al op dat het publiek eerder stil is. Dat het hele licht kabbelend blauw wordt, geeft (onbewust) een signaal dat Typhoon weer iets heel bijzonders gaat vertellen. Beide vormen werken ook op het scherm, dus ook online.

Typhoon met videomapping ( Photo Ferdy Damman Photography )

Geluid als tijdmachine

Hier valt nog zoveel winst te halen. Met sounddesign. En dan bedoel ik niet de deur valt dicht en je hoort bam. Maar een wereld die gecreëerd wordt in geluid, bijvoorbeeld een kappersbezoek voor L’Oréal. Je zit in het donker met een koptelefoon op. Het geluid is met 8D zo levensecht, dat je verschrikt met je hand bij je oor gaat wapperen omdat je hoort dat een tondeuse je haar aan het afscheren is. Dit werkt ook met een koptelefoon en je laptop. Geweldig om zo live contact te maken met online kijkers.

We zullen doorgaan

Door het verhaal met meer show, meer performance te vertellen, worden online events dus sterker. Het communiceert krachtiger, is interessanter om naar te kijken en maakt het daardoor waardevoller voor klanten. We moeten toch door. Dus ik ga ook gewoon door. In de volgende blogs meer over belang van strategie en een fantasie over het ‘nieuwe normaal’. Als we namelijk eens meer gaan samenwerken met de culturele sector…

Noordzuidlijn presentatie op een scherm

Beeld: Erik Jansen (foto Igoné de Jongh), Ferdy Damman Photography (foto Typhoon), Dik Nicolai (foto Jennifer van der Schaaf)