Hoe creëer je (online) communities van medewerkers en relaties?

Echt samen is zoveel fijner!

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
woord community met mensen in een zaal die hun handen omhoog doen

We snakken naar fysiek contact. Weer face to face met elkaar afspreken. Dat geldt niet alleen in de privésfeer, maar absoluut ook op ons werk. Leuk dat thuiswerken, maar dat eens zo hechte team werkt steeds minder gestroomlijnd. Wat kan je daar als werkgever aan doen? En wat doe je als bedrijf als je gewend bent offline veel contact te hebben met jouw relaties of andere doelgroep?

Kortom, hoe bind je mensen aan jouw organisatie? Wij vroegen het Kirsten Wagenaar, eigenaresse van Bind. Als iemand het ons kan vertellen, is zij het wel met zo’n bedrijfsnaam!

Wat is een community?

De grootste fout die veel bedrijven maken is de aanname doen dat een organisatie al een community is. Maar dat is niet zo. Een community is een groep mensen die het gevoel heeft bij elkaar te willen horen. Dat is niet persé bij de organisatie, maar vaak wel bij een cluster met andere medewerkers; bijvoorbeeld de afdeling waarop je werkt, degenen met wie je na de lunch een wandeling maakt, met wie je buiten werktijd sport of degene die net als jij graag over zijn of haar hond praat.

Of je nou intern of extern de communities in kaart probeert te brengen, doe eerst goed onderzoek naar deze ‘kliekjes’.

passion led us here met verf op de grond geschreven naast twee paar benen

Hoe bouw je een community?

Heb je de losse groepjes in beeld? Mooi! Met welke groep wil je het eerste starten? Die mensen benader je voor een korte vragenlijst met o.a. de vraag ‘We willen een groter gemeenschapsgevoel creëren om zo samen te groeien of iets met elkaar te bereiken. Wie doet er mee?’ Degenen die zich aanmelden worden de leden van het kernteam. Dat zijn jouw oprechte ambassadeurs. Zij gaan door het goede voorbeeld te geven een stempel drukken op de andere groepen en dus de hele organisatie.

De effecten van de huidige tijd op communities

Men vindt elkaar tijdens het thuiswerken via community software, intranet en WhatsApp. Prima zou je denken. Voor sommigen wel; dat zijn de einzelgängers die goed solo kunnen werken. Maar er zijn ook genoeg medewerkers die snakken naar het dagelijkse grapje of kop koffie met collega’s. Die vereenzamen als ze langdurig thuiszitten. Dat gaat ten koste van de effectiviteit en heeft effect op het hele team.

Daarnaast blijkt uit de eerste onderzoeken dat men moe wordt van het achter een scherm videovergaderen. Het lichaam is continu aan het zoeken naar de associatie van een mens, terwijl het een 2D-beeld is en jouw zintuigen daar slecht mee om kunnen gaan. Sinds de ijstijd is de mens niet zoveel veranderd, de technologie wel. De vraag is of wij als mensheid voldoende geëvolueerd zijn. Kunnen wij gemeenschapsgevoel echt ervaren zonder elkaar live te zien? Gamers zijn dat al veel langer gewend; die hebben doorgaans genoeg aan een avatar van iemand ergens op de wereld. Maar voor werknemers werkt dat heel anders.

3 mensen aan het werk op het kantoor van Bind community building

Tips voor het ontwikkelen van een hechte community in coronatijd

  • Ben op de hoogte van waar jouw doelgroep mee bezig is en bepaal hoe jij daarin een rol kunt spelen. Door in kennis te faciliteren (contentmarketing)? Door mensen bij elkaar te brengen? Of juist door een oplossing aan te dragen? Pak een rol en own die!
  • Evalueer alle contactmomenten tussen medewerkers onderling en met de werkgever. Daar komt ongetwijfeld uit dat sommige zaken definitief anders kunnen, zoals bijvoorbeeld maar één of twee keer per maand live vergaderen en de rest online.
  • Ga daarbij niet één op één in gesprek met medewerkers, maar in groepsverband. De output is dan veel waardevoller!
  • Benader bij elkaar komen als een feestje en niet als moeite of angstig. Gebruik die momenten om samen dieper in te gaan op zaken die al digitaal zijn besproken.
  • Maak twee of drie medewerkers in de organisatie verantwoordelijk voor het maken van een lijst met acties en ambities die uit de verschillende online gesprekken naar boven komen en waar je als werkgever ook echt iets mee gaat doen. Zoals bijvoorbeeld het creëren van verschillende WhatsApp groepen, het toelaten van social talk op intranet et cetera.
  • De community moet zelf invullingen geven aan de inhoud. Geef ze verantwoordelijkheid. Wat uit de groep komt, is eigen en wordt sneller omarmd.

Omdenken voor bouwen van community

Je moet als bedrijf de ballen hebben om iets anders te doen dan jouw core business. Hoe groter het bedrijf, hoe lastiger dat in de praktijk is. Een mooi voorbeeld komt van Tiqets. Doordat alle culturele attracties gesloten waren viel de complete verkoop stil. In gesprek met hun doelgroep kwam het bedrijf erachter dat men vooral behoefte heeft aan kunst. Daarop werd gevraagd om zelf kunst te maken of foto’s te maken van kunst om je heen. Zo werd in korte tijd een community gecreëerd, puur om te binden en boeien.

Zie ook het YouTube-kanaal met interessante filmpjes over communities.

Beeld: Bind