Concept & Strategy

Obsessions onderzoek toont naast de resultaten ook kracht van het bureau

Gedegen, gefundeerd en gedurfd

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

In maart afgelopen jaar stond de hele branche in één keer stil. Dit abrupte moment zorgde voor gemengde reacties. Waar de ene ondernemer zijn team om zich heen verzamelde en in de actiemodus ging, bleven anderen verstijfd zitten. Obsession is een bureau uit de eerste categorie. Ze organiseerde tal van digitale events en creëerde in samenwerking met Beeldr en Solid Rental een eigen online platform; Squares.

Een jaar later, en met het perspectief voor opengaan van de branche aan de horizon, waren ze bij Obsession benieuwd wat de gevolgen van één jaar thuiswerken voor het bedrijfsleven zijn, en voor events in het bijzonder.

Wordt de waarde van fysiek contact niet drastisch onderschat? Een goede zet als ‘partner voor live’. Zoals het dit bureau betaamd werd dit onderzoek op professioneel niveau aangepakt en dat levert waardevolle resultaten op!

De uitkomsten uit het onderzoek

Een enquête via Typeform? Hell no! Obsession zette onderzoeksbureau DJV Insights aan het werk. Het gevolg was een onderzoek onder in totaal 1331 leidinggevenden en werknemers uit zowel de publieke als private sector. Bij een gedegen onderzoek hoort ook een dik rapport.

Wij scrolden door het document en vonden vooral de volgende feiten interessant;

  • Volgens 77% van de respondenten speelt ontbreken van fysiek contact een rol bij de geresulteerde omzetdaling afgelopen jaar
  • Eén derde van de leidinggevenden geeft aan dat ontbreken van fysiek contact leidt tot verwatering van de interne cultuur
  • 83% kijkt er naar uit om weer naar kantoor te gaan en elkaar fysiek te ontmoeten
  • Een ruime meerderheid (61%) mist bij digitale events het persoonlijke contact
  • 71% van de leidinggevenden is bekend met de term ‘hybride events’
  • In totaal 59% verwacht dat events terugkomen in hybride vorm, 34% verwacht in fysieke vorm en slechts 7% verwacht dat events volledig digitaal gaan plaatsvinden
Obsession interview onderzoek (foto - Nico Alsemgeest)

De uitkomsten tonen kansen voor de branche

Als wij onze eigen bevindingen hierop los laten, worden we uiteraard erg blij. Het fysieke contact zorgt voor een cruciale dynamiek binnen organisaties. We schreven eerder al over de nieuwe werkweek en ook in het nieuws wordt de discussie over het nieuwe (thuis)werken hevig gevoed.

Dit onderzoek geeft helder aan wat de negatieve gevolgen van thuiswerken voor de bedrijfscultuur en de omzet zijn. Als branche kunnen wij hier perfect op inspelen. Stel jezelf de vraag wat voor jouw organisatie de juiste balans is tussen de digitale en fysieke ontmoeting. En bepaal daarnaast goed hoe je de route terug naar kantoor inricht. Hoe zorg je dat iedereen weer optimaal ‘in het zadel zit’, zodat je de geleden schade kunt repareren? De uitkomsten geven duidelijk aan dat we hier als branche fysiek mee aan de slag kunnen!

Altijd gaan voor resultaat

De resultaten uit het onderzoek spreken voor zich. Sterker nog, voor sommigen voelen de uitkomsten als een open deur. Maar juist daarom vinden wij het tof dat Obsession dit onderzoek heeft laten uitvoeren. Geen aannames, maar concrete antwoorden; iets wat een kennispartner kenmerkt. En dan niet lekker voor jezelf houden en in salesgesprekken gebruiken, maar volledig transparant delen met de hele branche.

Kijk, dan steek je je kop boven het maaiveld uit en kweek je respect. Bij collega’s én opdrachtgevers, want als Obsession op deze manier ook een aanvraag oppakt, dan kan je ervan uit gaan dat je in goede handen bent!

 Beeld: Nico Alsemgeest