Food & Drinks

MPS | food & design verzorgt voor 10.000 personen catering op grootste ziekenhuisschip ter wereld

In zes weken van offerte naar uitvoer

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Aan het begin van de lente kwam de Global Mercy, het grootste ziekenhuisschip ter wereld, aan in Nederland om donateurs en vrijwilligers te bedanken en uit te nodigen voor een bezoek aan het schip. MPS | food & design kreeg uiteindelijk de catering van het event toevertrouwd. Klein detail; lange tijd was onduidelijk of het event wel zou plaatsvinden. In de tweede week van januari kwam pas het verlossende woord, toen nog midden in een lockdown, dat het event live al over zes (!) weken zou plaatsvinden.

Alle hens aan dek dus om in scheepsvaarttermen te spreken. Wij vroegen Maaike Drukker (Account manager bij MPS | food & design) en Daan Boldewijn (Operationeel manager bij MPS | food & design) naar deze innoverende productie.

Vertel, bij wat voor enorm project waren jullie betrokken?

Daan: “Op 26 februari kwam het schip in Rotterdam aan met als doel om mensen te werven die aan boord twee jaar vrijwillig zorg willen verlenen in ontwikkelingslanden. We hebben zowel aan boord als in een VIP-tent op de kade diverse ontvangsten gehad voor in totaal zo’n 10.000 internationale gasten. In totaal hebben we zeventien dagen voor verschillende doelgroepen allerlei lunches en diners verzorgd op het niveau waar MPS | food & design bekend om staat. Het was een geweldige beleving en zijn United Producers dan ook enorm dankbaar voor deze mooie samenwerking.”

MPS-Westfall-gold-12-maart-by-MichielTon
Nico Alsemgeest - MPS | food & design verzorgt voor 10.000 personen catering op grootste ziekenhuisschip ter wereld
MPS-Westfall-gold-12-maart-by-MichielTon
MPS-Westfall-gold-12-maart-by-MichielTon

Dat klinkt als een productionele uitdaging.

Maaike: “Het was absoluut een uitdaging, maar heerlijk om te doen als je lange tijd noodgedwongen stil stond. En niet gek als je beseft dat we een on- en offboarding tent hadden waar we in totaal 7.000 gasten ontvingen voor een rondleiding over het schip, in totaal 800 gasten hebben voorzien van een VIP-lunch of diner en elke dag ook nog eens 150 gasten met verschillende culinaire verzorging. En we hadden verschillende site-events zoals een diner voor 150 gasten in de Schiecentrale en drie diners op de Spido Prinses Amalia voor in totaal 450 gasten.”

Daan: “Alles moest met een kraan aan boord worden gehesen. Het was een mooi gezicht om al onze benodigde materialen, op rolcontainers, door de lucht te zien zweven. Maar wat vooral een uitdaging was, was dat we de keuken in het schip niet konden gebruiken en er ook geen ruimte beschikbaar was waar we met warmhoudapparatuur konden werken. Kortom, hoe ga je een internationaal gezelschap verrassen met een koude lunch?”

Maaike: “We hadden bij die driegangenlunch ook nog eens te maken met de tijden waarop de rondleidingen plaatsvonden, want elke tien minuten vertrokken dertig gasten.”

Nico Alsemgeest - MPS | food & design verzorgt voor 10.000 personen catering op grootste ziekenhuisschip ter wereld
Nico Alsemgeest - MPS | food & design verzorgt voor 10.000 personen catering op grootste ziekenhuisschip ter wereld

Dat zijn inderdaad mooie uitdagingen. Wat bleek de oplossing?

Maaike: “We hebben een stapellunch gecreëerd waarbij drie bordjes op elkaar waren gestapeld. Dat bleek perfect en ook nog eens als erg creatief ervaren door de gasten getuigen het aantal foto’s wat ervan werd gemaakt.”

Hoe was het om vanuit een lockdown ineens in de zesde versnelling te moeten voor zo’n enorme productie?

Daan: “Het was onze eerste productie na de lockdown, dus het was vooral heel mooi om te zien dat we ‘het spelletje’ nog niet verleerd waren. Het was even inkomen, maar men had echt plezier.”

Maaike: “Daar komt bij dat onze opdrachtgever een internationale delegatie qua eventteam had die veel last minute wijzigingen doorgaven. We hebben tijdens het event zelf veel moeten schakelen en op- en afschalen. Flexibiliteit to the max, maar het ging allemaal bijzonder goed.”

Nico Alsemgeest - MPS | food & design verzorgt voor 10.000 personen catering op grootste ziekenhuisschip ter wereld

We kwamen net uit een lockdown. Golden er nog coronaprotocollen tijdens het event?

Daan: “Dat was zeker zo. Het is een medisch schip dus zaken als mondkapje, handen wassen etcetera gold daar allemaal nog. Ook moesten alle medewerkers dagelijks getest worden, om zoveel mogelijk te voorkomen dat er een uitbraak zou komen. Erg spannend, want je zou maar op een dag te veel medewerkers naar huis moeten sturen…”

Maaike: “We hielden rekening met een percentage uitval van medewerkers en hebben daarom duidelijk afspraken gemaakt met onze partners dat we altijd back-up wilde hebben. Dat ging heel goed en daar zijn we erg trots op.”

Nico Alsemgeest - MPS | food & design verzorgt voor 10.000 personen catering op grootste ziekenhuisschip ter wereld
Nico Alsemgeest - MPS | food & design verzorgt voor 10.000 personen catering op grootste ziekenhuisschip ter wereld
Nico Alsemgeest - MPS | food & design verzorgt voor 10.000 personen catering op grootste ziekenhuisschip ter wereld
Nico Alsemgeest - MPS | food & design verzorgt voor 10.000 personen catering op grootste ziekenhuisschip ter wereld
Nico Alsemgeest - MPS | food & design verzorgt voor 10.000 personen catering op grootste ziekenhuisschip ter wereld

Welke leermomenten uit dit event neem je mee voor volgende events?

Maaike: “De gasten kenden het idee van een stapellunch niet. De eerste keer dat we de lunch serveerden, namen mensen na de rondleiding aan een andere tafel plaats, waar dus hun resterende lunch niet stond. Dat zijn we daarna duidelijker gaan communiceren en toen verliep het vlekkeloos. Wijze les dat onze concepten soms zo verrassend zijn dat ze uitleg nodig hebben. Goede communicatie is dan key.”

Daan: “Het was een productie van zeventien dagen, dus we werkten met meerdere teams. Daarom hebben we vaak opnieuw moeten brieven voor aanvang van de shift. Omdat het spannend is, net uit de lockdown komend, of we de performance konden bieden waar we bekend om staan, ben ik met alle teams geregeld droog gaan oefenen met focus op aandacht. Het heeft ervoor gezorgd dat we echt onze MPS-handtekening onder dit event konden zetten. Die training on the job ga ik vaker inzetten, want ik zag meteen het effect.”

Welk gevoel is blijven hangen, terugkijkend op het event?

Maaike: “Dat we echt één team waren, samen met United Producers. Allemaal vakmensen die samen een prachtige productie hebben neergezet.”

Daan: “Daar sluit ik mij helemaal bij aan. En de gedachte van een dikke glimlach. Bij onze medewerkers, bij de gasten én bij de opdrachtgever. Dat maakte mij héél trots.”

Beeld: Nico Alsemgeest en Michel Ton