KLAAR IS CASE: ’s Werelds grootste indoor hardstylefeest Qlimax werd unieke online audiovisuele trip

Bezoekers uit meer dan 80 landen

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

We schreven in de zomer al een KLAAR IS CASE over de digitale variant van Defqon.1, tevens een jaarlijks door Q-dance georganiseerd event. En nu al een tweede vermelding in deze categorie? Absoluut! We zijn dit jaar namelijk verwend geraakt door alle festivals die hun event online wilden voortzetten. Daarin kon het niet gek genoeg met originele plekken voor een DJ-set, inclusief de meest bizarre stagedesigns en grootste special fx. Hartstikke tof, maar op gegeven moment totaal niet meer onderscheidend.

Tomorrowland deed een sterke poging met hun virtuele experience, maar ondanks de hoogstaande technieken vonden we dat toch ‘meer van hetzelfde’. Nee, neem dan Qlimax The Source, het alternatief voor ’s werelds grootste indoor hardstylefeest. Hierin lag de focus om gasten echt mee te nemen in een audiovisuele journey die perfect moest aansluiten bij de doelgroep. Dat is zonder meer gelukt. We complimenteren Q-dance voor de ballen die ze heeft gehad om dit gewaagde experiment uit te voeren. Volledig nieuw en toch vertrouwd. Wow!

Daan Jansen, Show & Art Director bij Q-dance en creatief verantwoordelijk voor het project, vertelt ons over het ontstaan van het concept, de uitdagingen die ze tegenkwamen en de trots op het eindresultaat.

Daan Jansen Qlimax kijkt naar het podium voor een optreden

Wat is Qlimax voor event?

“Qlimax is het grootste indoor hardstyle event ter wereld waarbij de show en ervaring één van de belangrijkste kenmerken is. Enkel de A-status DJ’s uit het genre treden op en bezoekers weten dat we de lat erg hoog leggen qua beleving. Daarin hanteren we altijd hetzelfde vertrekpunt qua thematiek: het moet aanvoelen als een duister ritueel. Alles wat we doen moet aan die voorwaarde voldoen.”

Hoe is Qlimax The Source tot stand gekomen?

“Toen bleek dat het event niet live kon doorgaan, besloten we om weg te blijven van een standaard livestream met ontelbare lasers, maar een show te maken die poogt de echte Qlimax fan op een nieuwe manier diep te raken. Dat is uiteindelijk Qlimax The Source geworden; een audiovisuele trip door diverse filmische werelden waarin per wereld een artiest centraal staat en je als kijker echt wordt overdonderd door de muziek en zo passend en creatief mogelijk beeld. Dit alles maakt voor een unieke ervaring.”

Qlimax tijdens online event met lasershow en regie

Hoe verliep het proces om tot dit concept te komen?

“Als evenementenmakers willen we mensen het liefst een live beleving geven. We hadden diverse alternatieve live concepten bedacht, maar deze bleken allemaal te risicovol omdat de kans bestond dat we geen gasten mochten ontvangen.

Toen veranderde de focus naar een videogenerieke invulling waarin we samen met de artiesten muziek zouden maken en dat alles mooi in beeld zouden brengen. Van daaruit zijn we door gaan ontwikkelen; Er ontstond een rode draad door de wereldjes en na een paar weken hing er een vrij uitgebreid plan op het bord.

Samen met Sanne Tiemissen, de projectmanager en rots in de branding, stonden we voor een tweesprong. Of we gingen dit binnen vijf maanden tot een complete journey uitbouwen die ons een vrij intense tijd zou beloven. Of we blijven minder buiten onze comfortzone en kunnen beter slapen. Het werd minder slapen.”

Qlimax Daan Jansen tijdens online event in de regie

Waar liep je in het voortraject tegen aan en hoe ben je daar mee omgegaan?

“Allereerst dat we iets bedachten dat nog nooit gedaan was en waarvoor de muziek bepalend was voor de verdere uitwerking van het concept. Koen Hulschbosch en ik moesten de artiesten dus overtuigen om mee te doen, zonder dat we precies wisten hoe het ging worden. Daarbij wilden we dat ze arrangementen schreven die ze normaal niet ontwikkelden. Het uitgangspunt was om nu echt iets unieks te maken nu de dansvloer niet leidend zou zijn.

Terwijl de muziek binnendruppelde, moesten we geschikte locaties vinden. In een reguliere Qlimax geven we gigantisch veel geld uit om een wereld te bouwen, maar nu moesten we die opzoeken om het project haalbaar te maken. Zo kwamen we bijvoorbeeld bij Centrale Markthal Amsterdam uit, nadat we circa twintig andere hallen de revue hadden laten passeren die niet aan de minimale hoogte of esthetische eisen voldeden. Maar vooral de mystieke buitenlocaties waren een uitdaging. Na een vrij excessieve zoektocht kwamen we, bijna bij toeval, uit bij Lux Et Terra. Een privéterrein waar de eigenaar in veertig jaar tijd zijn eigen zonnetempel heeft gebouwd. Met het bijeen komen van de locaties, kregen we hierdoor ook de elementen om het verhaal verder uit te schrijven.

We hebben een serieus storyboard gemaakt, zodat we een praatstuk hadden.  Zeker als de mensen die mee gaan werken ook niet eerder aan een dergelijk iets gewerkt hebben is het belangrijk om een zo duidelijk mogelijk praatstuk te maken. Vervolgens werden de belangrijkste externe mensen aangetrokken, waarbij vooral de lichtman Robbert-Jan Vernooij en mede regisseur en cameraman Stijn Verlinde bepalend waren. Met hen zijn we de plannen verder gaan uitwerken. Toen hebben we in circa zeven weken op zeven verschillende locaties in totaal veertien draaidagen gehad. Nou ja, vooral draainachten. Tijdens deze periode was het gevoel van ‘samen mooie dingen maken in een tijd waarbij nagenoeg alles stil staat’ wel echt bijzonder en dat gaf enorm veel energie.”

Vuur act Qlimax The Source - fotograaf Menno van der Veen

Wat heb je gedaan om de content zoveel mogelijk een beleving te maken?

“De audio vormt hierin het fundament. Waar veel content vooral narratief gedreven is, wilden wij vooral een trip maken. Dat is toch net even wat anders. We hebben goed nagedacht over wat de volgorde zou moeten zijn van de type muziek.

Om fans vanuit huis zoveel mogelijk in de wereld mee te nemen, maakten we in de campagne duidelijk dat ze over een fatsoenlijk geluidsysteem moesten beschikken. De start van de journey begon met een aftelklok waarin we gasten ook aangaven het licht uit te doen en het geluid goed hard te zetten. Zo namen we ze mee in een ritueel en kon de reis beginnen.”

Waar ben je het meest trots op?

Als ik naar buiten kijk dan is dat uiteraard de hartverwarmende reacties van de fans. Als ik naar het proces en het team kijk dan is het dat we dit resultaat bereikt hebben door zoveel mogelijk vast te houden aan samenwerkingen met leveranciers waar we een ‘normale’ Qlimax editie mee maken. Ondanks dat het een totaal ander product is heeft iedereen mee kunnen bewegen om tot dit resultaat te komen. Dat heeft ervoor gezorgd dat het echt uniek is. Ik heb in het begin ook met mensen uit de filmindustrie gesproken, maar ik voelde al snel dat zij ons én onze fans niet precies konden peilen.

Uiteindelijk keken er fans uit meer dan 80 landen. Die kochten allemaal een ticket voor iets waarvan ze geen idee hadden wat ze moesten verwachten. Terwijl het merendeel van de online events ook nog eens gratis te zien is. Dat vind ik heel bijzonder.”

Qlimax opnames in kerk met lasershow

Kunnen de fans hier nog een keer van nagenieten?

“Zeker, de vraag vanuit fans om het nog een keer te beleven was zo overweldigend dat we een samenwerking met Netflix zijn aangegaan. Vanaf 22 december is Qlimax The Source daar te bewonderen. Dat we dat als team hebben kunnen fixen, maakt mij ook echt trots.”

Heb je terugkijkend op het proces nog tips voor andere eventmakers?

  • “Het belangrijkste is dat je altijd uitgaat van het fundament; wat wil de echte bezoeker het liefste? Daarin schuilt een groot deel van het succes.
  • In een proces werk ik altijd door op een open manier te sparren met creatieve mensen waarin ik heel veel vertrouwen heb. Maak het ook echt van die mensen. Houdt het idee en de uitwerking niet bij jezelf. Dat levert het beste resultaat op.
  • Dit traject was niet zozeer een productionele uitdaging, zoals bij een reguliere Qlimax, maar meer een uitdaging van ‘laat alle reguliere procedures van onze events los en ga aan de slag alsof het je eerste werkdag is’. Iedereen heeft zich hierdoor in het proces ook persoonlijk ontwikkeld. Dat is heel waardevol.”

Is dit voor herhaling vatbaar?

“Ik zou geen harde nee willen zeggen, maar we gaan het liefst weer zo snel mogelijk vette feesten geven. Mocht dat komend jaar niet kunnen, dan veeg ik liever het bord schoon om te kijken wat dan het meest interessant is om aan de fans te geven.”

Wil je verder nog iets aan de branche kwijt?

Ja, ondanks dat we nu dit soort alternatieven aan het ontplooien zijn moeten we niet vergeten waar het om draait: ervoor zorgen om mensen LIVE te verbinden. Het is mijn opvatting dat elkaar live zien, samen iets meemaken, samen genieten, verbinden, een basisbehoefte is. Laten we ervoor zorgen dat als we straks ons vak weer fatsoenlijk kunnen uitoefenen we de bezoekers meer dan ooit laten voelen wat ze gemist hebben.

Zie hier een kort fragment van de journey. Het doet geen recht aan het geheel, maar geeft een indruk. Je weet het hé; licht uit en muziek vol open!

Beeld: Q-dance / Menno van der Veen