Venues Concept & Strategy

KLAAR IS CASE: Industributie 2021 was mix van inhoud, online netwerken en awarduitreiking in stijlvolle omlijsting

Aangepaste programmering met blijvende elementen

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Wat doe je als je dit jaar voor de 33ste keer een beproefd concept organiseert waarbij naast de awarduitreiking vooral het dineren en face to face netwerken centraal staan? Voor dat dilemma stond Vakmedianet met het Industributie-diner; de ontmoetingsplek waar de bedrijfstop van (food)retailers en levensmiddelenfabrikanten samenkomen.

Buro van Oranje werd erbij gehaald en samen werd een online editie ontwikkeld die plaatsvond in Felix Meritis. We gingen in gesprek met Femke van Huet (Manager Events – Food & Horeca bij Vakmedianet), Maurits Ouweneel (producent bij Buro van Oranje) en Bart Zuidam (teammanager Sales & Events bij Amerpodia, waarvan Felix Meritis onderdeel is).

Hoe ziet het Industributie-diner er normaal uit?

Femke: “Het is een prestigieus event waar de top uit de branche bij elkaar komt en waarin de focus lag op de bekendmaking van de resultaten en bijbehorende trofeeën van het Industributierapport, met daarnaast veel ruimte voor een heerlijk diner en netwerken.”

Hoe is tot de keuze van het concept van deze editie gekomen?

Femke: “Het event heeft zijn sporen in de afgelopen jaren verdiend, dus we wilden vooral die waarde behouden. Daarop besloten we een echte tv-productie te ontwikkelen waarin naast de resultaten meer focus lag op inhoudelijke thema’s. Om die reden haakten we Buro van Oranje aan en hebben we samen het concept verder uitgewerkt.”

Maurits: “We hebben het event verbreed door in de week van het Industributie-event vier online ontbijtshows te maken vanaf de A’dam Toren waarin naast gesprekken met gasten ook awards werden uitgereikt aan genomineerden. De week sloten we af met een indrukwekkende show die live werd uitgezonden en waarin naast een inhoudelijk programma de belangrijkste winnaars van het onderzoek bekend werden gemaakt.”

NATHANREINDS-Industributie-Talkshow-Felix Meritis (alleen bij artikel 25-2-21 gebruiken)
NATHANREINDS-Industributie-Talkshow Marit van Bohemen (alleen bij artikel 25-2-21 gebruiken)

Hoe zag het programma eruit?

Maurits: “We vinden het belangrijk dat je de hoge standaard van een fysiek event online moet overtreffen voor de kijker. Dat doe je door een sterk conceptueel programma en een bijzondere plek van waaruit je de uitzending verzorgt. Het hoofdprogramma was een mix van inhoudelijke gesprekken, bekend maken van de winnaars en entertainment.

We hebben het als een volwaardige talkshow in elkaar gezet. Alles was volledig redactioneel en conceptueel voorbereid en we hebben ons aan de wetten van tv gehouden, zoals een show van maximaal een uur en gesprekken van circa zeven minuten. We weten dat dat werkt. Zeker als je dat onderbreekt met muzikale optredens en een scherpe column van Marcel van Roosmalen. Belangrijk daarbij is de inzet van een goede presentatrice zoals Marit van Bohemen. Zij kan goed interviewen, weet een goede sfeer te brengen, maar weet ook de sponsoren de juiste aandacht te geven.”

Kon er nog worden genetwerkt?

Femke: “Bij de inschrijving kregen gasten de mogelijkheid om zich aan te melden voor een voorprogramma waarin we virtuele ronde tafelsessies organiseerden. We hadden diverse stellingen geformuleerd en daar werd stevig over gediscussieerd. We moesten zelfs enkele tafels onderbreken omdat ze anders de opening van het hoofdprogramma zouden missen. Ook één op één chatten tussen gasten was mogelijk, maar heel eerlijk; het is natuurlijk niet hetzelfde als live. Vooral de toevallige, maar zeer waardevolle gesprekken bij bijvoorbeeld de garderobe of in de loop naar de toiletten mis je.”

NATHANREINDS-Industributie-Talkshow-confetti (alleen bij artikel 25-2-21 gebruiken) Foto: Nathan Reinds
NATHANREINDS-Industributie-Talkshow-zangeres (alleen bij artikel 25-2-21 gebruiken) Foto: Nathan Reinds
NATHANREINDS-Industributie-Talkshow-kijkje achter de schermen Felix Meritis (alleen bij artikel 25-2-21 gebruiken) Foto: Nathan Reinds

Waren alle uitzendingen live?

Maurits: “We kozen ervoor om de ontbijtshows semi-live uit te zenden. De grote show was echter een moment wat we echt live wilden doen, omdat je zo echt een momentum creëert en iedereen er echt voor gaat zitten.”

Hoe kwam de keuze voor Felix Meritis als locatie tot stand?

Femke: “We zochten een locatie die nieuw was voor de gasten, zodat die tot de verbeelding sprak. Felix is een jaartje geleden na een grondige renovatie geopend, maar heeft door corona nauwelijks events georganiseerd. Daarnaast bood de locatie de uitstraling die we zochten; een combinatie van historie en cachet in een nieuw jasje.”

Maurits: “Daar komt bij dat de locatie door de renovatie volledig is voorbereid op grote events. Het is bijzonder dat in zo’n historische zaal moderne producties kunnen plaatsvinden. Zo zijn er veel mogelijkheden om alles in trussen aan het dak te hangen.”

Bart, hoe vond je het dat voor jullie locatie werd gekozen?

Bart: “Geweldig natuurlijk. Onze rol was bij deze productie vrij beperkt, ondanks dat we vanuit Amerpodia veel eigen programmering regelen of opdrachtgevers volledig ontzorgen. Maar ook de meer faciliterende rol past ons goed.

We hebben door de diverse zalen voldoende ruimte om de ruime technische crew, sprekers en het team van Vakmedianet op ruime afstand van elkaar te laten verblijven. Onze Zuilenzaal werd de crewruimte en was daarmee voor één avond de mooiste kantine van Nederland. Het restaurant werd in gebruik genomen voor de regie en de receptie werd de ontvangst- en wachtruimte voor de sprekers. Het is prachtig om te zien hoe de Concertzaal op beeld overkomt. Het is een plaatje, maar die credits gaan volledig naar Maurits en Femke.”

NATHANREINDS-Industributie-Talkshow-Peter Heerschop (alleen bij artikel 25-2-21 gebruiken) Foto: Nathan Reinds
NATHANREINDS-Industributie-Talkshow-regieruimte (alleen bij artikel 25-2-21 gebruiken) Foto: Nathan Reinds

Femke en Maurits, hoe was dat voor jullie?

Femke: “Het was een kort en overzichtelijk traject. Met één locatiebezoek en wat mailtjes en belletjes was alles geregeld. En waar we vragen hadden, werd daar alert op ingesprongen. Fijn dus.”

Maurits: “Wij hadden in de uitvoering een hele fijne samenwerking. Voor herhaling vatbaar!

Volgend jaar weer gewoon een fysieke variant?

Femke: “Dat is absoluut de bedoeling. Wel nemen we de learnings van deze editie van Indistributie mee. Zo hebben we ervaren dat we in de programmering een stuk vrijer kunnen zijn.”

Beeld: Nathan Reinds