KLAAR IS CASE: De Vrienden van Amstel Livestream verbond 1 op 10 Nederlanders

Een waanzinnig project in waanzinnig korte tijd opgezet

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Voor velen is De Vrienden van Amstel LIVE (VVAL) een terugkerend event om te bezoeken. Letterlijk en figuur een feestje waar je bij wilt zijn. Dat feestje viel dit jaar door de coronamaatregelen compleet in duigen. Of toch niet?

Amstel en Tribe Company organiseerden De Vrienden van Amstel Livestream; een twee uur durend concert wat gratis via een livestream te bekijken was. En of dat gedaan is… Zo’n anderhalf miljoen (!) mensen genoten van een twintigtal artiesten die overduidelijk met plezier optraden in een verder leeg Ahoy. Twitter ontplofte met een top drie trending hashtags en veel grappige tweets zoals ‘Ik sta al tien minuten in de rij voor het toilet’ en ‘Shit, munten op’.

Machiel Hofman, creatief directeur en eigenaar van Tribe Company, praat ons bij over het doel van het event, de overweldigende aandacht en het werken met een gepassioneerd team.

Vrienden van Amstel Livestream vanuit een leeg Ahoy (foto Set Vexy) Foto: Set Vexy
Vrienden van Amstel Livestream vanuit Ahoy (foto Set Vexy) Foto: Set Vexy

Kan je in een paar regels uitleggen wat De Vrienden van Amstel Livestream betreft?

“We hebben gepoogd om een reguliere VVAL te maken, maar dan in de huidige tijd. Een online variant waarin we mensen hetzelfde gevoel wilden geven als wat men ervaart als ze er live bij zijn. Alles met één doel; mensen in deze klote periode thuis een leuke zaterdagavond bezorgen.”

Hoe is het proces gegaan om tot dit concept te komen?

“VVAL is een instituut. Wij mogen het al zo’n twaalf jaar produceren, dus ook voor deze editie gingen we al snel in gesprek met artiesten. Het bleek lastig om binnen de veranderende maatregelen een vorm te bepalen. In december werd duidelijk dat niets meer mogelijk was. Maar de artiesten gaven duidelijk aan het gevoel te hebben iets te willen doen.

Toen kwam daar het ontbrekende puzzelstukje. Ik ben geen voorstander van livestreams, omdat je de sfeer moeilijk kunt vangen, maar als we nou een grote groep vrienden, oftewel de artiesten, bij elkaar konden brengen, dan kan je alsnog dat gevoel overbrengen. Zo is het gegroeid tot het monster wat het werd, kijkend naar het aantal registraties”

VVAL artiesten die met hun handen zwaaien (foto-Bart Heemskerk) Foto: Bart Heemskerk
Maan, Typhoon en Acda die samen optreden bij VVAL (foto-Set Vexy) Foto: Set Vexy
Optreden Willeke Alberti en Dinand tijdens VVAL (foto-Set Vexy) Foto: Set Vexy

“We gaan dit doen voor Nederland. Even geen belangen, behalve gewoon plezier maken.”

Waarom moest je je registreren om het event te kunnen bekijken?

“We wilden inzicht hebben in hoeveel mensen geïnteresseerd zouden zijn. Het lijkt namelijk alsof livestream een begrip is, maar het is sinds een jaartje in opkomst. En heel eerlijk; veel goede cases zijn er nog niet. Door de registraties konden we bijschakelen om de stream zonder storingen uit te zenden.

Daarnaast vonden we het erg belangrijk om mensen duidelijk te maken dat ze beseffen dat je normaal moet betalen hiervoor. Je bestelt het gratis kaartje in de ticketshop, zodat ze weten dat het echt een cadeautje is.”

Vrienden van Amstel Liverstream Nick, Simon, Guus, Snelle die genieten van optreden Maan (foto-Set Vexy)
Freek en Suzanne zingen Simon toe tijdens VVAL (foto-Ben Houdijk)

Op welk moment dacht je: “We hebben goud in handen”?

“De dag na het event, toen we alle cijfers zagen. We gingen in eerste instantie uit van 50.000 kijkers en hadden ingezet op een technische capaciteit van 100.000 mensen, zodat alles goed zou verlopen. Uiteindelijk kwamen we uit op ruim 770.000 registraties.

Tel dan de regel op dat gemiddeld 2,3 personen per huishouden kijken, dan betekent dat circa 1,7 miljoen mensen gekeken hebben. Uit 100 verschillende landen. Zo keken ze in Curaçao bijvoorbeeld, volgens de daar geldende regels, met vijftig mensen samen op het strand. Dat ontroert mij.”

Waar liep je in het voortraject tegenaan en hoe ben je daarmee omgegaan?

“De hele zomer hebben we De Tuin van 2020 georganiseerd, met zo’n 200 live concerten voor 100 mensen. We hadden dus ruimschoots ervaring op het gebied van de coronamaatregelen. Als extra zekerheid hebben we een teststraat gecreëerd waar alle artiesten en crew met de auto doorheen moest. Zo kwam je in een bubbel terecht, waar we nog steeds werkten met de anderhalve meter afstand en mondkapjes verplicht waren. Daar werd door twee medewerkers continu op toegezien.

Ook op praktisch niveau hielden we rekening met de veiligheid; er werd niet van instrumenten gewisseld, iedereen had een eigen microfoon en er was maar één geluidsman voor alle artiesten.”

Waar we wel tegenaan liepen is de tijd. Het duurt bijna een jaar om een volwaardige show te ontwikkelen. Nu hadden we een maand. Niet alleen voor de inhoudelijke invulling, maar ook voor het zoeken naar een geschikte partij die de livestream kon verzorgen. Uiteindelijk hebben we gekozen voor een samenwerking met Red Bee, een bedrijf uit Zweden, die dat met succes heeft gedaan.”

Vrienden van Amstel Livestream optreden Armin van Buuren (foto - Bart Heemskerk)

Waarom was het event niet op tv te bewonderen?

“Het was niet op die manier ontstaan. We wilden een leuke avond maken voor de mensen die zin hadden om te kijken. Als we dit op tv zouden uitzenden, dan ben je al snel ‘je eigen ik’ kwijt. Dan komen er andere krachtenvelden bij. Dat is geen probleem, maar we wilden echt vasthouden aan onze visie en echt iets maken samen met de twintig artiesten en Amstel. Zonder afhankelijk te zijn van andere partijen.”

Zijn er partners die je extra wilt benoemen?

“Dat is niet mogelijk. Iedereen heeft voor niets of tegen dikke kortingen keihard gewerkt om dit allemaal binnen een maand voor elkaar te krijgen. Dit succes komt iedereen toe.”

Heb je nog tips voor anderen die een online/ hybride event willen organiseren?

“Eigenlijk één hele belangrijke: als je in iets gelooft, dan moet je doorzetten. Blijf je eigen gevoel volgen, want er komen allerlei krachten los. Volg je eigen gevoel, creëer een helder doel en wijk daar niet van af. Ook in deze tijd is nog zoveel mogelijk.”

Maan die gaat tapdansen tijdens VVAL (foto-Set Vexy)

Is het voor herhaling vatbaar?

“De eerlijkheid gebied te zeggen dat we dat op dit moment nog niet weten. Maar mochten we zoiets nog een keer organiseren, dan ben ik daar zeker voor in. Het was een geweldige editie waar ik trots op ben. Een volgende keer zou ik het qua journey nog rijker maken, met ook meer interactie. We gaan nu in eerste instantie toewerken naar de live editie in 2022. Ik ga er namelijk 100% vanuit dat we dan weer in Ahoy staan.”

Zou de livestream een onderdeel kunnen zijn van een live editie?

“Dat is moeilijk te zeggen. We zijn altijd wel met een tv-registratie bezig. Bij elkaar opgeteld zijn er elk jaar zo’n 150.000 gasten aanwezig, maar kijken ook nog eens, later in het jaar zo’n miljoen mensen naar de tv-uitzending. De toekomst zal uitwijzen wat we hier mogelijk mee gaan doen. Het belangrijkste doel is nu om zo snel mogelijk iedereen weer live bij elkaar te krijgen.”

Wat zou je tegen jouw collega’s in de branche willen zeggen?

“Hou nog even vol. Er is licht aan het einde van de tunnel. We moeten onze creativiteit gebruiken om de komende maanden door te komen. Ik ben ervan overtuigd dat de vraag naar live events groter dan ooit gaan zijn. Besef dat we met dit event, en andere initiatieven, heel duidelijk hebben gemaakt dat we er toe doen. Ik mag hopen dat de politiek ziet hoe belangrijk vermaak is voor de samenleving en daarom zoveel mogelijk gezonde bedrijven in onze branche overeind houden.”

Beeld: Tribe Company / De Vrienden van Amstel LIVE, Bart Heemskerk, Set Vexy, Ben Houdijk