KLAAR IS CASE: De Jaarwisseling Viering met Electric Fireworks was aanpassen in optima forma

Wereldprimeur voor de Gemeente Amsterdam

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Waar velen uit onze branche al dan niet noodgedwongen genoten van de rust in de laatste twee weken van december, was het voor Fjuze aanpoten. En hoe! Zij wonnen medio 2020 de aanbesteding van de Gemeente Amsterdam voor de centrale Jaarwisseling Viering en hebben hun productie sindsdien veelvuldig moeten aanpassen door de wisselende overheidsmaatregelen rondom het coronavirus. Met een prachtig staaltje vakmanschap, doorzettingsvermogen en teamspirit werd 2021 ingeluid met een toffe wereldprimeur: Electric Fireworks!

Daarom dat we deze categorie in 2021 oppakken with a bang. Bas Dokter van Fjuze, vertelt op gepassioneerde wijze over het proces, de learnings en vooral de kracht van samenwerken.

Kan je in een paar regels uitleggen wat ‘Electric Fireworks’ voor concept is?

Electric Fireworks, ofwel elektrisch vuurwerk, is de combinatie van de knal van vuurwerk uit (audio) speakers en de explosie van honderden lampen en laser uit 12 enorme (ronde) constructies op 20 meter hoogte. Zo hebben we tientallen verschillende audio knallen op het ritme van een spectaculaire muziekcompositie geprogrammeerd, gevolgd door de explosie van dik 1.500 lampen en lasers wat ervoor zorgde dat de ArenA in vuur en vlam werd gezet. We hebben geprobeerd zo dicht mogelijk bij traditioneel vuurwerk te komen. Voorafgaand en tijdens de show werd samen met Amsterdamse talenten teruggekeken op een bewogen 2020 en werd afgeteld naar 2021.

Een show die wij als alternatieve viering voor de Gemeente Amsterdam ontwikkeld hebben en waarvan de NOS besloten heeft om het als Nationaal Aftelmoment uit te zenden. Uit onderzoek in Amsterdam bleek dat 80% van de Amsterdammers af willen van het zelf afsteken van vuurwerk. Wij zijn niet tegen vuurwerk. Integendeel. Electric Fireworks is juist gebaseerd op de euforie die je tijdens de jaarwisseling voelt en de symboliek van traditioneel vuurwerk die bij dat moment hoort. Dat hebben we geprobeerd in Electric Fireworks terug te laten komen.”

ElectricFireworks-Fjuze-Jaarwisseling-2020-podium-met-letters-2020-en-roze-en-geel-licht-in-Arena (foto-Floris-Heuer) Photo by: © Floris Heuer - www.florisheuer.com -
ElectricFireworks-Fjuze-Jaarwisseling-2020-podium-met-lichten-2020-en-lichten-eromheen-in-Arena (foto-Floris-Heuer) Photo by: © Floris Heuer - www.florisheuer.com -
ElectricFireworks-Fjuze-Jaarwisseling-2020-podium-met-led-2020-in-Arena (foto-Floris-Heuer) Photo by: © Floris Heuer - www.florisheuer.com -

Wat is er allemaal gebeurd om te komen tot het event wat we live op tv hebben kunnen bijwonen?

“Tot vrijdag 18 december gingen we ervan uit dat het event plaatsvond op het Museumplein. Een plek waar veel bezoekers aanwezig konden zijn, het centrum zou ontlasten en waar we ultiem gebruik konden maken van de omgeving en iconische gebouwen zoals het Rijksmuseum. Het hele jaar door hebben we voor de productie op deze locatie met verschillende scenario’s moeten werken, als gevolg van de Covid- situatie op dat moment; van een scenario met 30.000 man publiek, naar 3.000 bezoekers geplaceerd, 250 tot 300 bezoekers geplaceerd op uitnodiging tot uiteindelijk helemaal geen publiek. Het was uiteindelijk duidelijk dat we het zonder publiek moesten organiseren, totdat Gemeente Amsterdam op 18 december aangaf dat zelfs zonder publiek het event niet mocht doorgaan uit angst dat er alsnog bezoekers op af zouden komen. Dat was heel even slikken, maar direct werd de optie voorgelegd om het alsnog door te laten gaan in de ArenA!

De volgende ochtend, om 11 uur al, zaten we om tafel met de ArenA om te kijken naar de mogelijkheden. Onder strenge eisen bleek het haalbaar. We hebben rondgelopen met constructeurs en lichtprogrammeurs en zij zagen, net als wij, direct mogelijkheden. We hebben binnen drie dagen een Museumplein-show omgebouwd tot een stadionshow. Dat moest ook wel, want donderdag de 24ste zijn we al gestart met de opbouw.”

Waar liep je tijdens de productie tegen aan?

“We hadden niet verwacht dat het event op het Museumplein gecanceld zou worden, dus sowieso was er tot dinsdagavond 22 december laat ook twijfel of het in de ArenA wel door mocht gaat. Gelukkig kregen we uiteindelijk groen licht, mede doordat we met dezelfde crew al meerdere grote producties in coronatijd hebben georganiseerd, de ArenA dit bewezen goed gedaan heeft en men ons dus vertrouwde in onze aanpak.

De grootste uitdaging was het feit dat we niets op het gras mochten zetten of er zelfs overheen lopen. Daarom moesten we alle constructies in het dak hangen, maar die mocht vanwege het ademen van het gras maximaal 24 uur dicht blijven. Het was even spannend of de enorme hoogwerkers de constructies konden overpakken aangezien ze aan de maximale reikwijdte zaten. Deeltje voor deeltje is alles op zijn plek gehangen met het dichtgaan van het dak. Verder waren er geen noemenswaardige uitdagingen of tegenslagen. Wat dat betreft heeft de ArenA natuurlijk ook fantastische faciliteiten en infra. Dat was op het Museumplein echt een stuk lastiger geweest.”

ElectricFireworks-Fjuze-Jaarwisseling-2020-podium-met-show-Arena (foto-Floris-Heuer) Photo by: © Floris Heuer - www.florisheuer.com -
ElectricFireworks-Fjuze-Jaarwisseling-2020-podium-met-lichtshow-in-rood-in-Arena (foto-Floris-Heuer) Photo by: © Floris Heuer - www.florisheuer.com -
ElectricFireworks-Fjuze-Jaarwisseling-2020-podium-met-lichtshow-in-geel-in-Arena (foto-Floris-Heuer) Photo by: © Floris Heuer - www.florisheuer.com -

Hoe verliep alles coronawise?

“We werkten op 1,5 meter afstand, volledig volgens de richtlijnen van het RIVM. Alle productieprotocollen zijn dusdanig aangepast. Daarnaast hadden we een Covid-coördinator rondlopen die de crew, waar nodig, continu aan herinnerde wat de regelgeving was, zoals de anderhalvemeter afstand en het gebruik van een mondkapje.

We hebben het hele gebied in drie areas ingedeeld; event-productie, tv-productie en artiesten en bijbehorende crew. Die hadden allemaal eigen catering en productieruimtes. Over de hele periode hebben we zo’n 250 tot 300 personen crew gehad, maar we hebben elk moment op elke dag gewerkt met sec de essentiële crew.

Verder waren bijvoorbeeld alle dansers getest en zijn ze daarna een week in zelfquarantaine geweest om op de dag van de show nog een keer getest te worden. En crewleden en een DJ met verkoudheidsklachten en zonder negatieve test mochten niet komen, dus daar moet je dan à la minute op inspelen.”

Hoe ging men met de maatregelen om?

“Zeer goed. Soms vergat iemand wel eens een regel, maar dat was absoluut niet met opzet. Sterker nog, men was heel blij dat ze zoiets groots konden organiseren dit jaar. En waar er een eventuele wanklank klonk, realiseerde men zich al snel dat ze blij mochten zijn dat ze überhaupt dit jaar nog konden doen, waar ze zoveel van houden. En dat dat enkel is omdat wij als organisatie met alle crew hebben bewezen dat we dit op een veilige manier kunnen doen met elkaar. Daarmee waren discussies meteen klaar.”

ElectricFireworks Fjuze Jaarwisseling 2020 cameraman in Arena(foto- Floris Heuer) Photo by: © Floris Heuer - www.florisheuer.com -
ElectricFireworks-Fjuze-Jaarwisseling-2020-regieruimte-in-Arena (foto-Floris-Heuer) Photo by: © Floris Heuer - www.florisheuer.com -
ElectricFireworks-Fjuze-Jaarwisseling-2020-cameraman-en-Herman-van-der-Zanden-voor-NOS-in-Arena (foto-Floris-Heuer) Photo by: © Floris Heuer - www.florisheuer.com -

Hoe kijk je terug op het event?

“Na het event kwam de ontlading van al het harde werken en hebben we het, op een veilige manier, even gevierd. We zijn nog steeds enorm trots, vooral op het team en alle partners die ook tijdens de feestdagen doorgewerkt hebben. Maar uiteraard kijken we ook kritisch waar we het een mogelijk volgende keer nog beter kunnen doen.

Zo denken we verder na over de vorm van de constructies en hoe we nog dichter bij vuurwerk kunnen komen. Wij zijn eigenaar van het concept, maar hebben dit in opdracht van en samen met de Gemeente Amsterdam ontwikkeld. Wellicht komt er interesse uit het buitenland. We zijn in ieder geval heel blij met de samenwerking, het lef en de drive van de Gemeente Amsterdam en kijken uit naar een langdurige samenwerking met en in Amsterdam.”

Wat was je grootste leerpunt?

“We hebben echt een lesje flexibiliteit gehad. Dat was misschien wel de grootste overwinning en dat kan alleen maar door een hele sterke samenwerking met alle partijen. Iedereen had zo’n drive, waardoor we dit konden realiseren. Alles bij elkaar hebben we wel tien scenario’s uitgewerkt, maar het heeft uiteindelijk tot een mooi resultaat geleid. Mensen hebben hier stuk voor stuk hun levenswerk van gemaakt en daar ben ik vooral heel trots op.”

Wat zou je tegen jouw collega’s in de branche willen zeggen?

“We hebben het hele jaar geprobeerd om naar mogelijkheden te kijken. Dat is voor de één gemakkelijker dan voor de ander en hangt ook sterk af van je klanten en de producten of diensten die je levert. Maar mijn tip is te blijven kijken hoe je je kunt aanpassen aan veranderende omstandigheden. Dat hebben wij het hele jaar geprobeerd en binnen dit project in het bijzonder!”

Beeld: Floris Heuer