Speakers & Moderators

Jay-Jay Boske overtuigt als spreker over de kracht van digitale marketing

Ervaringen uit eigen ondernemingen tonen expertise

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

In deze editie van ‘De spreker spreekt’: Jay-Jay Boske. Velen ken hem als tweevoudig deelnemer van Expeditie Robinson, maar daarmee doen we hem echt te kort. Jay-Jay is naast voormalig professioneel rugbyspeler en presentator van diverse tv-programma’s tevens ondernemer van meerdere (online) bedrijven. Zijn kennis van digitale marketing uit die organisaties deelt hij graag als spreker op het podium.

Hoe ben je het sprekersvak ingerold?

“Dat is heel organisch gegaan. Ik was rugby international voor Nederland en ben zo in de media beland. Uiteindelijk heb ik via een interne opleiding bij BNN de digitale wereld op een fantastische manier leren kennen in een tijd waarin internet nog een kleine speler was en televisie verreweg de grootste. We kregen toen taart bij 500 views op YouTube haha. Vervolgens heb ik enkele tv-programma’s gepresenteerd om daarna te gaan ondernemen.

Ik heb meerdere online bedrijven, zoals DAY1, en een recordlabel met artiest Bizzey waar we al jaren muziek maken met artiesten. Bij al die bedrijven denk ik altijd sterk na over hoe we onszelf sterker kunnen neerzetten door het gebruik van internet. Die kennis deel ik nu als spreker voor organisaties die met dezelfde vraag worstelen.”

Kan je mij vertellen waar jouw presentaties over gaan?

“Dat gaat over de vraag hoe je in deze wondere wereld social media en internet kunt connecten aan bedrijven. Hoe koppel je jouw strategie aan alle vormen van digitale marketing? En hoe kan je daar groei uit voortstuwen. Kortom, hoe ga jij digitaal met jouw bedrijf om en hoe kan je daar jouw eigen voice in vinden.

Dat gaat veel verder dan wat posts plaatsen op social media. Het gaat over jouw eigen website, social media, eventuele inzet van influencers, ad-campagnes en nog veel meer. Mijn verhaal is tailor made, met een bepaalde basis aangevuld met zaken die specifiek voor dit bedrijf van toepassing zijn. Daarbij kom ik bij bedrijven ook vaak terug. De eerste presentatie is dan vaak wat algemener van vorm waarin we achterhalen wat voor het bedrijf interessant kan zijn. In een vervolgmeeting, die vaak een dagdeel beslaat, gaan we verder de diepte in en gaan we dingen ook echt toepassen.”

Jay-Jay Boske - rechtenvrij
Jay-Jay Boske portret - rechtenvrij
Jay-Jay Boske portretfoto- rechtenvrij

Wat voor type spreker ben jij op het podium?

“Ik sta echt vanuit mijn eigen passie te vertellen. Jarenlang heb ik van nul euro iets opgebouwd waarvan mensen nu zeggen dat je het succesvol zou kunnen noemen. Ik wil die energie overbrengen op het publiek. Focus je, stel doelen en go get them.”

Moet je het publiek overtuigen van digitale marketing?

“Nee, iedereen heeft wel gezien wat de impact ervan is. Of jouw kids nou YouTube kijken, of je zelf ads aan het installeren bent of een goede nieuwsbrief probeert op te stellen of dat je een online campagne moet uitrollen. Overal in het bedrijf krijg je er mee te maken.”

Wat vind je een fijne setting om in te werken?

“Dat heb ik niet echt. Dat komt ook omdat ik op de meest uiteenlopende plekken gepresenteerd heb voor televisie. Ik ben elke setting wel gewend. Of het nou live tv is in een groot stadion bij een MMA-gevecht of in een kleine intieme setting voor een shampoomerk voor vrouwen. Hetzelfde voor de opstelling; of het nou op het podium is of letterlijk tussen de gasten. Ik omarm elke plek en probeer het mij eigen te maken.”

Wat is een memorabel moment tijdens één van je presentaties geweest?

“Er was eens een jongen die zijn school niet had afgemaakt omdat hij vond dat hij daar te weinig leerde en liever zijn eigen digitale bedrijf wilde starten. Ik heb hem toen ter plekke tijdens een presentatie wat advies gegeven. Dat heeft hij serieus overwogen en nu is zijn business echt succesvol. Ik zeg niet dat dat door mijn advies komt, maar ik vind het heel gaaf om zo’n jongen verder te helpen. En het toont dat als je ballen toont, je ook serieus stappen kunt maken.”

Jay-Jay Boske - rechtenvrij

Door welke spreker ben jij geïnspireerd?

“Gary Vee. Het is echt een mannetje, maar als je daar doorheen prikt dan zijn zijn verhalen erg interessant. Ook interessant zijn ondernemers als René van der Zel van XXL Nutrition en Guillaume Philibert Chin van Filling Pieces. Die kunnen zo inspirerend vertellen over hun onderneming en de uitdagingen die ze op het pad tegenkomen.”

Waar zou je graag nog een keer een presentatie willen geven?

“Goede vraag. Ik denk bij financiële instanties. Zeg maar de oude garde. Ik zou hen graag laten zien hoe digitale marketing werkt en dat het ook voor hen kan werken. Sowieso heb ik een grote interesse in de financiële wereld en hoe daar digitalisering plaatsvindt, zoals crypto. Ook presenteren voor PR-bureaus lijkt mij interessant, maar dan juist omdat ze al van veel op de hoogte zijn en je dan lekker de diepte in kunt gaan.”

Wat zou je, vanuit jouw expertise, aan alle event professionals willen meegeven?

“Doe iets waar je zelf heel veel interesse in hebt. En als je dat al tien jaar doet; blijf vernieuwen en de randjes opzoeken. Ik vind events vaak best wel veilig. Wij hebben met DAY1 World of Cars echt iets neergezet wat er nog niet was. We wilden verrassen en dat is gezien de reactie van de 75.000 bezoekers meer dan gelukt. Als je jouw eigen event binnenloopt moet je echt denken ‘hier kan ik zelf nog wat leren’ of ‘dit is echt heel tof’. Gebeurt dat niet, dan moet je jezelf echt achter je oren krabben.”

Beeld: Jay-Jay Boske