Over enkele dagen kijkt ‘de hele wereld’ naar een ongetwijfeld waanzinnig mooie editie van het Songfestival. Al ruim een jaar volgen wij de productie op de voet, met eerst een interview met Gerard Timmer, directeur NOS, en enkele weken geleden met Sietse Bakker, Executive Producer van dit event.
Nu het Songfestival in de opbouwfase is beland, is het tijd om te bellen met Olivier Monod de Froideville, CCO van de 360 Experience Group, waar Unbranded onder valt. Dit decorbedrijf is verantwoordelijk voor de realisatie van het overweldigende decor en als we de eerste foto’s moeten geloven is het prachtig!
Olivier, allereerst de vraag ‘je zat toch bij Unlimited Productions’?
“Klopt, maar sinds januari van dit jaar is de 360 Experience Group opgericht. Een samenwerkingsverband tussen Unbranded, Soulmates Interactive, LooVision en de verschillende disciplines binnen Unlimited (Unlimited Productions, Unlimited Creatives en Unlimited Solutions).
We merkten dat de keten korter werd; merken weten steeds sneller leveranciers te vinden. We wilden groeien, zonder op de stoel van klant of bureau te zitten. Daarom wilden we inhoudelijk verbreden door meer maatwerk en creativiteit. De vertaling van andermans concepten naar een mooi podiumplaatje of decor kunnen we nu als groep echt in de breedte aanbieden. Daardoor kunnen we voor key accounts nog betere oplossingen bieden. In mijn rol geef ik commercieel leiding aan de organisaties, waarbij ik mij vooral focus op strategie en de lange termijn visie.”
Helder! Dan ben ik nu wel benieuwd welke rol Unbranded precies heeft binnen het Songfestival.
“Unbranded heeft al twee keer eerder het decor mogen bouwen; in Wenen en Kiev. Daarin werkten we samen met de ontwerper van de decors, Florian Wieder, die ook voor deze editie verantwoordelijk is voor het design. We hebben de Europese aanbesteding nu voor de derde keer gewonnen en dus mogen wij het ontwerp van Florian tot leven laten komen.”
Hoe komt het dat jullie al drie keer deze aanbesteding hebben gewonnen?
“Het helpt denk ik heel erg dat we qua TV-decor marktleider zijn in Nederland. Daarnaast hebben we een warme relatie met de NOS en het Songfestival. Ook zijn wij als Nederlandse evenementenbranche extreem goed in ons werk, vooral op het gebied van creativiteit, logistiek en productie. Tel daarbij op dat het duurzaam is om met organisaties te werken in het gastland en de ruime ervaring met het Songfestival en de ontwerper. Ik denk dat daarom de aanbesteding aan ons gegund is.”
Hoe komt het decor uiteindelijk tot stand?
“Tijdens de aanbesteding krijg je middels plaatjes de look & feel te zien, inclusief een technisch ontwerp met daarin de specificaties, zodat men ook echt appels met appels kan vergelijken. Na de aanbesteding hebben wij alles doorvertaald in technische tekeningen, bouwtekeningen, materiaalkeuzes et cetera. Dat doen we uiteraard in nauw overleg met Wieder Design.
Vervolgens wordt alles pre-feb gerealiseerd en klaargemaakt voor transport. Maar toen kwam corona. Uiteindelijk hebben we ongeveer 70% van het decor een jaar lang in goede omstandigheden veilig kunnen opslaan, om er een aantal maanden geleden verder mee te gaan. Uiteindelijk zijn alle losse elementen met een twintigtal transporten naar Ahoy vervoerd. Daar hebben we een week lang met 35 personen alles in elkaar gezet.”
Gaat het dan alleen om het podiumdecor of doen jullie nog meer?
“Nee, we worden ook naar voren geschoven om voor de landen die dat willen de specials te maken. Zo ontwikkelen we voor een vijftiental landen de decorstukken. Ook voor de intermezzo-acts zijn we aan de slag gegaan.”
Gebeurt dat allemaal ‘in house’?
“Zo goed als ja. We hebben nagenoeg alle disciplines in huis. Van metaalbouw tot een eigen kunststofafdeling. En van de houtbewerking tot een eigen spuiterij. Daarnaast hebben we een enorme bouwhal. In totaal beschikken we over 20.000 vierkante meter op het Media Park. Alles vindt onder één dak plaats.”
Kwamen jullie nog voor uitdagingen te staan tijdens de opbouw?
“Eigenlijk niet. Dit is iets wat we heel goed kunnen. Dan bedoel ik niet enkel Unbranded, maar alle partijen die bij het Songfestival betrokken zijn. Wat dat betreft was het in Kiev een veel zwaardere bevalling. De lokale organisatie zou bijvoorbeeld hoogwerkers bestellen, maar die bleken niet tot het dak te komen. Sterker nog, zulke hoogwerkers waren in het hele land niet beschikbaar, waardoor de riggingpunten uiteindelijk met behulp van een brandweerauto zijn bevestigd. Dat soort taferelen hoef je gelukkig hier in Nederland niet te verwachten.”
Hoe is het om te werken in een coronavrije bubbel?
“Vanuit de organisatie wordt er enorm goed omgegaan met de veiligheid van de mensen die daar werken. Vanuit Unlimited Solutions hebben we overigens een app ontwikkeld die tijdens het hele event wordt ingezet.”
Wat voor app bedoel je?
“De app, Flockey, lijkt op de coronamelder. Middels bluetooth monitort die de afstand en duur tussen de toestellen of tags die bijvoorbeeld aan een lanyard hangen. Dit wordt real time en volledig anoniem inzichtelijk gemaakt in een dashboard. Het unieke eraan is dat wij dat kunnen koppelen aan een locatie, omdat we in Ahoy 150 locatie beacons hebben hangen.
Als er op bepaalde plekken veel high risk interacties worden gesignaleerd dan kan je als organisatie specifieke voor zo’n plek aangescherpte maatregelen toepassen. Daarnaast is daardoor ook goed te zien of die aanscherping nodig is, of dat het verklaarbaar is omdat een bepaald land op het podium aan het repeteren is en die afstandsbeperking dan niet geldt.”
Is die app nog wel nodig als we allemaal gevaccineerd zijn?
“Absoluut. We kijken ook naar de toepassingen op langere termijn die we met die data kunnen realiseren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan crowdmanagement of routing, of zelfs commerciële doeleinden.
We zijn daarvoor o.a. een samenwerking met het slimme digitale ticketingsysteem van GUTS Tickets aangegaan. Als je straks een kaartje voor een festival koopt, dan ontvang je die in de app. Er hangt een blockchain-technologie achter waardoor er geen valse kaartjes meer in omloop kunnen komen.
Wij hebben onze Flockey technologie in die digitale tickets kunnen integreren zodat je daar geen losse app meer voor nodig hebt en de toekomstige toepassingen dit letterlijk mogelijk worden via deze slimme digitale tickets.
Waar moeten we op letten als we straks het Songfestival op TV gaan kijken?
“Vooral de grootsheid is uniek. Het is de zwaarste dakbelasting ooit met het grootste podium in Ahoy ooit. Er zitten elementen in die je nog nooit tijdens een andere productie hebt gezien, ook wat betreft ons decor en podium. Denk aan de toepassing van gebogen 3D materialen en bijvoorbeeld de hoeveelheid glans plaatmateriaal, de hoeveelheid bewegende delen en de 4,5 kilometer aan LED-lijnen. Er zit veel creativiteit en dynamiek in het decor.”
Hieronder nog een toffe timelapse van de opbouw in Ahoy.
Foto’s: Unbranded en Nathan Reinds