“We volgen met samengeknepen billen de ontwikkelingen in Europa” (Sietse Bakker, Eurovisie Songfestival)

Hoe werk je in crisistijd aan een mondiaal event?

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Tien dagen voor ‘dé persconferentie van 12 maart 2020’ spraken we Gerard Timmer, algemeen directeur van NOS, over de voorbereidingen van het Eurovisie Songfestival. Op dat moment totaal nog niet beseffend welke impact corona op de samenleving én dit prestigieuze event zou hebben. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en vindt over twee maanden dan toch echt het Songfestival plaats.

We zijn reuze benieuwd hoe de productie, midden in een pandemie, is verlopen en wat we kunnen verwachten op 18, 20 en 22 mei? Sietse Bakker, Executive Producer Event van Eurovisie Songfestival, vond een gaatje in zijn overvolle agenda en praatte ons bij!

Hoe gaat het met je?

“Best wel goed. De afgelopen maanden waren omgeven door onzekerheid en onduidelijkheid. Onzekerheid omdat je niet weet wat er gaat gebeuren in Europa en wat dat voor invloed op ons heeft. En onduidelijkheid omdat je niet weet welke regels en maatregelen de overheid rondom het event oplegt. Dus echt op praktisch niveau, zoals of er wel of niet getest moet worden en of er wel of niet een avondklok is.”

Eurovisie Songfestival - Sietse Bakker

Wat is sinds vorig jaar maart allemaal gebeurd?

“Laat ik mij focussen op de lichtpunten. De branche heeft geleerd dat we moeten samenwerken. Eerst op informeel niveau, maar al snel in de vorm van de oprichting van de Alliantie van Evenementenbouwers. Vanaf dat moment zijn we gaan verkennen hoe we zaken voor elkaar konden krijgen. Zoals nu met het net gelanceerde Nationaal Evenementenplan. Vanuit epidemiologisch oogpunt wellicht op een vreemd moment, maar we hebben perspectief nodig met zijn allen.

Wat betreft het Songfestival hebben we eerst echt goed nagedacht, want wat zou het betekenen als we ons aan de 2021-editie zouden committeren? Uiteindelijk hebben we vier scenario’s uitgewerkt en zijn we gedurende de tijd gaan schuiven naar gelang de omstandigheden. Scenario A was de normale editie, B de anderhalvemeter-editie, C de variant waarin artiesten niet mogen vliegen en we deels met recordings werken en D waarin we volledig in lockdown zijn en alles via opnames en virtuele studio’s verloopt. We focussen ons nu op scenario B, met een afschaalmogelijkheid mocht dat nodig zijn.”

Er is een coronaprotocol gelanceerd. Kan je daar meer over vertellen?

Het protocol is opgesteld om de veiligheid te waarborgen. Gelukkig hebben we dankzij de UEFA, FIA en andere organisaties niet zelf het wiel hoeven uitvinden. We zijn in totaal zes weken bezig van opbouw tot afbouw; hoe houd je in die tijd het virus buiten de deur? En als het er is, hoe ga je er dan mee om? Laten we hopen dat er niets gebeurt en als dat wel zo is, we veel dingen leren die voor de branche fijn zijn.”

Eurovisie Songfestival podium
Eurovisie Songfestival podium
Eurovisie Songfestival podium

Het Songfestival is meegenomen in het Nationaal Evenementenplan. Welke rol speelt dit event hierin?

“We willen branche breed terug naar de situatie waarin we op een verantwoorde manier de anderhalve meter kunnen loslaten. Vanaf medio april is er een enorme testcapaciteit. Laten we daar gebruik van maken en langzaam opbouwen naar events met een grotere capaciteit. Denk daarbij aan Koningsdag, 5 mei, het Songfestival, het EK Voetbal.

Na een jaar van afzondering moet ook de maatschappij weer wennen aan samenzijn. Stap voor stap vertrouwen geven met geslaagde events is daarbij het doel. Het is ook goed om als branche de overheid te laten zien wat je wilt. Het is vervolgens aan hen om alle plannen van alle sectoren op elkaar te leggen en te kijken waar de prioriteit ligt.

We gaan er in het huidige scenario vanuit dat we 6.700 mensen tijdens de events mogen verwelkomen, mits het lukt om die op verantwoorde manier binnen te laten.”

Welke aanpassingen zijn er in concept, decor en programma gedaan voor scenario B?

“We hebben het decor moeten verplaatsen, zodat we achter het podium die anderhalve meter kunnen handhaven. Indien er publiek aanwezig is, zal die niet voor het podium staan, maar plaatsnemen op de stoelen in de ring. We wilden geen kale vloer, dus daar hebben we een enorme green room van gemaakt, zodat alle artiesten bijna letterlijk op de eerste rij zitten. Dat is echt een ander beeld dan dat we gewend zijn.

Daarnaast is het traditie om alle artiesten naar het gastland in te laten vliegen in het voortraject en mooie video’s op te nemen door het hele land. Dat is nu heel ingewikkeld, dus gaan we dat op een creatieve manier oplossen met hologrammen en 40 tiny houses die door heel Nederland verspreid staan.”

Eurovisie Songfestival podium
Eurovisie Songfestival podium

Wat verwacht je van de komende weken?

“We zijn nu bezig met het inventariseren van de acts van alle gekozen deelnemers. Vervolgens gaat ons team aan de slag om van elke act een juweeltje te maken. Daarvoor zijn we in gesprek met allerlei creatieve teams uit Europa. Het decor was gelukkig al klaar vorig jaar, dus die staat netjes in de opslag bij Unbranded.

De tweede week van april gaan we Ahoy in om te bouwen. Vanaf 28 april gaan de eerste technische repetities plaatsvinden, om vervolgens vanaf 8 mei de deelnemers in Nederland te ontvangen. Vooralsnog kan iedereen inreizen, maar we volgen met samengeknepen billen de ontwikkelingen in Europa.”

Wat vind je van de online en hybride events?

“Wat je afgelopen jaar hebt gezien is dat elke event organisator tv-maker is geworden. Hou dat vast, want daarmee maak je events toegankelijker voor mensen die niet willen of mogen reizen.

Tegelijkertijd geloof ik dat de behoefte aan fysieke events groter gaat worden dan ooit. Maar blijf experimenteren met de mengvorm. Het is geweldig dat je virtueel bij een evenement aanwezig kunt zijn. Dat had ik zelf wel gewild toen ik op school zat en een reis naar een songfestival in een ander land niet kon betalen. Dan zou een virtuele aanwezigheid fantastisch zijn geweest.”

Eurovisie Songfestival podium

Vind je het nog leuk?

“Heel leuk. Ik had het liever niet onder deze omstandigheden willen doen, maar ik vind het heel mooi om te zien hoe het hele team extra hard en super professioneel eraan werkt. Dat betaalt zich straks dubbel en dwars uit.”

Wanneer is het Songfestival voor jou geslaagd?

“Als we in het ochtendgloren van 23 mei, de dag na de finale, een nieuwe winnaar zien vertrekken met een trofee. En dat we dan het gevoel hebben dat we onder de enorm uitdagende omstandigheden het maximale mogelijk hebben gemaakt. We willen het hoogst haalbare neerzetten, dus hopelijk is Nederland én Europa straks blij en trots.”

Beeld: Eurovisie Songfestival