Hoe kijkt de branche terug naar de evenementen van 2022 én vooruit naar 2023?

Locaties en leveranciers aan het woord

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Het was een bewogen, maar vooral ook energiek jaar, voor iedereen in de keten. Wij waren benieuwd hoe sommige organisaties terugkijken op hun werkzaamheden en waar de zakelijke focus ligt voor 2023.

Wij spraken Patrick van Rossum (Commercieel Directeur bij Gooiland), Arie Brouwer (eigenaar van Advance Events), Rene Huijbregts (eigenaar van EventZ) en Meggy Willemse (Manager Sales & Marketing bij Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem).

Patrick van Rossum (Gooiland)

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar? 
“Wat een rollercoaster. Een onzeker eerste kwartaal tot begin maart. Toen kwam er licht in de lange donkere tunnel en we mochten weer open. De eerste maanden waren enorm druk met aanvragen, maar niemand durfde nog definitief een ‘go’ te geven, maar gelukkig kwam daar verandering in vanaf maart. Sinds januari waren we al druk bezig met werven van personeel en dat heeft dit jaar zoveel complimenten opgeleverd. Ons team was gegroeid, sfeer zat én zit er top in en opdrachtgevers waren én zijn lovend over onze service.”

Waar ligt jouw zakelijke focus voor 2023?
“Deze mood erin houden en nog verder uitbouwen. We focussen ons meer op onze bestaande opdrachtgevers. Daar echt een langere termijn relatie mee bouwen en dat lukt al aardig. Verder willen we de locatie in de aankomende tijd – lange termijn – verder upgraden en vernieuwen. Dus houd ons in de gaten, want er gaan mooie dingen gebeuren.”

Welke foto typeert 2022 voor jou?
“Dit is een awardshow met diner op ons uitgebouwde theaterpodium. De setting en het event straalt volledig uit hoe wij het komende jaar voor ons zien: een prachtig jaar waarin we de unieke mogelijkheden van onze locatie mogen laten zien en unieke evenementen mogen vormgeven van A tot Z. Lekker uitpakken dus.”

Gooiland awardshow op podium - Photo

Arie Brouwer (Advance Events)

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar? 
“2022 was voor Advance Events een heel bijzonder jaar. Waar we in de eerste drie maanden nog volop actief waren met online evenementen vanuit de Advance-Studio en het leveren van duizenden Event@Home Boxen voor online events, draaide dat op 1 april 180 graden om. Vanaf dat moment waren live evenementen weer mogelijk en ontstond een ware run op allerlei eventconcepten die wij op de markt zetten. Ook ontstond er een inhaalslag van openingen en jubileumevenementen die de twee jaar ervoor niet door konden gaan. Al met al bracht dat 2022 tot absolute tophoogte. Moe maar voldaan kijken we terug op ons beste jaar ooit.”

Waar ligt jouw zakelijke focus voor 2023?
“2023 staat in het teken van het samenvoegen van de eventlabels Event@Home, Festival op het Bedrijf, Advance Studio en Advance Events. De vier onderdelen vallen vanaf 1 maart gezamenlijk onder het merk Advance Events. Er komt nog een vijfde tak bij: de publieksevenementen. Met één merk komen we dan nog krachtiger op de markt. Met één naam, één logo en één website zal men Advance Events nog vaker dan nu al het geval is gaan tegenkomen. Daarbij zijn we op dit moment volop in de ontwikkeling van nieuwe eventformats. Zo komt er een Summerfestival@The Office waarin vegetarisch en veganistische foodtrucks, biologische dranken en duurzaamheid centraal staan. In het verlengde daarvan zijn we met een aantal externe locaties in gesprek om samen een zelfde concept te brengen. Ook zijn we volop bezig met nieuwe ideeën die gebruikt kunnen worden voor officiële openingen en jubileumfeesten die op het eigen bedrijf plaatsvinden. Kortom, 2023 beloofd een jaar van nieuwe ontwikkelingen te worden.”

Welke foto typeert 2022 voor jou?
“Voor DSG Groep mochten wij het 95+1 jarig jubileumfeest organiseren. De aftrap van dit evenement was een kettingreactie, waarbij 65 vestigingen elk een schakel van een kettingreactie hebben gebouwd. Deze foto typeert ook wat er zich in 2022 bij Advance Events heeft afgespeeld; het team heeft samen enorme prestaties neergezet, in een wereld vol met tekorten aan medewerkers, materialen en middelen. Door als één team iedere schakel van de ketting extra sterk te maken, is het mogelijk geweest om alle evenementen succesvol te laten verlopen. Chapeau aan iedereen. Zowel voor onze eigen medewerkers maar ook voor al onze eventpartners. De kracht van de combinatie, daar gaat Advance Events graag voor.”

Advance Events DSG-95+1 jaar - bouwpakketten

Rene Huijbregts (Eventz)

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar? 
“Zakelijk gezien kijk ik tevreden terug op 2022. In 2022 hebben wij bijzondere ‘inhaal evenementen’ georganiseerd en nieuwe opdrachtgevers mogen ontmoeten. Wij sluiten het jaar af met mooie zwarte cijfers. Een nieuw evenement van 5 november jl. is voor de zomer preventief door de opdrachtgever verzet naar voorjaar 2023. Achteraf niet noodzakelijk, omdat de angst voor zieke medewerkers in hun drukste periode, ongegrond bleek. Maar zo zagen wij dat de angst voor Covid nog steeds het gedrag van onze opdrachtgevers bepaalde.”

Waar ligt jouw zakelijke focus voor 2023?
“Ook 2023 is al beloond met mooie opdrachten in het binnen- en buitenland. Januari start met een grootse kick off. Daarnaast staat er een prachtig hospitality evenement gepland in Spotify Camp Nou, bij FC Barcelona. En zijn wij nu bezig met een familiedag voor zo’n 7.500 à 10.000 gasten. Ook een jaarlijkse jubilarissendag voor 500 gasten is al gegund. Mijn focus voor 2023 is verder niet specifiek te omschrijven. Sowieso zorgen dat onze gegunde opdrachten tot in de perfectie voorbereid en uitgevoerd worden. Ik merk dat de markt te grillig en té last minute is om een strategie hierop los te laten.”

Welke foto typeert 2022 voor jou?
“2022 is het overgangsjaar geweest van wel of – nog – niet organiseren. En zelfs na het opstarten, toch nog halverwege het traject de stekker eruit trekken. Ik zeg altijd tegen mijn team; ‘als de eindnota betaald is, is het event doorgegaan’.”

EventZ - twee mannen met bordjes voor hun hoofd met mond erop

Meggy Willemse (Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem)

Hoe kijk je terug op het afgelopen jaar? 
Philharmonie en Stadsschouwburg Haarlem sloten vorige week een bomvol 2022 af. Theaters en concertzalen mochten pas eind januari weer open. Als congreslocatie verbaasde we ons erover hoe snel de markt hersteld is. Er werd voorspeld dat de toekomst van events hybride zou zijn. We herkennen weliswaar deze trend, maar zien vooral de behoefte om in een fijne, mooie omgeving fysiek bij elkaar te komen. Offline deelnemen lijkt toch vooral een extra service, geen core business.”

Waar ligt jouw zakelijke focus voor 2023?
“We zijn meer en meer onze interne processen aan het standaardiseren, niet alleen om nog sneller te kunnen offreren, maar vooral om extra tijd te kunnen besteden om mee te denken over de events van onze klanten. Philharmonie is geen onpersoonlijke, inwisselbare congreslocatie, maar een plek met een rijke historie. We denken graag mee hoe we onze zeven prachtige zalen, waaronder theaterzalen van 1.200 en 400 personen, optimaal passend kunnen inzetten.”

Welke foto typeert 2022 voor jou?
The cherry on the cake was toch wel het Nationaal Deltacongres 2022; de grootste bijeenkomst van de deltacommunity vanuit het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat. Een hybride congres, ongelofelijk gedetailleerd en professioneel in voorbereiding én uitvoering, maar vooral een technisch hoogstandje; vanuit zes verschillende zalen werden tegelijkertijd sessies gelivestreamed, inclusief een complete studio speciaal opgezet voor de online kijker. Daar waar bij de meeste events een basis offline variant van het congres wordt aangeboden, werd hier alles uit de kast gehaald.”

Philharmonie Dertiende Nationaal Deltacongres 2022

Beeld: Gooiland (Jeancarlo Nunes dos Anjos), Advance Events, EventZ, Stadsschouwburg en Philharmonie Haarlem