In onze zoektocht naar content komen we vaak uit bij sprekers. Want laten we eerlijk zijn; een goede spreker inspireert met zijn of haar verhaal. Vol kleur vertellend worden velen in de zaal aangesproken en neemt iedereen wel een (kleine) les mee naar huis.
In deze editie van ‘De spreker spreekt’: Henkjan Smits. Henkjan weet als talentontwikkelaar, consultant strategische communicatie en reputatie, radio-DJ, presentator en meer, perfect hoe jij en jouw collega’s de X Factor ontdekken, wat zorgt voor meer persoonlijk en teamsucces!
Hoe ben je het sprekersvak ingerold?
“Toen in 2002 Idols begon kreeg ik als juryvoorzitter een bekende kop. Daardoor mocht ik in januari 2003 Albert Verlinde vervangen bij RTL Boulevard. Toen kreeg men door dat ik ook ‘kon praten’ en toen kwam op gegeven moment de vraag of ik dagvoorzitter wilde zijn bij bijeenkomsten. Daar ervaarde ik dat veel van de verhalen van sprekers behoorlijk vaag waren. Toen ben ik zelf een goed verhaal gaan maken over communicatie, rondom ‘de magische aantrekkingskracht van mensen’, zoals ik intussen al jaren bij Idols deed, waar we het de X Factor noemden.”
Kan je mij vertellen waar jouw presentaties over gaan?
“Het gaat over gedrag en communicatie. In grote lijnen gaat het erom hoe je als mens bewust moet zijn waar jouw talenten en passies liggen. Alleen dan kan je excelleren. Ik geef handvatten door mensen naar zichzelf te laten kijken, zodat ze het beste uit zichzelf kunnen halen. Als je weet wie je bent, wat je wil en wat je kunt, dan kan je ook beter functioneren in een team. Zeker als het hele team weet waar hun zwakke en sterke punten liggen en je complementair aan elkaar bent.
Daarnaast heb ik ook een verhaal waarin ik vertel hoe je je kunt wapenen tegen de disruptie van je branche ten gevolge van digitale ontwikkeling. Dat doe ik aan de hand van mijn ervaringen uit de muziekindustrie waarin wij ons in de jaren negentig ook hebben moeten wapenen tegen de technologische bedreigingen die op ons afkwamen.”
Wat voor type spreker ben jij?
“Ik ben heel verhalend. Veel van wat ik vertel komt voort uit dingen die ik in mijn leven of tijdens mijn werk heb ervaren en hoe ik daar naar gehandeld heb. Daarnaast haal ik ook veel voorbeelden uit de muziek- en entertainmentwereld, omdat dat voor iedereen zo tot de verbeelding spreekt.
Ik ga ook graag in gesprek met het publiek. De dialoog met de zaal zorgt ervoor dat we het specifiek over hun branche kunnen hebben en hoe die gaat veranderen. Omdat ik mijzelf echt heel erg goed inlees levert dat mooie gesprekken op. Ik vind het namelijk heel fijn om meer te weten dan noodzakelijk is voor mijn verhaal. Als ik dan een vraag krijg, kan ik daar vaak accuraat antwoord op geven. Vooral vanuit eigen ervaringen natuurlijk. Zie het als volgt; ik ben geen automonteur; ik ga het niet hebben over de onderkant van de motorkap, maar ik kan je wel vertellen hoe je een auto lekker laat rijden.”
In hoeverre zijn jouw presentaties daarmee op maat?
“Dat hangt volledig van de wens van de klant af. Sommigen willen geen voorbespreking, omdat ze een divers publiek als gast hebben die vooral benieuwd zijn hoe je de X Factor als ondernemer, werknemer of als team kunt vinden. Maar er zijn ook bedrijven die willen dat ik hun management of inkooporganisatie onder handen neem. Dan heb ik diverse voorgesprekken en geef ik vaak eerst een meer algemene lezing en kom ik nog regelmatig terug om specifiek voor hun behoeftes en binnen hun vakgebied de X Factor te zoeken.”
Ga je na jouw presentatie tijdens een pauze- of borrelmoment nog één op één met gasten in gesprek?
“Ik blijf vaak erg lang hangen. Soms wordt mij op een gegeven moment verzocht om weg te gaan, omdat ze het programma willen vervolgen, haha. Ik vind het namelijk leuk om te horen wat mensen van mijn verhaal hebben meegenomen. Het is een heerlijk gevoel als men tijdens een congres met zware kost denkt ‘Ow, daar heb je die Henkjan die wat gaat vertellen over de X Factor’ en dat ze achteraf verrast zijn dat ze er ook echt nog wat van hebben opgestoken. Dat geeft een enorme voldoening. Inspireren en activeren, daar gaat het om.”
Wat vind jij een fijne setting om in te werken?
“Geef mij maar de ouderwetse theatervoorstellingen of stoelen waar ik voor sta. Dan kan ik goed de mensen in de ogen kijken. Het kan natuurlijk wel, maar ik merk dat als ik tussen de gasten sta, in een arena opstelling, ik toch sneller ben afgeleid.”
En voor welke doelgroep sta je graag?
“Dat maakt mij echt niet uit. Ik zie toehoorders die helemaal aan mijn lippen hangen, maar ook sommigen waarvan de gedachten volledig wegdwalen. Het leukste is als het lukt om die mensen erbij te krijgen. Dan heb ik het goed gedaan, denk ik. Wat dat betreft moet je als spreker goed luisteren; in dit geval met de ogen. Het is heel verleidelijk om je volledig te focussen op mensen die je interessant vinden, maar het is juist de uitdaging om je verhaal voor iedereen interessant te maken. Als zij uiteindelijk een vraag stellen of opveren in hun stoel; dat geeft echt een kick.”
Voor wie zou je graag nog een keer een presentatie verzorgen?
“Koning Willem-Alexander. Die man heeft, naar ik aanneem, een heel team om zich heen om zijn reputatie en imago intact te houden, maar toch gaat het geregeld niet goed. Ik zou hem graag wat bewuster willen maken dat al zijn acties een reputatieverandering tot gevolg hebben.”
Wat zou je, vanuit jouw expertise, aan alle event professionals willen meegeven?
“Ik merk dat er een enorme professionaliseringsslag heeft plaatsgevonden in jullie branche. Daarvoor mijn oprechte complimenten. Enige wat ik zou willen meegeven; maak een goed draaiboek, dat door iedereen, in alle lagen gedeeld wordt. Het liefst in een gemeenschappelijke drive, zodat elke medewerker alle veranderingen kan bijhouden en er niet meerdere draaiboeken in omloop zijn. Dat zou heel fijn zijn. Verder zou ik zeggen: blijf gasten onvergetelijke dagen geven en durf te verrassen, want dan bereik je dat je toehoorders het sowieso onthouden.”
Beeld: Dennis Moekotte en Sander Koning