Een spreker inzetten op basis van je doelgroep? Zo doe je dat!

Volg deze stappen, succes verzekerd

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Spreker op podium

Als je ervaring hebt met het organiseren van een event, dan weet je dat je doelgroep en sprekers super belangrijk zijn. Het is essentieel dat de sprekers en hun verhaal, aansluiten bij de doelgroep. Maar dit kan best een uitdaging zijn. Daarom geven we je een aantal tips om de uber Tindermatch te creëren!

Definieer je doelgroep

De kop zegt het al; definieer je doelgroep, en wel zo uitgebreid mogelijk! Maak persona’s van persoon A, B en C binnen je doelgroep. Dit zijn mensen die straks rondlopen op jouw event. Of bel een gedeelte van je doelgroep en leg ze de plannen voor. Spreekt dit ze aan? Waarom wel of niet? Wat missen ze? Zo kun je op ideeën komen die jij zelf nooit had bedacht en weet je of jouw plannen gaan aanslaan.

Deze eerste stap kan wellicht als onnodig voelen en misschien heb je het idee het zelf heel goed te weten. De doelgroep is echter als een soort fundering van je huis. Als deze niet goed is, niet goed past, en je bouwt toch verder, dan gaat het gegarandeerd mis. En een volledig evenement organiseren, van A tot Z en de plank misslaan omdat je de aansluiting met je doelgroep mist? Een nachtmerrie voor elke eventmanager!

Spreker - groep mensen - presentatie

So, what’s next?

Nadat je de doelgroep duidelijk voor ogen hebt, kan je met de invulling beginnen. Stel jezelf bij elke stap die je zet de volgende vragen: heeft mijn doelgroep hier behoefte aan en slaat deze keuze aan bij de persona’s die ik opgesteld heb?

Kleed je sprekers uit

Een spreker heeft veel facetten die allemaal juist wel of niet kunnen aansluiten bij de doelgroep: energieniveau, man/vrouw, leeftijd, onderwerp, bekende naam, etc. Al deze aspecten zijn van belang. Een spreker kan het perfecte verhaal vertellen, maar als het energieniveau niet aansluit bij de doelgroep, gaat de boodschap ook niet overkomen. Zonde natuurlijk!

De setting van het verhaal

Naast het verhaal en de spreker kun je ook spelen met de setting. Als jouw doelgroep vraagt om interactie, zijn er meerdere manieren om dat te doen. Een spreker op het podium met de gasten in theateropstelling ervoor is dan misschien niet de beste vorm. Een Q&A of College Tour setting kan juist wél super interessant zijn. Of splits de groep op en laat de gasten in kleine groepen met elkaar en een spreker of expert in gesprek gaan. Een quiz is ook een vorm van het verhaal vertellen en de informatie overbrengen. Iedereen wil winnen, dus aandacht verzekerd!

Ook kun je twee sprekers tegelijk op het podium zetten die een bijzondere combinatie vormen. Het verrassingseffect kan enorm positief zijn.

Spreker - presentatie - kantoor

En niet te vergeten...

Het heeft misschien niet zoveel met sprekers te maken, maar wel met het verhaal dat jij als eventmanager vertelt: het zorgvuldig kiezen van de locatie. De locatie en het effect ervan moet je niet onderschatten. Het draagt zoveel bij (of dus af) aan de sfeer en de boodschap. Bij de locatie hoort natuurlijk ook de aankleding. Deze moeten, net als de sprekers, passen bij de doelgroep. En vergeet niet: de experience begint al onderweg, dus doorloop de gehele route en kijk hoe je alle facetten goed inricht.

De sprekers inzetten op basis van je doelgroep, maar ook vooral een gehele experience eromheen vormgeven, wordt een stuk makkelijker als je weet wie je doelgroep is. Verdiep je hier echt in!