Green ambassadors van IDEA-leden laten de kracht zien van gezamenlijk verduurzamen

Sharing is really caring!

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

IDEA verenigt de beste bureaus in events en live communicatie. De leden vertegenwoordigen zo de voorhoede van de Nederlandse eventwereld. Daardoor zijn ze verantwoordelijk voor ‘de mooiste events’, maar ook voor het effect ervan op het gebied van duurzaamheid. Immers, die twee zijn geen match made in heaven.

Om snel en gericht stappen te zetten, is een community opgericht bestaande uit leden (bureaus), partners (ecosysteem) en hogescholen. Samen komen ze via live meetups (met steeds wisselende thema’s en gasten), een Whatsappgroep en Drive-link bijeen om kennis te delen. Samen jagen ze de innovaties aan en kunnen concrete stappen worden gezet.

Wij waren aanwezig bij de meest recente live meetup en voelden de urgentie voor verduurzaming op een manier, zoals die niet overal in de branche ervaren wordt.

Een groen hart, dat klopt

Duurzaamheid is een term die bij de één de nodige aversie oproept en door de ander volledig wordt omarmd. Wat we allemaal beseffen is de noodzaak van duurzaam ondernemen. Bij De Groene Afslag (wat een gave locatie!) zaten zo’n vijfentwintig event professionals die bewust ‘de groene afslag’ hebben genomen in hun bedrijfsvoering.

Op het programma vandaag: tooling en certificering. Meer specifiek: Bcorp, Green Key en Trace. Klinkt misschien niet heel spannend, maar geloof ons; als je ziet wat het effect is, dan kijk je er anders naar!

Green ambassadors van IDEA-leden laten de kracht zien van gezamenlijk verduurzamen

De sleutel naar duurzamer ondernemen

Als eerste waren Stijn Harms (Green Key) en Frans van Uilen (keurmeester voor onder andere Green Key) aan het woord. Green Key is een internationaal keurmerk voor duurzame bedrijven in de gastvrijheidssector, met circa 750 gecertificeerde bedrijven in Nederland. Dit keurmerk heeft als doel om duurzaamheid in de toeristische en recreatieve branche te bevorderen en de impact op het milieu te verminderen. Onderverdeeld in twaalf duurzaamheidsthema’s moeten specifieke normen worden behaald. Twee thema’s, eten & drinken en mobiliteit, werden uitgelicht. Wat ons het meest bijbleef; 50% tot 70% van de CO2-footprint ontstaat door de beweging van bezoekers.

Green Key is een toegankelijk keurmerk, want er zijn drie niveaus (brons, zilver en goud), niet alle normen zijn verplicht en het behalen is binnen circa drie à vier maanden te realiseren. Heb je het behaald dan toon je zowel binnen de eigen onderneming, de gehele keten én aan opdrachtgevers en bezoekers dat je duurzaam onderneemt.

Jij als organisator of bureau bent in the lead als het gaat om de locatiekeuze. Dus maak een duurzame keuze en maak zo invloed en impact tijdens jouw event!

Van A naar B Corp

Een ander ‘keurmerk’ is B Corp. Dit label staat voor Benefit Corporation en is een internationale certificering voor winstgevende bedrijven die worden beoordeeld op de impact op sociale en milieuaspecten. Voorbeelden van bedrijven met een B Corp-certificering zijn Auping, Tony’s Chocolonely, Triodos Bank, WeTransfer, Snappcar, Ben & Jerry’s en Patagonia. Kijkend naar de Nederlandse evenementenbranche hebben onder andere IDEA partners Boozed, The Food Line-up en IDEA bureau FX Agency deze certificering. Die laatste gaf ons deze dag meer inzichten in het traject dat ze zijn doorlopen.

Het bijzondere van B Corp is dat het geen einddoel is, maar echt een manier van duurzaam ondernemen. Hierbij wordt uitgegaan van vijf impact areas. Het mooie is dat de community de lat binnen deze areas steeds hoger legt. Ik zou hier ook echt iets toevoegen over het element van aantrekkingskracht van nieuw talent; zij maken steeds bewustere keuzes voor een werkgever, dus ook hier heeft een dergelijk keurmerk invloed.

Green ambassadors van IDEA-leden laten de kracht zien van gezamenlijk verduurzamen

Met TRACE meet je de CO2 footprint van jouw event

Sharing is caring geldt ook voor The Groundbreakers. Zij werken al een tijdje met TRACE en wilden dit graag met de rest delen. Via Zoom (olé voor online events) kregen we vanuit Engeland in sneltreinvaart een demonstratie. Wow, wat zijn er veel mogelijkheden en wat is het goed doordacht. Van stroom tot crewtransport en van afval tot cateringvoorstel. Alles komt terug. Ja, het vraagt wat tijd om alles in te voeren (appeltje C, appeltje V werkt gelukkig goed), maar je krijgt er enorm veel inzichten voor terug.

Het helpt je niet enkel om in te zien hoeveel CO2 jouw event heeft verbruikt. Maar zorgt ook voor advies richting jouw opdrachtgever aan de voorkant. Zo zie je met één druk op de knop het verschil tussen jouw cateringvoorstel met of zonder rood vlees.

De branche wil wel. Hoor jij bij de branche?

Opvallend tijdens deze meeting is dat niet enkel ‘the next gen’ aan aanwezige event professionals het voortouw willen nemen op weg naar een duurzamere evenementenbranche. Ook doorgewinterde eventpro’s geven duidelijk aan mooie stappen te maken. Laten we hopen dat dit aanwezige gezelschap representatief is voor de hele eventcommunity. Want alleen samen komen we verder. En zoals blijkt uit onder andere de ‘keurmerken’; alle kleine stapjes helpen. Dus hop, in beweging en ‘trace’ jouw eigen CO2-footprint.

IDEA en Green Ambassadors, bedankt voor de uitnodiging en waardevolle inzichten. Op naar meer van dit soort initiatieven binnen de branche!

Beeld header (in Circa): DeDesignLeeuw