Vorige week kregen we een belletje; “We hebben vanwege de maatregelen een last minute afvaller bij de eerste editie van onze Experience Design-training. Heeft één van jullie zin om erbij aanwezig te zijn?” Nu wil het feit dat ik in eerdere samenwerkingen met leden van Experience Experts enorm enthousiast was over hoe zij een event-aanvraag op verraderlijk slimme wijze aanvliegen, met tot gevolg een beleving waarin de boodschap beklijft en mensen met een wow-gevoel naar huis gaan.
Dus een volmondig ‘ja’ was het antwoord. Bewijs namelijk maar eens dat iedere conceptontwikkelaar, communicatie expert of marketingmanager hier zelf ook toe in staat is bij zijn of haar event-aanvraag. Lees door om erachter te komen wat het antwoord op die vraag is… en check meteen de supertoffe tips waarmee jij zelf een mini-experience kunt creëren!
Lees ook
De mindset van een experience designer
Veertien deelnemers zaten om 09.00 uur bij elkaar in het woongedeelte van een karakteristieke villa in de bossen van Hilversum. Op naar de lange tafel (hmm, daar gaan we toch niet de hele dag aan zitten he?). Er was een tafelschikking en we zouden zelf wel zien hoe precies. Kreten van ontroering klonken toen we daar aankwamen. Meteen kippenvel! “Hoe hebben jullie dat nou geflikt?” en “Dat kan helemaal niet. Hoe dan?” klonk door de ruimte. Ik ga hier geen #spoileralert doen, want zelf beleven is het allermooiste. Maar ik kan wel zeggen; het was het begin van een inspirerende dag waarin we in de mindset van een experience designer klommen waarin verrassen en meenemen in een beleving centraal staan.
Experience Design Model
Deze supergave start (met een zeer slim, maar stiekem simpel trucje. #evenonthouden) bleek een voorbeeld te zijn van ‘hoe je jouw doelgroep kunt verleiden’. Oftewel ‘excitement’; het eerste van vijf onderdelen van het Experience Design Model.
Inderdaad, achter deze emoties gaat een onderbouwd model schuil. Belangrijk onderdeel daarvan is het spelen van de liefdevolle detective. Want hoe beter je de persoon (of doelgroep) kent, hoe sterker de experience die je eromheen kunt bouwen. Dus duik in de socials, check wat de naam betekent en zoek uit wie je in het complot kunt betrekken.
Opbouw van een verhaal
Met de wetenschap in onze broekzak over het creëren van belevingen, was het zaak om te leren hoe je mensen in een verhaal laat meeslepen. Een tijdlijn die door de diverse piek-momenten veel weg had van een gesilhoueerd gebergte bracht ons van een ‘unknown world’ via de ‘road of trials’ naar een ‘mid-point twist’ en verder. Met heldere voorbeelden werd het succes van deze opbouw benadrukt. Tof! Maar nu is het aan ons om ons eigen verhaal, of beter experience, voor iemand te bedenken.
Wat volgt is een reeks aan stappen waarin we binnen enkele uren van een blanco canvas tot verrassend complete en vooral bijzonder persoonlijke experiences kwamen. Aan het kampvuur werden om de beurt de belevingen gedeeld. Wow, wat een hoop creativiteit. En wat is het verbazingwekkend hoe snel je met deze methodiek en met hulp van de trainers én mede-aanwezigen tot een concreet verhaal komt.
En, Experience Expert?
Terugkijkend zijn een paar dingen duidelijk: in ieder die deze training volgt schuilt de kracht om een Experience-designer te worden. Handige modellen, prachtige handgemaakte materialen en sterke user-cases genoeg! Ook grappig om te zien dat in de naborrel met anderen ook meteen de dag zelf langs de experience-lat wordt gelegd, met als conclusie dat het hier en daar nog een kleine tweak kan hebben. Jaja, we leren snel!
De allerbelangrijkste conclusie is echter wel dat als je een boodschap wilt overbrengen, dat iemand die het beste in zich opneemt als hij of zij het ervaart in plaats van aanhoort. Dat bewijst Experience Experts niet alleen in hun experiences voor merken en organisaties, maar ook tijdens deze training Experience Design. Voor heel even voelden wij ons allemaal een Experience Expert. Tijd om die experience voor een dierbare ook echt te laten plaatsvinden.
Beeld: Experience Experts