Experience Experts weet met inhoudelijke training over Experience Design diep te raken

Kippenvel, verbinding en een persoonlijke experience

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Vorige week kregen we een belletje; “We hebben vanwege de maatregelen een last minute afvaller bij de eerste editie van onze Experience Design-training. Heeft één van jullie zin om erbij aanwezig te zijn?” Nu wil het feit dat ik in eerdere samenwerkingen met leden van Experience Experts enorm enthousiast was over hoe zij een event-aanvraag op verraderlijk slimme wijze aanvliegen, met tot gevolg een beleving waarin de boodschap beklijft en mensen met een wow-gevoel naar huis gaan.

Dus een volmondig ‘ja’ was het antwoord. Bewijs namelijk maar eens dat iedere conceptontwikkelaar, communicatie expert of marketingmanager hier zelf ook toe in staat is bij zijn of haar event-aanvraag. Lees door om erachter te komen wat het antwoord op die vraag is… en check meteen de supertoffe tips waarmee jij zelf een mini-experience kunt creëren!

De mindset van een experience designer

Veertien deelnemers zaten om 09.00 uur bij elkaar in het woongedeelte van een karakteristieke villa in de bossen van Hilversum. Op naar de lange tafel (hmm, daar gaan we toch niet de hele dag aan zitten he?). Er was een tafelschikking en we zouden zelf wel zien hoe precies. Kreten van ontroering klonken toen we daar aankwamen. Meteen kippenvel! “Hoe hebben jullie dat nou geflikt?” en “Dat kan helemaal niet. Hoe dan?” klonk door de ruimte. Ik ga hier geen #spoileralert doen, want zelf beleven is het allermooiste. Maar ik kan wel zeggen; het was het begin van een inspirerende dag waarin we in de mindset van een experience designer klommen waarin verrassen en meenemen in een beleving centraal staan.

Experience Experts zorgt met training Experience Design voor veel handvatten om jouw eigen experience te maken

Experience Design Model

Deze supergave start (met een zeer slim, maar stiekem simpel trucje. #evenonthouden) bleek een voorbeeld te zijn van ‘hoe je jouw doelgroep kunt verleiden’. Oftewel ‘excitement’; het eerste van vijf onderdelen van het Experience Design Model.

Inderdaad, achter deze emoties gaat een onderbouwd model schuil. Belangrijk onderdeel daarvan is het spelen van de liefdevolle detective. Want hoe beter je de persoon (of doelgroep) kent, hoe sterker de experience die je eromheen kunt bouwen. Dus duik in de socials, check wat de naam betekent en zoek uit wie je in het complot kunt betrekken.

Experience Experts zorgt met training Experience Design voor veel handvatten om jouw eigen experience te maken

Opbouw van een verhaal

Met de wetenschap in onze broekzak over het creëren van belevingen, was het zaak om te leren hoe je mensen in een verhaal laat meeslepen. Een tijdlijn die door de diverse piek-momenten veel weg had van een gesilhoueerd gebergte bracht ons van een ‘unknown world’ via de ‘road of trials’ naar een ‘mid-point twist’ en verder. Met heldere voorbeelden werd het succes van deze opbouw benadrukt. Tof! Maar nu is het aan ons om ons eigen verhaal, of beter experience, voor iemand te bedenken.

Wat volgt is een reeks aan stappen waarin we binnen enkele uren van een blanco canvas tot verrassend complete en vooral bijzonder persoonlijke experiences kwamen. Aan het kampvuur werden om de beurt de belevingen gedeeld. Wow, wat een hoop creativiteit. En wat is het verbazingwekkend hoe snel je met deze methodiek en met hulp van de trainers én mede-aanwezigen tot een concreet verhaal komt.

Experience Experts zorgt met training Experience Design voor veel handvatten om jouw eigen experience te maken

En, Experience Expert?

Terugkijkend zijn een paar dingen duidelijk: in ieder die deze training volgt schuilt de kracht om een Experience-designer te worden. Handige modellen, prachtige handgemaakte materialen en sterke user-cases genoeg! Ook grappig om te zien dat in de naborrel met anderen ook meteen de dag zelf langs de experience-lat wordt gelegd, met als conclusie dat het hier en daar nog een kleine tweak kan hebben. Jaja, we leren snel!

De allerbelangrijkste conclusie is echter wel dat als je een boodschap wilt overbrengen, dat iemand die het beste in zich opneemt als hij of zij het ervaart in plaats van aanhoort. Dat bewijst Experience Experts niet alleen in hun experiences voor merken en organisaties, maar ook tijdens deze training Experience Design. Voor heel even voelden wij ons allemaal een Experience Expert. Tijd om die experience voor een dierbare ook echt te laten plaatsvinden.

Beeld: Experience Experts