Dinnershows niet van deze tijd? Dan heb je Madame Jeanette in Studio 21 nog niet gezien. Oseven heeft samen met partners Chain, Tribe Company en TWOFIFTYK de wereld van dinnershows op zijn kop gezet. Alles wat je kent van zo’n avond mag je vergeten; Madame Jeanette is uit eten gaan op een manier die verrast, in een omgeving die nog verrassender is. Want Studio 21 is volledig verbouwd en heeft een waanzinnige (technische) make-over gekregen. Toen we er rondliepen werden we meteen enthousiast van alle mogelijkheden die deze locatie ook voor business events met zich meebrengt. Het is bijna bizar wat er allemaal uit de kast is gehaald, op conceptueel, technisch en cateringgebied.
In dit drieluik spreken we met de creators van Madame Jeanette en Studio 21. Te beginnen met Richard Jonker, General Manager van Oseven.
LEES OOK: Justin van Hooijdonk (NBC): Weg met discussies over ‘microgelul’!
Richard, hoezo ben je een dinnershow begonnen?
“We waren al ruim twintig jaar cateraar van Studio 21. Toen RTL aangaf de dinnershow te willen afstoten om zich te richten op hun core business, hebben we de kans meteen met beide handen aangegrepen. De dinnershow in Studio 21 is een begrip in Nederland, dus dat wilden we graag voortzetten. Op onze manier wel te verstaan.”
Hoe bedoel je?
“We wilden af van de traditionele dinnershow, want die was toe aan vernieuwing. Het doel was een belevend theater te creëren waar je midden in de show zit. Samen met enkele sterke creatieven uit de markt zijn we samen gaan zitten om het begrip dinnershow naar een hoger level te brengen. De vernieuwing moest daarbij ook gelden voor de zakelijke markt, want Studio 21 is, zeker in de nieuwe opzet, een unieke locatie voor business events.”
Wat is er dan zo bijzonder aan?
“We hebben van de vierkante zwarte box echt een 360 graden arena gemaakt. Geen immens podium waar je te ver vanaf zit als bezoeker. Verder hebben we betere zichtlijnen door de drie vaste pilaren in de zaal tactisch in te zetten in het vloerplan, dolby surround geluid en zijn we afgestapt van de losse blokjes met ‘eten, show, eten, show, eten, show’ in traditioneel driegangen diner. We wilden het culinaire aspect echt belangrijker maken. Dat is bij traditionele dinnershows vaak ondergeschikt. Bij ons moest dat echt weer onderdeel van de show worden. Daarom dat het verhaal zich ook afspeelt in een restaurant, zodat live cooking, serveren en eten onderdeel is van de beleving. Daarnaast vonden we het ook erg belangrijk om gasten meteen mee te nemen van de ene naar een andere sfeer. Dat kan door de 400 vierkante meter LED rondom in de studio. Zo waan je je op het eerste moment in een restaurant in Londen en een moment later in een concertzaal in Los Angeles.”
Dat klinkt geweldig. En is al die techniek inzetbaar als je de locatie afhuurt voor een event?
“Absoluut, dat maakt Studio 21 echt uniek. Menig locatie is jaloers op wat we vast aan techniek hebben hangen. En dan vergeet ik zelfs nog alle special effects en technische verrassingen te melden die in de show terugkomen. Denk aan pyro’s, sparklers, een deel van het podium wat omhoog en omlaag kan, 4x 15 vierkante meter LED beweegbaar op het podium en lieren in het dak waarmee zaken naar beneden kunnen komen. Oja, en de live cooking keuken in het midden van de zaal kan ook volledig dicht, mocht men het liever als podium gebruiken. En heb je liever helemaal geen podium in het midden van de zaal, dan halen we die net zo gemakkelijk weg. Eventueel inclusief een deel van de verhoogde vloeren voor extra vrije meters aan vlakke zaal. Zo kunnen we tussen de 1.250 en 2.000 gasten in theateropstelling kwijt.”
Kunnen er ook elementen uit de show van Madame Jeanette worden gebruikt voor events?
“Zeker, delen van de show zijn prima inpasbaar, maar we maken ook maatwerk. We hebben alle expertise in huis om een speciaal showstuk te maken. Dans, zang, cast en band kan daarin gebruikt worden. Maar ook de content die we op de schermen gebruiken tijdens de show, zijn in te zetten. En natuurlijk kunnen er ook op culinair vlak elementen uit ingezet worden.”
Klinkt goed, maar zeg eerlijk, het blijft Hilversum.
“Als je doelt op de bereikbaarheid, dan spreek ik dat graag tegen. Hilversum is prima bereikbaar en we hebben een uitstekende parkeergelegenheid. We liggen centraal in Nederland en ik durf te beweren dat we op het Media Park beter bereikbaar zijn dan de gemiddelde locatie in Amsterdam. Wat dat betreft denken we in Nederland erg klein. In Shanghai of New York duurt een ritje naar de andere kant van de stad zo’n twee uur, terwijl Hilversum een kwartiertje rijden van Amsterdam ligt. Overigens merken we dat ook bij incoming touroperators. Zij weten ons steeds vaker te vinden.”
Oké, ik ben overtuigd. Wie moet er langskomen voor een rondleiding?
“Haha, goed zo. Tja, iedereen natuurlijk. Maar heel eerlijk, de locatie leent zich voor zoveel verschillende type events. Je kunt er een auto lanceren die eerst over het scherm en daarna echt door de zaal rijdt. Een jaarvergadering heeft veel meer impact doordat de jaarcijfers 360 graden om je heen gepresenteerd worden. Maar ook voor kleine events zijn we geschikt; de zaal voelt al intiem bij 200 gasten. Of benader ons eens voor een beurs waarin je in de andere studio’s de beurs hebt en bij ons een seminarprogramma. Kortom, iedere eventmanager moet eens langskomen voor een rondleiding.”