“De strategie van het Eurovisie Songfestival komt tot leven” (Hein van Es, Fronteer)

Een interview over de totstandkoming van het concept

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Fronteer I Team Fronteer dat meegewerkt heeft aan co-creatie Songfestival thema

In 2019 was het raak, Duncan Lawrence won het Eurovisie Songfestival. Feest! Dit jaar is het dus aan Nederland om het grootste muziekevenement van de wereld te organiseren.

In samenwerking met Fronteer is een strategie ontworpen om deze editie in Rotterdam onvergetelijk en uniek te maken. Wij spraken met Hein van Es, partner bij Fronteer, over de samenwerking, de bijzondere groep van de Magic 100 en de reis richting de finale op 22 mei.

Hein van Es, Fronteer

Hein, in 2019 hebben Fronteer en het Eurovision Songfestival samengewerkt. Wat hebben jullie gedaan?

”Toen Duncan won, was Nederland al begonnen met de voorbereidingen. Als de overwinning er zou komen moest binnen een jaar alles zijn opgetuigd. We zijn toen benaderd door het Songfestival team met de volgende vragen:  Wat wordt onze creatieve kapstok? En hoe zorgen we ervoor dat deze editie de leidraad gaat worden voor de komende jaren Eurovisie Songfestival?

Wij zijn Fronteer, en wij geloven in het betrekken van verschillende perspectieven op een uitdaging; dus stelden wij voor om 100 uiteenlopende mensen uit te nodigen om hierover mee te denken. Dat is de Magic 100 geworden, een diverse groep met onder andere Emma Wortelboer, Alexander Klöpping, de Minister van Gehandicapte Zaken Rick Brink en verschillende festivalorganisatoren: een mix van van zowel BN’ers, als niet BN’ers.”

Met welk doel zijn jullie aan de slag gegaan?

”In de sessies met de ‘Magic 100’ zijn we door alle facetten van het festival heen gelopen, het is een enorm evenement met 180 miljoen kijkers.”

Sietse Bakker, de executive producer event van het Eurovisie Songfestival 2021, zei er zelf dit over: ‘We willen een Songfestival maken waarin Nederland zich herkent en dat Europa verrast. De manier waarop wilden we niet in een vergaderzaaltje in Hilversum bedenken, dus we zijn vanaf dag één na de winst van Duncan gaan luisteren. Dankzij co-creatie workshops met de creatieve industrie en straatgesprekken met een diverse groep Nederlanders hebben we een thema ontwikkeld dat past bij Nederland en de tijd waarin we leven.’

“In de sessies kwam duidelijk naar voren dat wij als Nederland open willen staan voor andere culturen; wij willen ook laten zien dat er veel mensen uit andere landen rondlopen in Nederland. Samenvattend: het moet een open, inventief, divers en authentiek evenement worden.

Die grotere authenticiteit moest ook in het programma zichtbaar worden, het moet veel minder gescript zijn. Het stereotype van gescripte interviews, weinig spontaniteit en een vaste presentatie voelt heel gemaakt. Het is niet oprecht. Hier wilden we mee aan de slag.”

De Magic 100 is een hele grote en diverse groep. Was het een andere co-creatie sfeer dan normaal?

”De sessies met de Magic 100 hebben we met het hele bedrijf gedaan. We hebben er met zijn allen aan gewerkt, en dat waren hele leuke sessies. We streefden er met zijn allen naar om een nieuwe benchmark neer te zetten voor de komende jaren. Door met inventiviteit naar de basiselementen te kijken en de muziek weer op één te zetten hebben we een goede collectieve prestatie kunnen leveren.”

Welke waarde brengt co-creatie aan internationale evenementen als deze?

”Wat belangrijk is bij een project van dit formaat is dat er vanuit alle hoeken mensen worden betrokken. Een diverse groep mensen moet hierover meedenken en door dat gesprek op een goede manier te faciliteren kan je tot iets unieks komen.

Een goed voorbeeld hiervan is het concept “Backstage is the new frontstage”. Het Songfestival fascineert ook door te laten zien wat er achter de schermen gebeurt; er is veel meer dan alleen het podium. Zo zijn er de wachtruimtes, waar de delegaties voorgaande jaren gescripte interviewtjes doen. Waarom is dat niet een feestelijke bar, waar de verschillende landen elkaar kunnen ontmoeten?”

Bord met post its met concept ideeen voor Songfestival - Fronteer
Brainstorm over concept Songfestival met team Fronteer

Waar kijk je zelf het meeste naar uit?

”Ik kijk er naar uit om de strategie tot leven te zien komen. Wij hebben samen de creatieve kapstok ontworpen, dus ik ben nieuwsgierig om te zien hoe de realiteit is geworden in opbouw, outfits, muziek, artiesten. Dat we de verbinding gaan zien tussen de diversiteit aan elementen en mensen. Wij denken dat dit de kracht is van komende edities van het Eurovisie Songfestival: een koppeling van partijen die je anders nooit zou zien.”

Beeld: Fronteer