Food & Drinks

Next generation draagt bij aan next level Vineyard Catering

Kunnen wij het maken? Nou en of!

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
© Marina Kemp - Personeelsfeest Vineyard Groepsfoto generatie, next, gen, catering, jongeren, ouderen

Bij Vineyard food & drinks binnenstappen voelt als thuiskomen. De gemoedelijke sfeer en ongedwongen, warme inrichting van deze eigen horecalocatie van de cateraar staat – zo blijkt al snel – symbool voor de cultuur van de organisatie. Commercieel directeur Sven Russchen maakt meteen duidelijk: “Ik hoef niet geïnterviewd te worden, want dat is voor niemand spannend. Praat maar eens met enkele jonge professionals die we in dienst hebben. Dan snap je wie Vineyard is.” Hij had absoluut gelijk!

Wat volgde was een gezellig, maar ook kritisch en eerlijk gesprek over de rol die Demi, Elise en Daan als ‘de nieuwe generatie eventprofessionals’ binnen Vineyard vervullen.

Demi Kasius (zelfstandig werkend kok, 19 jaar)
Elise Vroegindeweij (accountmanager, 26 jaar)
Daan Rutten (partymanager, 26 jaar)

© Marina Kemp - Vineyard - Finder Relais Amsterdam 045 generatie, next, gen, catering, jongeren, ouderen Daan Rutten | © Marina Kemp
Foto Elise interview generatie, next, gen, catering, jongeren, ouderen - vineyard catering Elise Vroegindeweij
Foto Demi interview generatie, next, gen, catering, jongeren, ouderen - vineyard catering Demi Kasius

Hoe voelt het om als jonge professional voor Vineyard te werken?

Elise: “Supertof. Er werkt een grote groep die onder de dertig jaar is. We krijgen veel kansen. Ik heb echt het gevoel dat er naar ons geluisterd wordt.”

Daan: “Je kunt veel doorgroeien. Zelf ben ik in twee jaar tijd opgeklommen van partycoördinator naar senior partymanager. Opdrachtgevers staan soms raar te kijken als ik eindverantwoordelijk ben voor de catering op hun event voor bijvoorbeeld 2.000 personen.”

Werkt jullie leeftijd in jullie nadeel?

Daan: “Ik heb wel eens het gevoel dat ze zich afvragen wat ‘deze student’ komt doen. Ik zie het eerder als een uitdaging om te laten zien dat ik de touwtjes in handen heb.”

Demi: “Als ik met een freelance chef werk op een externe productie, dan moet ik mijzelf eerst bewijzen. Niet altijd fijn, maar het geeft wel een kick als ze beseffen dat ik mijn mannetje sta. Logisch, ik weet precies wat de Vineyard-standaard is.”

Wat is die Vineyard-standaard dan?

Elise: “We zetten vol in op kwaliteit en duurzaamheid. Twee dingen die ons heel erg aanspreken.”

vineyard - catering - food - drinks
© Marina Kemp - Vineyard - Museum Speelklok 053 - catering - concept
voorgerecht Kingfish - vineyard - catering - horeca - food - drinks

Met duurzaamheid zit je bij de nieuwe generatie wel goed!

Allen: “We hebben als enige partycateraar een golden greenkey, dus iedereen werkt met het duurzaamheidsprincipe in het achterhoofd. Het valt mij wel op dat wij als jongste werkende generatie veel extra kansen tot verbetering hierin zien. We kijken in offertes veel meer naar biologische, vegetarische en tegenwoordig vooral ook vegan catering. De oudere collega’s denken soms nog wel eens “Eet nou gewoon wat de pot schaft,” terwijl voor ons die voorkeuren vanzelfsprekend zijn. Het zit echt in ons om bijvoorbeeld standaard vegan op te nemen in een menu. Ook in materiaalgebruik denken we duurzaam. Een collega van onze leeftijd stelde bijvoorbeeld voor om Rebottled-glazen in te zetten van de sociale werkplaats hier in de buurt. Super interessant!”

© Marina Kemp -rep - Vineyard Concert Gebouw Amsterdam - generatie, next, gen, catering, jongeren, ouderen © Marina Kemp

Hoe zit dat met kwaliteit, dat geldt toch voor elke cateraar?

Demi: “Dat verzorgen we echt samen, het jonge team en de ervaren collega’s. In de keuken merk ik dat heel sterk. We werken natuurlijk met kwalitatief goede producten. Maar ik heb op school geen zaken geleerd zoals een goede, verse paté bereiden. Dan kan ik echt veel leren van collega’s die al die processen wel geleerd hebben. Aan de andere kant kom ik weer met nieuwe kooktechnieken en vind ik een strakke en gelijke uitgifte van de borden weer belangrijker.”
Daan: “Wij kijken dankzij Instagram ook veel meer met foto-ogen. Zitten stropdassen van mijn personeel wel recht, is de tafeluitlijning vanuit alle hoeken strak. Wij zijn veel kritischer, daardoor gaat de kwaliteit omhoog.”

Elise: “Ik merk het in het offertetraject; we gaan allemaal voor kwaliteit en dat moet de offerte ook uitstralen. Ik en jonge collega’s met mij willen opdrachtgevers veel meer meenemen in een sfeerbeleving. Met veel details over hoe food & drinks worden gepresenteerd of uitgeserveerd. Oudere collega’s leggen meer focus op de gerechten zelf. We vullen elkaar daar goed in aan. Dat heeft effect zo blijkt uit enthousiaste reacties van opdrachtgevers die de offertes zowel qua look en feel als qua inhoud sterk vinden.”

© Marina Kemp -rep - Vineyard Concert Gebouw Amsterdam016 © Marina Kemp

Als ik het zo hoor, dragen jullie je steentje zeker bij aan het succes van Vineyard?

Allen: “Dat vinden wij van wel. Onze generatie staat er ook om bekend om open te staan voor suggesties en vernieuwing. Niet persé iets doen omdat het al 100 jaar zo gebeurt. Elkaar ook niet meteen afsnauwen als we flexibel moeten zijn. We moeten samen een mooi product neerzetten. En daarbij uitgaan van gelijkwaardigheid.”

Hebben jullie nog concrete voorbeelden van vernieuwing?

Elise: “De jonge medewerkers gaven aan dat ze een intern systeem wilden aanpassen toen die update beschikbaar kwam. Wij updaten alles meteen, terwijl dat voorheen misschien geen prioriteit was.”

Daan: “Op het gebied van duurzaamheid heeft een leeftijdsgenoot automatische rittenregistratie voorgesteld en daar hebben we op gebied van veiligheid en duurzaam brandstofverbruik nu al enorm profijt van zien we.”

Oké, het is duidelijk. Jullie zijn the shit!

Allen: “Absoluut niet. Het is een samenwerking tussen jong en oud die goed werkt. Vineyard groeit niet alleen door vernieuwing, maar ook door de enorme kennis die in huis aanwezig is. Daar leren wij enorm van, terwijl de ‘gevestigde orde’ juist profijt heeft van onze continue zoektocht naar verbetering en onze bewijsdrang. Oké, dat laatste zorgt er wel voor dat we een stempel drukken binnen de organisatie. En daarmee binnen de cateringbranche. Stiekem wel erg leuk!”

vineyard catering - generatie, next, gen, catering, jongeren, ouderen

Beeld: Vineyard Catering