Food & Drinks

Bakx & Meijer wordt Qeet; radicale visie op lokaal smaakt naar meer

Nieuwe strategie van bekende cateraar

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Bakx & Meijer is met twaalf jaar ervaring een bekende cateraar in de evenementenbranche. Eigenaar Thijs Bakx vond het tijd voor een aangescherpte visie. Hoewel… ‘aangescherpt’ is volgens ons een understatement. Zeg gerust een disruptieve kijk op catering en meer!

Samen met Bas Krips en Robert Jan de Groot heeft Thijs Qeet opgericht. Naar eigen zeggen ‘een nieuwe naam in de cateringwereld met een bewustere kijk op de lokale voedselketen’. Wij gingen in gesprek met de drie heren en werden enorm enthousiast van de visie, energie en uitstraling.

Hoe is Qeet ontstaan?

Thijs: “Toen ik midden in coronatijd geen omzet had daagden Bas en Robert Jan mij uit om eens goed naar mijn onderneming te kijken. Ik ben trots op Bakx & Meijer, het bedrijf dat ik twaalf jaar geleden heb opgericht. Maar het was geen merk. Daar komt bij dat veel eventcateraars uitsluitend opereren in het B2B-kanaal. Het leek mij interessant om het B2C-kanaal erbij te betrekken om zo de merkbeleving veel sterker te maken. Daarom ging ik samen met Robert Jan en Bas een kop koffie drinken. Dat gaf zoveel energie dat we vaker bij elkaar kwamen. Begin 2021 kregen de gedachten steeds meer vorm. In het voorjaar besloten we dit om te zetten in concrete plannen.”

Robert Jan: “Bas en ik hebben beiden jarenlang onze eigen reclamebureaus in Utrecht gehad. We waren dagelijks aan het nadenken over positionering, proposities en activaties van opdrachtgevers. Het leek mij een uitdaging om niet een andere maar een eigen onderneming te adviseren. Daarnaast heb ik veel affiniteit met eten, drinken en feesten.”

Bas: “Dat geldt ook voor mij. Daar komt bij dat ik oprecht geloof dat we onszelf met Qeet enorm kunnen onderscheiden van andere cateraars. Door de scherpe visie, maar ook door de marketingachtergrond, het denken vanuit doelgroepen en ervaring in reclame.”

Avondfeest in de Linie bij Fort Voordorp - Qeet
De LiK door nomovies fotografie Qeet
Wasruimte in de Werkspoorkathedraal Qeet
Bubbels Bar in de LiK Qeet

Waarom de naam Qeet?


Robert Jan: “We claimen een bewustere kijk op de keten en we zitten in het cateringwereldje. Verder zit het woord ‘eet’ erin en moet de hippe Q herkenning gaan creëren als we in de toekomst andere diensten gaan verkennen.”

Waarin onderscheidt Qeet zich van andere cateraars?

Bas: “Qeet heeft een bewustere kijk op onze voedselketen. En dan vooral de lokale voedselketen. Qeet deelt smaken uit de buurt. Meer en meer lokale producten, lokale leveranciers, lokale mensen en lokale initiatieven.”

Thijs: “Dat doen we op de eventlocaties, maar dat kan bijvoorbeeld ook een eigen horecaplek voor consumenten zijn in het centrum van de stad. We zetten Qeet nu op in Utrecht. Als dat staat gaan we naar de volgende regio. We willen daarbij werken vanuit een centrale, lokale productiekeuken. Dat is anders dan de collega’s die lokale producten veelal op één centrale plek in Nederland bereiden, ongeacht de plaats van uitvoer.”

De lokale gedachten is heel mooi, maar niet per se heel origineel meer toch?

Robert Jan: “Dat klopt, maar wij voeren het echt door in de hele keten. Dat is een wezenlijk verschil.”

Hoe ervaar ik als bezoeker deze lokale gedachten?

Thijs: “We werken zoveel mogelijk met toffe kleine lokale merken en niet met de grote frisdrankorganisaties of bekende groothandels. Van plaatselijk gebrouwen bier tot groenten van de boer om de hoek. Op het event zelf merk je het verschil in kwaliteit. Maar we willen vooral graag de namen en rugnummers van de leveranciers laten zien en het achterliggende verhaal van de producten overbrengen.”

Robert Jan: “Maar het gaat absoluut verder dan dat. De IT-benodigdheden op kantoor, de gebruikte schoonmaakmiddelen en af te nemen verpakkingsmateriaal. We proberen uitsluitend de samenwerking met lokale partijen op te zoeken. Zo kunnen we de buurt een boost geven en als bedrijf echt lokaal van waarde zijn. Dus lokaal inkopen of produceren en met lokale mensen werken.”

Bas: “Ook in de personeelsbezetting willen we een afspiegeling zijn van de samenleving. Dus niet zozeer mensen met een achterstand tot de arbeidsmarkt, maar juist ook een mix op leeftijd. Op dit moment hebben we bijvoorbeeld hele jonge meiden in dienst die net van school komen, maar ook twee 65+’ers.”

Tartaar van gerookte wortel bij sitdown diner Qeet

In het verlengde daarvan; wat is de uitstraling op een event?

Thijs: “We zijn een stadse cateraar. Dus niet uber hip, maar ook niet van de grijze wollen sokken. We weten vooral wat er in de omgeving speelt. En we weten, op een frisse en groene manier, hoe we een lekker feest kunnen bouwen.”

Wat is de ambitie voor Qeet?

Bas: “We willen landelijk de lokaalste zijn. Het streven is over vijf jaar in zeven regio’s actief te zijn.”

Thijs: “Daarbij is het is te gek als je straks op een evenement een product proeft en datzelfde product later in de stad een keer tegenkomt en dan aan Qeet denkt. Dat is wat mij betreft de ultimate goal.”

Borrelhappen Qeet
Business Festival Qeet
Sterrenwacht Sonnenborgh Qeet
Hollandse Pokebowl Qeet

Richt Qeet zich qua culinaire invulling ook op de duurzame gedachten?

Robert Jan: “Absoluut. Waarbij we de credits aan Bakx & Meijer geven, want die werkten al een hele tijd duurzaam. De lunch was bijvoorbeeld standaard al vegetarisch. We doen er nu enkel nog een schepje bovenop. Als we met vlees werken, dan is dat enkel met dubbel doel kippen en dubbel doel koeien. Dus geen Argentijnse steaks die we laten invliegen, maar rund uit IJsselstein die eerst tien jaar melk heeft gegeven. We gaan voor verantwoord.”

Bas: “Het blijft een feit dat niet de gasten op een event, maar enkele personen binnen het bedrijf in het voortraject kiezen wat er gebeurt. Maar we zullen altijd een verantwoordelijk voorstel doen. Daarbij, een oesterzwambitterbal is al bijna niet meer te onderscheiden van een gewone bitterbal. Vega en vegan worden steeds meer geaccepteerd.”

Thijs: “Het is ook slim nadenken bij de registratie. Ik pleit ervoor om bij het aanmelden niet te moeten aangeven dat je een dieetwens hebt, maar dat je vlees wenst. Dan zal je zien dat weinig mensen dit aangeven.”

Personeelsfeest Qeet

Wat is jullie grootste uitdaging?

Bas: “Dat is vooral het menselijk aspect, zeker met het personeelstekort wat er heerst. We zijn in een paar maanden tijd van acht naar dertig personen gegroeid. Puur door ons eigen netwerk en eigen campagnes. Het zijn mensen die volledig opgingen in ons verhaal.”

Thijs: “Als een bedrijf groter wordt, wordt het logger. Dat persoonlijke aspect, waar we bij Bakx & Meijer ook bekend om stonden, moeten we goed gaan bewaken. Daarom dat we Qeet ook echt opknippen in regio’s, die elk verantwoordelijk zijn voor de lokale aanvragen.”

Onwijs veel succes gewenst met jullie mooie missie! 

Beeld: QEET