You, me, (vir)us: “Elke persconferentie voelt als een bokswedstrijd” (Danny Damman, Ziggo Dome)

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Met enkele maanden in lockdown en slechts de eerste kleine vooruitzichten naar het nieuwe normaal in live, wordt de eventbranche in het hart geraakt! Er ligt een uitdaging voor ondernemers en freelancers om de komende tijd financieel goed te overbruggen, maar ook om het moraal (met het team) hoog te houden.

We vroegen Danny Damman, directeur commerciële zaken bij Ziggo Dome, hoe hij deze pittige periode ervaart.

Ziggo Dome - concerten - events - live - online events - hybride events - stoelen

Hoe gaat het met jou?

“Privé gaat het goed, maar zakelijk zijn het hele lastige tijden. Toen we in maart hoorden dat we moesten sluiten dacht ik dat dat tijdelijk zou zijn. Zonder onderliggende reden ging ik ervanuit dat we vanaf 1 september weer gewoon open zouden gaan. Maar gedurende de persconferenties die volgden werd steeds duidelijker dat dat niet zou gaan gebeuren. Je leeft in grote onzekerheid en zoekt naar lichtpuntjes, want je wilt de Ziggo Dome draaiende houden.”

“Ik heb de afgelopen weken nog nooit zo hard gewerkt met zo weinig resultaat.”

“Rekening houdend met de 1,5-meter maatregelen kunnen wij tussen de 2.000 en 2.500 gasten ontvangen. Dan begint het ook rendabel te worden. Maar die 30 of 100 gasten die we mogen ontvangen zijn voor ons een druppel op een gloeiende plaat. Dat kost ons alleen maar geld. We zijn nu vooral bezig om te kijken waar we kosten kunnen besparen. Dat is lastig, want je hebt grip op de interne situatie, maar niet op de externe situatie.”

Wat bedoel je daarmee?

“Aan de interne kant kunnen we aan de kosten werken. Zo hebben we het pand onmiddellijk gesloten en waren we maar één en inmiddels twee dagen per week open. Dat scheelt enorm in de energiekosten. Maar er zijn ook externe factoren waar je niets aan kunt doen en die je niet ziet aankomen. De verkoop van kaarten ging van duizenden per dag naar circa dertig tot veertig kaarten per dag naar nu nul kaarten per dag. Vooral ook omdat de melding over ‘geen events tot er een vaccin is’ door de media flink is uitvergroot. Dat ging ten koste van de totale kaartverkoop, maar ook van samenwerkingen met partners, want iedereen was enorm geschrokken van deze mededeling.”

Ziggo Dome - concerten - events - live - online events - hybride events

Hoe ga je met zulke ontwikkelingen om?

“We hebben gezegd; wat er ook gebeurt, wij geven nooit op. Ik vergelijk het met de beroemde bokswedstrijd tussen Mohammed Ali en George Foreman, waar ik op Linkedin een stuk over schreef. Ronde na ronde kreeg Ali klappen te incasseren, terwijl hij in de touwen hing. Het was een tactiek die later bekend werd als rope-a-dope. Ali zelf hoefde niet alle klappen van Foreman op te vangen. De elasticiteit van de touwen incasseerde een groot deel van de kracht. Foreman raakte uitgeput, waardoor Ali zijn kans schoon zag om hem met een rechtse directe een finaleklap te geven en wereldkampioen werd. Alleen als we genoeg touwen, lees overheidssteun, krijgen, kunnen we als branche overleven.”

“Elke persconferentie voelt als een ronde in de boksring. Elke klap proberen we op te vangen. Het is terugveren en overleven.”

Hoe gaat de communicatie met het team?

“Ik ben nu toevallig naar de Ziggo Dome. We gaan met enkele tientallen mensen de vuilnisbakken ophalen en schoonmaken. Het is een stukje kostenbesparing, maar vooral teambuilding. Op veilig afstand toch iets samen doen.

Verder hebben we elke vrijdag een coronaborrel. De eerste helft gebruiken we voor huishoudelijke mededelingen en daarna doen we een rondje langs alle afdelingen. We eindigen daarbij altijd met iets ludieks zoals een bingo of karaoke. En we starten altijd met een artiest die ons een hart onder de riem wil steken door een mooi verhaal of lied. Trijntje Oosterhuis heeft bijvoorbeeld een mooie toespraak gehouden en een lied gezongen. Ook Alain Clark heeft dat gedaan. Ze zitten in dezelfde situatie. De artiesten beseffen dat ze een heel team om zich heen hebben die moeilijke tijden doormaken. Denk aan zzp’ers zoals kleermaaksters, visagisten, chauffeurs en de geluidsman, de gitarist. Daar maken zij zich zorgen over. Het team is veel groter dan enkel de artiest, dus een gebrek aan inkomsten raakt veel mensen in de business.”

Zijn jullie met initiatieven bezig nu er weer mini-events mogen plaatsvinden?

“In eerste instantie was ik beledigd door de reactie van Tim Krol op tv toen hij positief reageerde op het nieuws dat concerten voor dertig personen inclusief personeel mogelijk waren. Dat voelde als een belediging voor de branche. Maar hij heeft gelijk, want we kunnen eindelijk weer aan de slag. Al is het stapje voor stapje. Zolang het maar de goede kant op gaat. Elke stap brengt je tot leven.

Inmiddels zijn we met Radio Veronica een samenwerking aangegaan en gaan we op één dag zes concerten voor steeds 30 personen organiseren, de zogenaamde 30 Fans Only Concerts. Daarmee willen we vooral een positief geluid laten horen. Dat wordt enorm goed ontvangen, getuigen de records aan reacties op onze social media. Het is ook bijzonder om met dertig personen naar bijvoorbeeld Kensington te kijken. Kan je er niet bij zijn, dan kan je via de radio alsnog live mee genieten.

We zijn nog met andere zaken bezig, maar daar kan ik nog niets over zeggen. Ik zou zeggen; houd onze social media in de gaten.”

Ziggo Dome - concerten - events - live - online events - hybride events - stoelen - dansvloer

Heb je nog contact met directe collega-locaties?

“Ik bel veel met collega’s, zoals Afas Live, Johan Cruijff Arena en Stage Entertainment. Vooral om te kijken waar we allemaal staan.”

“Eén ding is duidelijk; onze branche is waanzinnig versnipperd en dat draagt niet bij aan de ontwikkeling van protocollen.”

“Waar vanuit de horeca één club het woord heeft gedaan en inmiddels dingen heeft gerealiseerd, hebben wij in de eventbranche veel verschillende belangengroeperingen. Iedereen praat apart met de overheid en per segment zijn weer andere protocollen nodig. Ik hoop echt dat er snel een gezamenlijk protocol komt. De customer journey is voor iedereen gelijk; van het kaartje kopen tot het naar huis gaan. Leg dat vast en laat elke locatie vervolgens zelf de details invullen.”

Hoe zie jij de toekomst van Ziggo Dome?

“Het is misschien meer hoop dan verstand, maar ik hoop dat we vanaf één september weer aan de bak mogen volgens de 1,5-meter richtlijnen. Dat betekent voor ons dus met een capaciteit van 2.000 tot 2.500 man. Dat betekent dat we seated beginnen. Naarmate we het vertrouwen terugwinnen van de bezoekers kunnen we de capaciteit opbouwen.

We hebben een compleet stappenplan klaar liggen, dus zodra we mogen gaan we aan de slag.”

Ziggo Dome - concerten - events - live - online events - hybride events - stoelen

Hoe zie jij de toekomst van events en concerten?

“Ik verwacht dat de hybride vorm een blijvertje is. De beleving van live meemaken blijft uiteraard bestaan, maar ik kan mij voorstellen dat er met de nieuwe technieken die ontstaan ook wordt ingespeeld op live online registratie. Zeker als een concert is uitverkocht. Misschien geeft het ook meteen een zware klap aan de zwarte markt van ticketverkoop. Het is toch te gek als je voorafgaand aan het concert backstage interviews kunt volgen, de laatste voorbereidingen in beeld worden gebracht etcetera.

We zijn daarnaast met Ziggo aan het bekijken of we een paid view model kunnen creëren waarbij op het eigen kanaal van Ziggo, kanaal 13, uitverkochte concerten kunnen worden uitgezonden. Mits dit kan met de aanwezige muziekrechten, de verdienmodellen in de muziekindustrie en de opnames niet kunnen worden opgenomen en verspreid via internet.

Dezelfde aanwezige technieken voor online registraties gelden uiteraard voor zakelijke evenementen. Tijdens de bouw van onze locatie zijn de faciliteiten al gecreëerd voor hoogwaardige internetconnecties.”

Wat zou je tegen jouw collega’s in de branche willen zeggen?

“We kunnen gaan zitten piepen als een muisje in een hoekje, maar we kunnen ook als tijgers in kooien voortbewegen, wachtend op het moment dat wij eruit mogen. Kies voor het laatste! Dus blijf vechten en vraag je jezelf af: Ben je Mohammed Ali of ben je George Foreman?”

Beeld: Ziggo Dome