2021 was voor de eventbranche een jaar van kaalplukken tot kansen

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Dat 2021 een enorm k** jaar is geweest mag duidelijk zijn. De event wereld is binnenstebuiten gekeerd, 180 graden gedraaid, kaalgeplukt en door elkaar geschud.

Waar je vroeger nog de blits maakte op verjaardagen, als je vertelde dat je in de evenementen wereld werkzaam was, daar krijg je nu standaard een schouderophalende reactie met de altijd opbeurende toevoeging: “dan zal je het wel zwaar hebben”.

Een leerzaam en interessant jaar

Ik ben al praktisch mijn hele leven werkzaam in de eventbranche. Ik heb de enorme pieken voor de kredietcrisis meegemaakt en bijna alle bureaus zien ontstaan. Ik ben een echte ‘eventfreak’. Mensen zeggen wel eens: ik kan niets anders. Maar ik wíl gewoon niets anders. Evenementen produceren, mensen inspireren en creatieve concepten bedenken is waar ik mijn bed voor uit kom. Ik ga daarom in dit artikel vooral in op de kansen. Kansen? Zeker, er zijn nog genoeg kansen voor evenementen land.

Wat zagen we gebeuren in ons mooie vak in 2021? Iedereen was een soort van in paniek dit jaar. Los van alle event broeders en -zusters, die gekozen hebben om met TVL-reizen naar het buitenland te gaan en alles vanaf Ibiza te bekijken. Deze groep kan wat mij betreft beter meteen solliciteren bij de Blokker. Ik heb het hier over de echte gepassioneerde event ondernemers, die elke persconferentie met samengeknepen billen zaten te kijken. Over eenieder, die elke persconferentie grote investeringen zagen verdampen. In paniek waren we.

Dat maakte het des te interessanter dat iedereen zocht naar gaten in de markt. Cateraars gingen voedselpakketten leveren, organisatoren namen een spoedcursus online events organiseren, artiesten en sprekers creëerden hun eigen studio’s, locaties begonnen diverse pop-up concepten en festival organisatoren doken in internationale markten. Alles met als doel door te kunnen blijven gaan. De creativiteit bij de echte ondernemers bleef stromen. Prachtig om te zien!

Live work create als graffiti op een muur

Van stilstaand naar hollen

In tijden van crisis wordt al snel het kaf van het koren gescheiden. En dat werd duidelijk in september van dit jaar. Toen de eventbranche plotseling weer openging en de hele corporate markt iets wilde organiseren. Iedereen die zichtbaar was gebleven en door had geïnvesteerd, werd weer gebeld. Veel gebeld. Enorm veel gebeld. Mooi om te zien dat alle opdrachtgevers de innovatieve en rebelse ondernemers beloonden met hun opdrachten. Dat biedt hoop en rust tijdens deze lockdown. Want… ze komen gewoon weer terug!

Krijtbord met het woord impossible en hand voor im

De events in 2022 en verder

Waar gaan we als markt op inzetten? Digitaliseren blijft toch het toverwoord van deze hele crisis. Iedereen die in 2020 nog zei dat online wel weer zou overwaaien, staat nu in zijn hemdje. Iedereen zal het aankomend jaar nog meer moeten gaan inzetten om het digitaliseren van de event markt verder vorm te geven. Zeker met ontwikkelingen als Metaverse.

Geloof mij, over 5 jaar organiseren wij 60% van onze events in een digitale omgeving. Nog geen idee wat Metaverse is? Schaam je en ga direct Googelen. Een andere verschuiving binnen onze branche? Kleinere en intiemere events zullen in 2022 een steeds grote rol gaan krijgen. Minder risico voor de gezondheid, meer persoonlijke aandacht en minder kans op annuleren of verplaatsingen.

Één ding is zeker. Ook 2022 gaat een onrustig jaar worden. Welk type ondernemer wil jij zijn in 2022? Ga jij achteroverleunen en alles vanaf de zijlijn bekijken? Of duik je in je wildste fantasieën en creëer je een toekomstbestendig businessmodel? Volle kracht… vooruit of achteruit?

Gastblog van Robert de Vries (Quality Bookings)