“Laat die strakke anderhalve meter los; denk in afstand en hygiëne.”

(Mechtild Stultiens–van Straaten, 1m50Loket)

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Bas Veldkamp
1m50Loket - coronaproof - maatregelen - veilig - locaties - hybride events - inspiratie - corona communicatieplan

Zo snel als de overheid hun maatregelen aankondigende om een grotere uitbraak van het coronavirus te voorkomen, zo snel sprongen ondernemers in ‘standje oplossing’. Eén daarvan was Mechtild, directeur-eigenaar van Artishock events & marketing, die samen met CrowdCom 1m50Loket oprichtte. Een slimme actie, want ondernemers barsten van de vragen over ‘het nieuwe normaal’.

Wij gingen met Mechtild in gesprek om te achterhalen wat de meest gestelde vragen zijn. En nog belangrijker, welke tips heeft zij voor de eventprofessionals om zo snel en goed mogelijk weer aan de slag te kunnen?

Hoe gaat het met je?

“Naar omstandigheden goed. We werken harder dan ooit voor veel minder inkomsten en zonder concrete stip op de horizon. Op dit moment focussen we ons met Artishock op het binnenhalen van evenementen tot 100 personen en met de werkzaamheden voor 1m50Loket.”

Mechteld Artishock - 1m5Loket - coronaproof - maatregelen - mogelijkheden - locaties - hybride events

Hoe is 1m50Loket ontstaan?

“Echt vanuit een behoefte uit de markt. Veel ondernemers werden onzeker, omdat het ze aan ruimte, geld of tijd ontbreekt om goed te bekijken hoe ze in een aangepaste situatie kunnen ondernemen. Tijdens Nationale Koningsdag Tilburg waar wij de organisatie voor ons rekening namen werkten wij voor crowdcontrol samen met CrowdCom. In onze nieuwe samenwerking zijn zij de kennisspecialist en zorgen wij er in creatieve en communicatie zin voor dat het ook weer leuk werken wordt.”

Wat blijkt de belangrijkste behoefte te zijn?

“Men wil alles in het werk stellen om het hele bedrijf 1,5-meterproof te maken. Maar die anderhalve meter is een middel en geen doel. Het belangrijkste is om de besmettingsrisico’s te minimaliseren. Dus ben je ziek, dan blijf je thuis. En verder moet je ruim denken in afstand, want bij internationale beurzen ben je bijvoorbeeld afhankelijk van de maatregelen die per land zijn opgelegd. En hoe is de luchtcirculatie op locatie geregeld?

We bieden gratis quick scans aan waarbij we na een locatiebezoek een rapport van tien pagina’s afleveren. Bij het begin van dat bezoek zijn ondernemers somber gestemd, maar al snel zien ze dat er eigenlijk heel veel mogelijk is.”

Waarom bied je in deze tijd gratis quick scans aan?

“Dat is echt vanuit goodwill. We zien dat veel partijen al 20 vierkante meter plexiglas hebben besteld, maar nog geen plan hebben hoe dit te gebruiken. Hen willen we graag helpen. Uiteraard in de hoop dat we ook in de implementatie van de opdrachten mogen meedenken. Het valt op dat vooral de complexere locaties zoals TU Delft, Jeroen Bosch Ziekenhuis, Chassé Theater en horecalocaties onze expertise graag ten volste willen benutten. Slim, want we zijn door alle bezoeken en maatwerkadviezen echt de vergaarbak van ideeën geworden die uit de markt komen.”

“Niemand gelooft in de 1,5-meter samenleving. Wij ook niet. Liever kijken wij naar hoe je besmettingsrisico’s kunt vermijden.”

Welke praktische tips kan je eventprofessionals geven voor hun onderneming?

“Dat zijn er heel veel, maar laat ik er een vijftal opnoemen.

  • Probeer steeds zoveel mogelijk de besmettingsrisico’s te beperken. Die 1,5-meter afstand is puur een middel daartoe, maar niet heilig.
  • Maak een overlevingsplan met de hele keten. Er ontstaan nu veel hybride modellen. Zorg dat in dat live component genoeg geld te verdienen valt voor cateraars, locaties, schoonmaak et cetera. Door die webinars zonder hybride aandeel verdienen veel sectoren geen geld. Maak de online versie betaald.
  • Denk bij het ontwerpen van je concept goed na over de programmering en de ruimte. Haal er creatieve ontwerpers bij, zoals architecten en schepenontwerpers. Die zijn heel goed in het optimaal benutten van de vierkante meters. Concreet, betrek zoveel mogelijk andere branches bij jouw concept.
  • Denk aan de gastvrijheid en sfeer. Dat is even belangrijk als de veiligheid. Je wilt namelijk dat mensen met een goed gevoel weggaan en, bij horeca bijvoorbeeld, weer terugkomen.
  • Communicatie in het voortraject wordt steeds belangrijker. Zorg ervoor dat je goed nadenkt over welke gasten je op je event wilt hebben en welke online kunnen meekijken.

Verder bieden we veel producten en diensten aan op onze site en nodigen ook andere partijen uit om zichzelf via onze site kenbaar te maken. Dus het is verstandig daar eens te kijken voor goede oplossingen.”

1m50Loket - coronaproof - maatregelen - veilig - locaties - hybride events - inspiratie

Wat is een grote fout die veel mensen maken?

“Dat is echt die bangmakerij rondom de 1,5-meter. Als je een groot event organiseert, moet je gewoon een goed protocol ontwikkelen en de vergunning aanvragen bij de veiligheidscoördinator in de betreffende regio. Het is het proberen waard. De maatregelen zijn niet altijd duidelijk, dus creëer je eigen duidelijkheid!

En de overheid maakt vooralsnog te weinig onderscheid tussen de verschillende outdoor- en indoor events, laat staan de zakelijke events. Het woord ‘evenement’ moet in Den Haag echt beter gedefinieerd worden, gelukkig doet onze branchevereniging IDEA daar haar stinkende best voor.”

“Alle creativiteit verdwijnt door de angst rondom de 1,5 meter.”

Wat verwacht jij van de toekomst van events?

“Ik denk dat we naar exclusiever en kleiner gaan. Zo zal een grote hal in bijvoorbeeld de jaarbeurs onderverdeeld worden in diverse unieke belevingen in kleinere ruimtes, gecombineerd met online belevingen. Zo zorg je ervoor dat mensen zich ondanks de afstandsmaatregelen senang blijven voelen.

Daarnaast zullen timeslots kleiner worden en de openingstijden verruimd, zodat je binnen een dag zoveel mogelijk gasten binnenkrijgt en zodoende het maximale uit nieuwe verdienmodellen kan halen.

Ook verwacht ik dat er meer beurzen volledig online gaan plaatsvinden. Een goed voorbeeld is Building Futureproof (zie aftermovie), voor de bouw- en vastgoedsector dat zo succesvol was dat er binnenkort een driedaags vervolg komt.”

Wat wil je graag tegen de eventpro’s zeggen?

“We zijn zwaar getroffen, maar moeten de moed vasthouden. Als er één branche is die uit de crisis kan komen, dan moeten wij dat zijn. We barsten van de creativiteit en het organisatietalent.”

Beeld: 1m50Loket

Meepraten over dit onderwerp? Let's hear it!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *