“Niets is zeker, behalve dat het vak gaat veranderen.” (Dirk Prijs, Genootschap voor Eventmanagers)

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Dirk Prijs - Genootschap voor Eventmanagers - corona - eventbranche - corporate events

Na weken van onzekerheid was er tijdens de laatste persconferentie iets meer duidelijkheid rondom de toekomst van events. Alle eventprofessionals (van bureau tot leverancier) kijken reikhalzend uit naar het moment dat ze weer mogen doen waar ze goed in zijn; live gaan met live events!

Maar naast de aanbodzijde is er ook een vraagmarkt. Talloze organisaties en corporate eventmanagers ervaren dezelfde teleurstelling. Belangrijke events zijn gecanceld of lopen in het najaar gevaar. Wat zijn de alternatieve mogelijkheden om hun communicatievraagstukken van een oplossing te voorzien?

We interviewden Dirk Prijs, directeur van Genootschap voor Eventmanagers, die dagelijks in gesprek is met corporate eventmanagers om te bekijken waar de behoeftes liggen en welke rol ‘het Genootschap’ of de eventprofessionals hierin kunnen hebben.

Genootschap voor eventmanagers - Inspire 2019 - corporate events - eventbranche

Hoe gaat het bij het Genootschap?

“Het is een rare situatie. Wat je merkt is dat sinds de aankondiging van 12 maart iedereen meteen in de uitvoer schoot van annuleren en verplaatsen van events. Daarbij kregen grote ondernemingen die in Nederland een kantoor hebben al snel richtlijnen vanuit het hoofdkantoor opgelegd wat tijdelijk wel en niet mag qua events.

Na de eerste fase, toen iedereen thuis zat met man en kinderen, kwamen eventmanagers in een vacuüm. De adrenaline is eruit en er moet een modus worden gevonden in de nieuwe werkelijkheid. Dat is inmiddels gelukt. Nu valt op dat er echt behoefte is aan meer duidelijkheid over wat de richting van events wordt binnen de 1,5 meter economie.”

Leden kwamen met vragen naar je toe?

“We kunnen voorzichtig vooruit gaan kijken. Dat is de nieuwe status quo. De scope van de leden is vooralsnog veelal september en oktober, want tot en met de zomervakantie zal er niet veel gebeuren. Maar over het najaar heerst, vooralsnog, erg veel enthousiasme. Onder de leden staan ook nog steeds events ingepland, zowel groot als klein. Maar dat levert wel concrete vragen op, zoals hoe je op een beurs op afstand je product moet verkopen, hoe je tijdens een programma op afstand voor een fysieke verbinding kunt zorgen en of er straks nog wel netwerkborrels zijn. Ik heb vorige week een aantal sessies gehad met de leden, zodat we samen invulling kunnen geven aan events in de 1,5 meter samenleving.”

Compagnietheater - Amerpodia - vergaderzaal

Dan hoor je het sentiment van de leden, maar ga je ook met experts in gesprek?

“Vanuit het overkoepelde Eventplatform wordt heel breed gekeken wat wel en wat niet mogelijk is. Daarin proberen we parallellen te trekken met de adviezen van bijvoorbeeld Koninklijke Horeca Nederland en VNO-NCW.”

“We kunnen ons wel gaan committeren aan een plan, maar we moeten oppassen dat we onszelf niet in de voet schieten.”

Wat zie je op dit moment verder bij opdrachtgevers gebeuren?

“Los van de voorbereidingen op de 1,5 meter samenleving, maken de eventmanagers zich op alle mogelijke manieren nuttig. Voor de een betekent dit, dat ze de go-to zijn voor alles op het gebied van webinars. Een ander is druk bezig met het ondersteunen van nieuwe initiatieven die het bedrijf heeft ontplooid om zich in veel gevallen belangeloos in te zetten rondom het coronavirus.”

“Een ding is zeker; stil zitten is geen optie.”

Zie jij het zitten om met protocollen te gaan werken?

“Ik vraag me wel hardop af of we per se mee moeten gaan in die 1,5 meter economie. Het moet niet zo zijn dat een marketeer straks zegt dat een event niet effectief en zonder toegevoegde waarde meer is en andere (communicatie)middelen gaat inzetten. Daarnaast moeten we de overheid niet het idee geven dat we het prima redden met die protocollen, want dan verliezen we de benodigde financiële compensatie. Zeker op externe locaties zullen events namelijk erg kostbaar zijn. Je hebt immers veel ruimte nodig om een kleine groep gasten te ontvangen.”

Denk je dat de app er komt en gebruikt gaat worden?

“Ik geloof wel dat die app er hoe dan ook gaat komen. Maar er zal een incentive nodig zijn om hem door miljoenen Nederlanders te laten gebruiken. Ik verwacht dat men gaat zeggen dat je naar de horeca en kleinschalige events mag gaan, mits je de app in gebruik hebt. Zo niet, dan moet je thuisblijven.”

Rotterdam Ahoy - RTM Stage - events - live - optredens - corporate events - auditorium - concert

Hoe kijk jij naar de toekomst van events?

“Ik denk dat er selectiever gekeken gaat worden wanneer een event gegeven gaat worden. En dat men selectiever gaat uitnodigen tot het maximaal aantal wat mag. De kwaliteit gaat daardoor meer omhoog. Het zou mij niet verbazen als veel kennisevents digitaal worden, waardoor er meer budget is om er echt iets van te maken op de momenten dat we echt bij elkaar komen en de relatie tussen personen centraal staat.”

En heel eerlijk; wat waren er voor het corona tijdperk ongelofelijk veel events. Waarvan,  zo blijkt nu, de digitale vorm ook een prima alternatief was gebleken.  Ik denk ook dat we dit nodig hadden; hoe enorm de impact voor zieken, nabestaanden en de economie ook is. Veel ontwikkelingen zoals digitalisering nemen op dit moment een vlucht. De acceptatie voor hybride events en webinars is in drie weken tijd naar ongekende hoogte gestegen.

Maar ik blijf bij mijn standpunt dat de keuze voor events, Zoom, bellen of een ander communicatiemiddel af hangt van de boodschap.”

“Het medium is dienend aan de boodschap.”

Zijn er bedrijven die het nu zwaar hebben?

“Los van het feit dat de hele industrie het enorm zwaar heeft, merk je met name dat bedrijven die flink opschalen voor een event zoals cateraars, decorbouwers, uitzendbureaus et cetera het erg zwaar hebben. Deze toeleveranciers krijgen pas weer omzet als de eerste events weer gaan plaatsvinden. En vooralsnog ziet het er naar uit dat dit nog even gaat duren.

Ik hou mijn hart daarnaast vast voor de vergadercentra waar meetings van zo’n vier tot tien personen plaatsvinden. Inmiddels is bewezen dat dat prima via Zoom kan. Dus hoe gaan zij nog meerwaarde toevoegen?”

“Heel eerlijk; niets is zeker, behalve dat het vak gaat veranderen.”

Hoe kunnen we als branche zorgen dat we sterk staan?

“Het is vooral een politiek steekspel waarin we onszelf als industrie groot moeten maken. Dat gaat goed, want het Genootschap voor Eventmanagers komt met Eventplatform en de losse verenigingen op radio en tv voorbij. Waar we normaal de input voor onszelf houden, is het goed om nu alles op tafel te leggen.”

Univate - showcontrol - licht - VR - video mapping

Is die samenwerking duurzaam?

“Je hebt urgentie nodig. Ik wil me niet in de kaarten laten kijken, dacht men altijd. De veranderingen rondom de werkkostenregeling was als vijand niet groot genoeg om de handen op elkaar te krijgen. Dat is nu wel zo. Het is tijd om plannen te smeden en het Genootschap voor Eventmanagers, alle verenigingen en diens achterban zijn er klaar voor. Daarnaast is ook een public affairs-bureau ingeschakeld om de druk te blijven uitoefenen op de politiek. Publieksevents kent Den Haag wel, maar van de corporate eventwereld weten ze zeer weinig. Er is ook nog nooit gegrond onderzoek gedaan, zodat er pasklare antwoorden konden worden gegeven.”

Hoe zit het met de samenwerking tussen opdrachtgever en eventprofessionals?

“Ze zien heel goed wat er gebeurt met de partijen met wie ze graag samenwerken. Betalingstermijnen worden juist niet verlengd, maar meteen betaald. Als ik dit hoor, dan voel ik meteen de betrokkenheid vanuit de opdrachtgevers. We zitten hier samen in én komen hier samen weer uit.”

Partijen staan te springen om business. Is het tijd om corporate eventmanagers te bellen?

“Om te vragen hoe het met hen gaat zeer zeker. Maar ook voor hen is op dit moment de toekomst van hun evenementenportfolio nog niet duidelijk.”

Univate - Faber Audiovisuals - Virtual Event Studio - online event - virtual event

Wat wil je opdrachtgevers en eventprofessionals meegeven?

“We kunnen wachten tot Rutte akkoord geeft, maar laten we deze tijd gebruiken om ons klaar te maken voor de toekomst. Bureaus bedenken coronaproof evenementen, event managers bekijken welke events live of digitaal gaan plaatsvinden en theaters, musea en locaties zijn muren aan het schilderen en vloeren aan het opschuren. We zitten niet stil en dat is mooi nieuws.”

“We gaan mooier open dan dat we dicht zijn gegaan!”

Beeld: Dirk Prijs, Jeancarlo Nunes dos Anjos, Univate, Amerpodia en Rotterdam Ahoy