“Papier hier!” Met dat verrassende zinnetje wist Holle Bolle Gijs het weggooien van ijspapiertjes om te toveren van een moetje naar een vermakelijke bezigheid. Zo gebeurde het dat ik op mijn eerste schoolreisje uit eigen beweging naarstig op zoek ging naar meer afval, want ik wilde maar al te graag weten wat Gijs nog meer te vertellen had. Wat een attractie! Dat de Efteling zijn tijd ver vooruit was, blijkt wel uit de hoeveelheid festivals die tegenwoordig hun bezoekers belonen als ze een handje helpen met het schoonhouden van het terrein. De slimmere organisatoren gaan hierbij verder dan enkel statiegeldbekers. Want het recyclen zelf kan ook leuk zijn, een spelletje. Deze troef heet met een mooi woord ‘Gamification’. Laten we het speelveld eens verkennen…
Vaak helpen deze games niet alleen bij het inzamelen zelf, maar ook bij het juist scheiden van het ingezamelde afval. Want als je afval goed wil verwerken, is het juiste afvalscheiding cruciaal. En de verwerking dan? Da’s heel een ander verhaal, waarbij kundige partijen je gelukkig heel goed kunnen helpen.
Holle bolle gloryhole
Wie zich op Nederlandse evenementen veel bezighoudt met speelse afvalinzameling is Innofest, een organisatie die festivals gebruikt als proeftuin voor groene innovaties. Zo testten zij tijdens FestiValderAa de app Litterati, die met een wereldwijde community beoogt de wereld een stukje schoner te maken. Conclusie? Die app kan speelser. Dus werken ze nu samen met het E-Waste Arcades, die op de proppen kwam met de festivalversie van de holle bolle prullenbak. De audiobooschappen van de Glory Holes maken het inzamelen van zwerfvuil voor festivalbezoekers niet alleen leuker, maar ook nog eens sexy. Dezelfde jongens lanceerde daar een jaar later Trick Shots, waarbij ze juist de manier van gooien tot een spelletje maakten. Aan hun website te zien hebben ze inmiddels hun speelse afvaloplossingen geprofessionaliseerd. Ze zijn ze door Innofest uitgenodigd om op ADE Green hun nieuwste idee te pitchen. Zouden ze al nieuwe afvalspellen af hebben?
Stemmen voor minder afval
E-Waste Arcades klinkt nogal high tech. Nou dan heb je de ambitieuze aanpak van DGTL Festival nog niet gezien. Zij lanceerden onlangs een eigen app met een geheel eigen munteenheid, de Eco Coin. Het stelt ze in staat om duurzaam bezoekersgedrag, zoals afvalscheiding, te belonen. En dat gaat van ijsjes en biertjes tot gratis tickets en een geheim feestje in de backstage area. Als je op zoek bent naar simpelere en minder arbeidsintensieve inzamelgames, dan kun je een voorbeeld nemen aan de Ballot Bin. Zij hebben een speelse manier gevonden om rokers te motiveren hun peuken in een van hun asbakken te gooien. Hoe? Door ze te laten stemmen met hun peuk. Hun Ballot Bins hangen door heel Londen heen en de boodschap is aan te passen aan de doelgroep. Om deze asbakken uit Engeland te laten overvliegen is natuurlijk best wel een toer, maar ze zijn natuurlijk makkelijk zelf te maken in je eigen stijl met een boodschap die toegespitst is op je eigen bezoekers.
Onfrisse frisdrankspelletjes
De meest opvallende campagne omtrent het recyclen van festivalafval komt deze zomer beslist op naam van die ene grote Amerikaan: ‘Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle!’ Op dance festivals nam dit de vorm aan van een recycle-toren. Bij een bepaald aantal ingezamelde verpakkingen werden bezoekers beloond met een feestje. Naar mijn gevoel blaast Coca-Cola met dit inzamelingsspelletje te hoog van hun recycle-toren. Want eerlijk is eerlijk, al jaren bestrijdt hun politieke lobbygroep de landelijke invoering van statiegeld op blikjes en kleine petflessen. ‘Help us recycle’ schiet dan een beetje in het verkeerde keelgat, zelfs bij Holle Bolle Gijs, die tenslotte alleen om papier vraagt. Zo zie je maar dat het uitmaakt met wie je speelt. Spelend afval inzamelen kan heel leuk zijn, maar van dit soort vieze spelletjes van onfrisse drankproducenten krijg ik toch wel een nare smaak in mijn mond.