De combinatie foto’s en events is al zo oud als de mensheid. Of nou ja, als fotografie natuurlijk. Vroeger greep men evenementen aan om mensen op de gevoelige plaat vast te leggen. Je weet wel, met zo’n doek over de fotograaf en zo’n mooie brandende flitser. Fotoapparatuur was namelijk peperduur en schaars, wat in deze camerarijke tijden vol armzalige selfie-terreur nauwelijks meer voor te stellen is. Desondanks dendert juist in dit kiekgrage millennium de gestage opmars van eventfotografie vrolijk voort, al dan niet geautomatiseerd. Niet in de laatste plaats vanwege social media, waarop zowel bezoekers als bedrijven zich maar al te graag willen profileren. Hoe is het allemaal mogelijk? Let’s see…
Photobooths zijn big business. Dat blijkt wel uit het feit dat er complete beurzen aan gewijd zijn. Zo vulde het Duitse Best of Events dit jaar een hele hal met fotomachines. In Las Vegas heb je zelfs de Photo Booth Expo die helemaal draait om het geautomatiseerd draaien van ‘user centered content’. Overigens kun je bij sommige van deze lichtvoetig ogende dataslurpmachines gegronde privacybezwaren plaatsen. What happens in Vegas, surely doesn’t stay there… Echter, als we even op Nederlandse eventfotografie focussen, zoals de kop van dit artikel nou eenmaal beloofde, is die niet evident evil, of automatisch gemachineerd.
Altijd lachen
Neem bijvoorbeeld de eventfotografie van Fototainer. Door fotografie en topentertainment te combineren, maken ze het je gasten naar hun zin, vereeuwigd in dikwijls heerlijk onzinnige foto’s. Een van hun meest gelauwerde foto-concepten heet weliswaar De Machine, maar toch wordt de beleving zo vermakelijk gemaakt door conventioneel straattheater van vlees en bloed. In Go Go Greenscreen zit de vermakelijkheid juist in de maakbaarheid van de onverwacht humoristische voorgrond of achtergrond. Wil je je bezoekers echt in de schijnwerpers zetten? Dan huur je ze in als paparazzi. Of je geeft je gasten zelf de touwtjes in handen en boekt hun Selfie Photobooth. Die lijkt op zo’n klassieke photobooth die je nog wel eens ziet op treinstations, maar dan met een link naar social media.
Instantly Instagrammable
Over klassiek gesproken, op een standaard kroegavond krijg je regelmatig het aanbod om een Polaroid te laten schieten, niet? Altijd een hit! Het bedrijf Photoflyer brengt dit idee naar de 21e eeuw, met wederom een link naar social media. Met nog steeds een kleine analoge print als grote ogenblikkelijke trekpleister. Het vernuftige zit hem in het witte frame om de foto heen, die witruimte bieden zij aan voor commerciële boodschappen. Hoeveel ruimte er precies is, is afhankelijk van welk formaat je kiest: wide, square of mini. Het is een opmerkelijke strategie voor merksympathie en bovendien de perfecte context voor conversie: “afscheurcoupons, magneten, winacties, barcodes en QR-codes, alles is mogelijk!”
Sharing with care
Het tegenovergestelde van dit simpele analoge marketingidee zijn de digitale concepten van Sharingbox. Duizelingwekkend in aantal, zo niet in executie. Op jouw verzoek zetten zij de bezoeker neer in een deelbare 360-graden video, gestileerde interactieve merkervaring of op maat gemaakt fotogeniek GIFje. De techniek ziet er al even strak uit als het eindresultaat. Zoveel digitale dataverzameling doen bij mij meteen de privacy-alarmbellen rinkelen. Hun website stelt echter geruststellend dat alle data conform Europese voorwaarden worden verwerkt. Dat doen wij in ons kleine kikkerlandje, mede dankzij de strengere Europese regelgeving, toch een stuk beter dan in ‘the land of the free’. Persoonlijk zeg ik dan ook liever kaas dan cheese.
Beeld header t/m 3: Fototainer
Beeld 4 t/m 5: Photoflyer
Beeld 6: Sharingbox