Laten we eerlijk zijn… Beurzen en congressen voelen vaak een beetje onpersoonlijk. In een beurshal vol kraampjes is het knap lastig om de voorbij schuifelende mensen naar juist jouw beursstand te lokken. Maar we spotten iets tofs op Happinez Festival: Lange rijen voor de stand van Oogfoto. Daar konden bezoekers een gedetailleerde foto van hun oog laten maken en kregen ze bovendien een afdruk mee naar huis. Oogfoto werkt ook in opdracht, waarbij het mogelijk is om jouw boodschap op de afdruk te zetten. Geen standaard relatiegeschenk, maar een gepersonaliseerd aandenken dat ze hoogstwaarschijnlijk ook aan anderen laten zien. Want zeg nou zelf, zou jij niet benieuwd zijn naar een close-up van je eigen oog, of die van een ander?
Naast een opvallende publiekstrekker op een congres, doet een oogfoto het ook prima op een bedrijfsfeest. Niet alleen is het een leuk kado voor je collega’s, maar ook gewoon een boeiende activiteit. Eindelijk kan je elkaar eens echt diep in de ogen kijken zonder dat het vet awkward voelt!
Hiding in plain sight
Jarenlang experimenteerde kunstenaar Jan-Willem Groen met opstellingen om de perfecte Oogfoto’s te maken. En inmiddels mag het resultaat er wezen. Op de muren van zijn Amsterdamse atelier prijken prenten van diverse ogen die je intens aankijken, met een fascinerende veelzijdigheid aan kleuren, patronen, irissen, vlekken en andere details. Zijn vrienden zijn allemaal wel eens langsgeweest. Toch is het niet altijd even makkelijk om ze er weer uit te pikken. Iemand echt diep in de ogen kijken, dat doen we nou eenmaal niet zo vaak. Dat is dan ook de voornaamste drijfveer van Jan-Willem om Oogfoto’s te gaan maken. Om de schoonheid, die toch echt in het volle zicht van iedereen verscholen gaat, weer zichtbaar te maken. En wie weet wordt oogcontact dan ook weer de normaalste zaak van de wereld.
In een ogenblik klaar
De geperfectioneerde installatie die standaard in zijn atelier staat opgesteld, is gemakkelijk te verplaatsen, zodat hij ook op locatie Oogfoto’s kan maken. Een Oogfoto is binnen een minuut gemaakt en op de mobiele printer afgedrukt. Da’s natuurlijk wel zo handig op evenementen, want voor Oogfoto’s is er doorgaans veel toeloop en de mogelijkheden zijn legio. Zet het neer op een recruiting event waar je een oogje op iemand hebt, op een congres waar de deelnemers hun visies met elkaar delen of op een kick-off waar je samen de ogen richt op de toekomst. Op de afdruk is het ook mogelijk om een eigen tekst erbij te laten printen, bijvoorbeeld een webadres of een slogan. Je kunt er ook voor kiezen om de foto’s in een online gallery te delen. Zo lok je niet alleen mensen naar je beursstand, maar ook nog naar je social media kanaal. Vang je hun blik, dan vang je hun like! Eye like!
Beeld: Groene fotograaf