Communication

“Voor inclusiviteit moet je zelfs nadenken over het lettertype in de quiz op de telefoon” (Ronald van Spanjen, grafisch ontwerper effectgroep*)

Zo maak je drukwerk, PDF’s en meer toegankelijk voor iedereen

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Een paar weken terug schreven we een artikel waarin effectgroep* liet zien hoe zij inclusiviteit integreert in hun events. Toen lag de focus op digitale toegankelijkheid. Maar waar online content wordt ontwikkeld, vindt vaak ook grafische vormgeving plaats. En een goed event staat ook offline bol van visuele uitingen.

In dit tweede deel van het drieluik spreken we Ronald van Spanjen, grafisch ontwerper bij het bureau. Hij vertelt ons wat je moet doen om de offline en online grafische vormgeving écht inclusief en toegankelijk te maken.

Ronald, wat is jouw rol bij effectgroep*?

“Ik werk nu zes jaar bij effectgroep* als grafisch vormgever. In die hoedanigheid maak ik een grote variëteit aan grafische uitingen; van campagnes tot huisstijlen en van brochures en folders tot tal van andere publicaties. Daarvoor heb ik bijna 28 jaar bij verschillende ontwerpbureaus gewerkt. Leuk om te melden is dat ik in een team zit met twee andere vormgevers en een motion graphic designer.”

effectgroep_ Ronald-Mouseover

Enorm veel grafische kennis dus. Is er veel veranderd in de afgelopen jaren?

“Er hebben tal van ontwikkelingen plaatsgevonden. Wat dat betreft is vormgeving absoluut trendgevoelig. De laatste tijd is inclusiviteit een belangrijk agendapunt.”

Hoe belangrijk is inclusiviteit binnen grafische vormgeving?

“Enkele van onze klanten zijn overheidsinstanties en die zijn verplicht te voldoen aan de eisen van digitale toegankelijkheid, de zogenaamde WCAG 2.1-standaarden. Die ook nog eens in drie niveaus van vereiste toegankelijkheid zijn in te delen.

Het gaat erom dat mensen met een visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperking toegang hebben tot informatie die online wordt geplaatst. Buiten deze instanties is het ingegeven door de klant in welke mate hun digitale of andere uitingen inclusief en toegankelijk moeten zijn. Als bureau sturen we hier sterk op aan, want we vinden het belangrijk dat iedereen, met of zonder beperking, een event kan ervaren vanaf de eerste uitnodiging tot de evaluatie achteraf.”

Kan je aangeven waar ik dan aan moet denken?

“Het voor iedereen toegankelijk maken van drukwerk, pdf’s en dergelijke vergt een speciale manier van opmaak en controle. Het gaat dan om zaken als leesbaarheid, contrast, opbouw en helderheid. Zo is het erg belangrijk om te beseffen dat digitale documenten, zoals een uitnodiging, routebeschrijving of bevestiging in PDF, een tweede, niet direct zichtbare, laag moeten hebben, zodat de computer bijvoorbeeld alles kan oplezen voor mensen met een visuele beperking. In die laag worden o.a. de leesvolgorde bepaald, staan de beschrijvingen van plaatjes opgenomen en moeten bepaalde koppen technisch specifiek ‘gelabeld’ worden. Als vormgever moet je dus goed nadenken over de opbouw van je ontwerp, zowel creatief als technisch. Als deze klaar is, voer je een controle uit die aangeeft of je aan alles hebt gedacht. Pas als alles helemaal klopt, mag je het digitaal toegankelijk noemen en kan het online.”

infographic-op-laptop-scaled.jpg

Wat kan je verder nog als tips meegeven?

“Denk goed na op welk taalniveau de doelgroep wil worden aangesproken. Hoe simpeler de boodschap en uiting, hoe beter te begrijpen voor iedereen. Of dat nou in de uitnodiging is, in het programmaboekje of op de presentatieschermen. In het verlengde daarvan zijn infographics een aantrekkelijke en inzichtelijke manier om een verhaal, proces of ingewikkelde informatie compact samen te vatten. Dus gebruik dit wanneer het kan. Sowieso zegt een beeld meer dan 1000 woorden en is het taalonafhankelijk; kun je iets met een beeld weergeven, doe dat dan.”

“Een andere tip is zorgen dat de afgebeelde mensen op foto’s een afspiegeling van de doelgroep moeten zijn. Denk daarbij aan geslacht, leeftijd, etniciteit, gender of seksuele voorkeur voor zover dat van buiten zichtbaar is natuurlijk. Als men zich ermee verwant voelt, dan zijn ze eerder geneigd over te gaan tot actie, zoals zichzelf registreren voor een evenement of het deelnemen aan een activiteit op het evenement zelf.”

“En misschien een open deur, maar zorg voor een aantrekkelijk, visueel geheel. Zorg voor een heldere structuur in je teksten met koppen, subkoppen en bodytekst. Qua leesbaarheid; gebruik heldere lettertypes voor de belangrijkste tekst en zorg voor goed contrast tussen tekst en achtergrond. Dat gaat veel verder dan enkel de eventcommunicatie en schermen, maar bijvoorbeeld ook bijvoorbeeld de quiz of interactietool op de telefoon van de gasten.”

Drie hoofden onder elkaar

Wat wil je eventmanagers en event professionals nog meegeven?

“Er wordt vaak gezegd ‘hoe meer zielen, hoe meer vreugd’. Als bureau geloven we daar voor onze evenementen absoluut in. Dat betekent dat iedereen hieraan moet kunnen deelnemen, met of zonder beperking. Denk er dus goed over na hoe je iedereen welkom kan laten voelen; niet enkel in de fysieke productie van het evenement zelf, maar ook in alle grafische uitingen in het voor- en natraject als ook op het evenement zelf.”

Beeld: effectgroep*