Op uitnodiging van Genootschap voor Eventmanagers (G14, en Platform Cultuur Locaties) waren we vorige week bij Theater de Kampanje. Waarom? Omdat het een bijzondere kans was om een glimp op te vangen van de eerste dag van Sail Den Helder, dat op en rondom het theater plaatsvond.
Grotere reden voor ons was eigenlijk vooral om te zien wat eventmanagers en event professionals van deze nog relatief onbekende eventlocatie-parel vonden. Want die wow-ervaring die wij jaren terug ervaarden, was nu zichtbaar bij de andere gasten!
Behind the scenes
Elke vijf jaar vindt Sail Den Helder plaats. Een event waar in vier dagen in totaal zo’n 250.000 gasten op af komen. Waar dat bij de Amsterdamse variant door de ligging wellicht wat behapbaarder is, geldt dat niet op een plek waar aanrijroutes, beschikbaarheid horecapersoneel voor de publiekscatering en andere zaken niet zo vanzelfsprekend zijn. Gaaf dus om uit eerste hand van Wim Erkelens-Cooke, Director of Events van Sail Den Helder, te horen hoe dit organisatorisch allemaal is aangepakt.
Persoonlijk hoogtepunt voor ons was toch wel de erkenning voor inclusiviteit. Zo zijn er vijf storytellers voor blinden en slechtzienden en zijn er diverse gebarentolken aanwezig. Verder is er in Theater de Kampanje een rustruimte met bedden voor mensen die overprikkeld zijn, is er een fiets waar een rolstoel op kan en is er een speciale vaart voor ouderen. Wow, ze zijn lekker op dreef bij Sail Den Helder!
Ook de wijze waarop Jorrit Oosthoek, directeur bij Verwiel en Wijngaard, de aanvraag van Famous Flavours voor horecapersoneel aanvliegt is opvallend. In totaal zijn alle dagen tussen de 40 en 70 jongens en meiden aanwezig voor de publiekscatering. Speciaal daarvoor zijn diverse huizen in Julianadorp afgehuurd, gevulde koelkasten voor ontbijt en late-night-bite voorzien en fietsen voor het transport geregeld. “Het voelt als reisbureau spelen, maar ik weet zeker dat medewerkers zich niet kunnen verslapen én ze vinden het eigenlijk heel erg leuk. Het voelt als een mini-vakantie voor ze.”
Geen commercieel gezwets
Om maar een cliché van stal te halen; zet een salesmanager voor een groep potentiële klanten en de superlatieven en gelikte marketingtermen worden breed uit over het gezelschap uitgestrooid. Althans, vaak wel. Natuurlijk prik je daar als ervaren event professional doorheen, maar het is wel erg lekker als je een eerlijk, oprecht verhaal hoort.
Dat gebeurde toen Inge Bruin, zakelijk eventmanager, en Yvonne Koning-Schenk, marketing manager, de locatie aan het publiek voorstelden. Met dezelfde (terechte!) trots op de locatie, maar dan zonder het commerciële gezwets eromheen. Benoemen wat er kan, maar ook wat er niet kan. Heel eerlijk, een beetje meer pluggen mag wel, want wat is Theater de Kampanje een gave locatie. De locatie en het omliggende terrein voelen toch een beetje alsof je op het Westergasterrein bent. Maar dan op een uurtje rijden afstand, inclusief gratis parkeren, in house catering van eigen restaurant Stoom en op wandelafstand de kust waarbij je uitkijkt op Texel.
De evenementenlocatie heeft dezelfde industriële en historische kenmerken, maar verder ook alle moderne faciliteiten die je voor een event nodig hebt. Glas, baksteen, hout en staal zorgen voor een stoer en robuust karakter, met behoud van een warme hedendaagse uitstraling.
Waar we zelf vooral verliefd op zijn? De grote multi-inzetbare Stadshal waar je zelfs een ‘box in een box kunt bouwen’ en de Variopoolzaal waar de verdiepingshoge houten wandpanelen kunnen worden geopend, zodat je alle 748 gasten vanuit de stoelen vanuit de zaal de foyer kunnen inkijken. Uniek in Nederland!
Tel daar het bruisende terrein Willemsoord bij op; het culturele en culinaire hart van Den Helder, met een prachtig uitzicht op de haven en de indrukwekkende schepen van de Marine.
Op sleeptouw nemen
Na de rondleiding door de locatie was het de beurt aan Kim Smit, programmeur en event manager, om ons mee te nemen over het festivalterrein van Sail Den Helder. Als getogen Helderse voel je de trots en het enthousiasme als ze praat over niet enkel Theater de Kampanje, maar ook over de organisatie en het programma van Sail. Tegelijkertijd werd ‘behind the scenes’ de afsluitende buitenborrel door last minute druppels snel verplaatst naar binnen. Het is duidelijk; de organisatie van een event kan je prima aan dit eventteam dat lekker recht door zee is overlaten!
Beeld: Genootschap voor Eventmanagers