Communication

Na 23.000 events weet Momice perfect wat wel én niet werkt

Van live naar online naar hybride naar live

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Momice Connecting the dots hybride event

Anderhalf jaar geleden sprongen we als branche ‘als kip zonder kop’ op de online events. Een behoefte die bij het grote publiek voornamelijk uit nood ontstond, veranderde al snel in een perceptie dat online events ‘here to stay’ zijn.

De groeiende vraag zorgde ervoor dat steeds meer bedrijven zich in dit type product specialiseerden. Nieuwe partijen die zich alles nog helemaal eigen moesten maken en organisaties die al jaren in het online umfeld werkten en daardoor snel en accuraat konden inspringen op de veranderende wensen van de klant.

Momice is er absoluut één uit de laatste categorie. Logisch als je beseft dat er inmiddels al meer dan 23.000 events zijn geweest waarbij van hun software gebruik is gemaakt. Wij vroegen eigenaar Rutger Bremer hoe hij deze hectische periode heeft ervaren.

Van online naar hybride

Voor de pandemie waren er uiteraard online events, maar slechts een zeer klein deel van de organisaties maakte daar gebruik van. Velen waren in het begin van de lockdown in de veronderstelling dat een online tool het probleem van het wegvallen van fysieke events zou oplossen. Of zoals Rutger schetst; “Men dacht dat MS Teams als gratis tool de oplossing was. Al snel volgde een professionaliseringsslag doordat vooral internationale corporates beseften dat een streaming studio veel meer beleving in het online event bracht. Vervolgens kwam de vraag naar online platformen voor een betere interactie met de kijkers.

Vanuit Momice merkten we dat we de meeste opdrachtgevers het beste konden bedienen door het embedden van streams, het aanbieden van subsessies in ons platform en interactiemogelijkheden door middel van een stemmodule en de chat. We ontwikkelden een alles-in-één-oplossing, zodat opdrachtgevers niet van verschillende systemen gebruik hoefden te maken en dat werd erg gewaardeerd. Inmiddels bieden we ook oplossingen voor hybride events. Zo zie je, afhankelijk van de keuze voor live of online, op de website enkel de informatie die voor jou van belang is. Daarnaast kan het publiek gezamenlijk aan de interactieve momenten deelnemen, omdat de stream en interactie vanuit smartphone, tablet en computers (oftewel, all devices) verloopt.”

Momice Online Event met uitzicht over Amsterdam
Momice online event met schermen in beeld
Momice Online Events met spreker voor een scherm

Hybride als tussenvorm?

Rutger: “Doordat online events voor veel eventmanagers nieuw en onbekend terrein waren, hadden velen van hen de hoop dat ze weer ‘terug naar live’ konden. In eerste instantie met hybride events als ‘tussenstap’. In mijn optiek is dat echt een denkfout, omdat hybride events écht niet hetzelfde is als een live event dat je ook online uitzendt. Wij zijn er ook door onze eigen ervaring achter gekomen dat het organiseren van een goed hybride event een behoorlijke kunst is, met een groot afbreukrisico.

We hebben hier een webinar en een masterclass over gegeven aan event professionals en eigenlijk is onze boodschap in veel gevallen: doe het niet. Wil je het wel? Dan moet je zorgen voor voldoende budget, tijd en de juiste partners én twee volwaardige programma’s ontwikkelen. Je hebt immers ook twee doelgroepen in de ‘zaal’.”

Momice toegangsbewijzen worden gescand en badges worden uitgedeeld

Terug naar live

Nu live events weer steeds gemakkelijker worden, verschuift de focus weer snel die kant op. “Crowd control is nu het ‘buzz word’, zeker omdat er nu naast de reguliere toegangscontrole ook een coronacheck gevraagd wordt. Als eventmanager moet je dus goed nadenken over hoe je dit aanpakt. Vanuit Momice Check-in zijn wij ook betrokken bij grote events en zien dus heel duidelijk wat de uitdagingen zijn. We proberen deze kennis zoveel mogelijk te delen met onze achterban, bijvoorbeeld door er een handige infographic van te maken.”

Een blik in de toekomst

We kennen Momice als een organisatie waar het product eigenlijk op de tweede plek komt. Wellicht vreemd, maar eigenlijk vooral ijzersterk. Ze kiest voor focus op het gesprek met de opdrachtgever, zodat een maximale impact van het event voorop wordt gesteld. Door daarbij een sterk product met goede afbakening aan te bieden, is Momice in staat echt een meerwaarde te bieden voor haar opdrachtgevers.

“We organiseren regelmatig trainingen waarin we ons product nauwelijks voorbij laten komen. We willen juist in gesprek gaan met eventmanagers en ze zoveel mogelijk zelf laten nadenken over hun event. Hoe bepaal je de doelgroep? Hoe creëer je een sterk programma?

We zijn meer dan een softwarepartner. Wij willen dat organisaties met events de juiste mensen bereiken en met meetbare data aantonen wat het resultaat is geweest. Wij kunnen 80% van de type events van onze software voorzien. Daardoor kunnen wij met gemak duizenden events (zoals dit jaar) verzorgen en de leveranciers die maatwerk bieden veel minder. Ook hartstikke goed, laat dat duidelijk zijn, maar wij weten, of beter gezegd ‘meten’ wat wel en wat niet werkt en passen daar continu onze software op aan.”

Beeld: Momice