Enkele weken geleden mocht Koninklijke Jaarbeurs wederom de gouden award voor Beste congreslocatie van Nederland in ontvangst nemen. Begrijpelijk als je de quotes van inzenders moet geloven. Ze verkozen Jaarbeurs als winnaar voor onder andere de goede bereikbaarheid met OV en auto, de uitstekende en bijzondere faciliteiten en voor de proactieve en warme service van het team. Klinkt goed, maar wij willen het liever met eigen ogen ervaren.
Daarom dat Mayen van Luttikhuizen, brand marketing manager bij Jaarbeurs, ons onderaan de roltrap van het beurs- en congresgebouw opwacht voor een rondleiding in twee van de vier congrescentra van Jaarbeurs: Supernova en Media Plaza. Wat volgde was een wandeling van ruimte naar ruimte, of moeten we zeggen; van verbazing naar verbazing. Wow, als alle event professionals deze ruimtes nou eens kenden…
The only way is up
Jaarbeurs staat vooral bekend om haar grote beurshallen, maar ze heeft nog zoveel meer te bieden. Zoals onder andere het Beatrix Theater, Jaarbeurs MeetUp (met 30 vergaderzalen) en Media Plaza en Supernova. Vooral die laatste twee zijn voor velen nog onbekend. Daar gaat vanaf nu verandering in komen, want Mayen neemt ons op bevlogen wijze mee door de areas. Het blijken (verborgen) pareltjes op de tweede verdieping, wat dat betreft geldt echt ‘the only way is up’!
Bij Supernova draait alles om verbinding
Op de eerste verdieping wordt mijn jas aangenomen door de vriendelijke medewerkers van de garderobe. We vervolgen onze weg naar boven, waar we bovenaan de roltrap naar links kunnen voor Supernova en naar rechts voor Media Plaza. Het wordt linksaf; loop je online met ons mee? We komen binnen in de TransitZone; een ruimtelijke sfeer waarin bijzondere lichten door de vloer en plafond lopen en je meteen de warme sfeer laten beleven. De gezellige bar in het midden van de open grote foyer is het hart voor veel netwerk- en cateringmomenten. Mayen: “Wist je trouwens dat we standaard 90% vega en vis aanbieden, tenzij een klant het anders wil. En dat we de hele voedselketen zo duurzaam mogelijk inrichten door gebruik te maken van lokale leveranciers of organisaties die de juiste duurzame kwaliteit nastreven?”
Rondom de TransitZone liggen de vijf congreszalen, waarvan de mooiste toch echt Progress is. Het lijkt door de 1000-en ledlampjes in het spiegelplafond haast alsof je in een ruimteschip zit. Al het lijnenspel is erop gericht dat je focus op het podium ligt. Wow, wat een toffe plek om met maximaal 450 personen jouw congres te starten! Vervolgens kan je bij Expedition & Quest of Mission terecht voor in totaal vier subzalen (of twee geschakelde ruimtes). Van een ronddraaiende vliegtuigmotor in het plafond tot een merkwaardig lichtspel op vloer, muren en plafond… Jaarbeurs weet te verrassen.
“Al onze zalen zijn zo ontworpen dat je als gast na jaren nog steeds het event kunt herinneren. Was het niet door het sterke programma, dan is het wel door de bijzondere inrichting.” Nou, dat lukt ze zeker met zulke zalen!
Sterke tegenstellingen in Media Plaza
“Zo, 50% van de rondleiding zit erop. And the best is yet to come,” verzekert Mayen ons. We zijn benieuwd. Jij ook? Media Plaza is opgedeeld in twee areas; het Polargebied en het Auditoriumgebied. De een nog meer Instawaardig dan de ander. Wil je jouw event terug zien op de socials, dan moet je bij hier zijn!
Het begint al meteen goed zodra we het Polargebied inlopen. Waar we door de naam dachten in een koele ruimte terecht te komen, is het eerder een coole oranje ruimte genaamd de Flame foyer. De warme oranje kleuren staan in schril contrast met de grote plenaire Polar zaal die van boven tot beneden witter dan wit is. Super indrukwekkend, want je kunt hier met lichteffecten elke sfeer neerzetten die je wilt voor de maximaal 650 gasten. Gaaf als dinerruimte, feestzaal of voor bijvoorbeeld een speels congres in arena opstelling. Kan je daarna uiteen in één van de acht sessiezalen.
Totaal anders is het Auditoriumgebied. Daar kom je binnen in een setting die ons door de gezellige inrichting, kubusvormige kroonluchters en Escher-achtige vloer nog het meest doet denken aan een warm modern theater. Van daaruit kan je naar één van de tien sessiezalen. Pfff, waar moeten we beginnen. Wat te denken van de Shuttle; die lijkt vanaf de buitenkant echt op een spaceship en staat midden in de foyer. Daarnaast heb je de Round Control waar je in gekleurde relaxstoelen naar een panoramascherm kijkt. Weer verderop is het Auditorium; een enorm kleurrijke bol met 200 speciaal ontworpen stoelen in verschillende kleuren. Een super intieme ruimte met een onvergetelijke inrichting.
Dus daarom de gouden award
Vanuit het Auditorium lopen we weer over de brug terug richting de roltrappen. Onderweg verduidelijkt Mayen nog dat alle gebieden op elkaar aansluiten, maar je als organisatie natuurlijk wel exclusiviteit hebt binnen je eigen area. Top!
Op de vraag waarom ze zelf zo trots is op het wederom behalen van de award, geeft ze aan: “Iedereen bij Jaarbeurs heeft zóveel passie voor zijn vak en wil echt het beste succes behalen met elke bijeenkomst. Daarom dat een opdrachtgever altijd met dezelfde contactpersoon schakelt, zodat die de beoogde doelstellingen voor ogen blijft houden. Maar om die reden zie je ook altijd opgewekte schoonmakers of constante innovaties binnen het keukenteam. Iedereen gaat voor het maximale effect en juist die reacties van degenen die gestemd hebben doen ons veel.”
Wij zien de winst vooral komen uit de combinatie van een bijzondere ligging, een verscheidenheid van bijzondere locaties en hardwerkend, gepassioneerd personeel. Wij zeggen: “Jaarbeurs, op naar de hattrick in 2024.”
Beeld: Jaarbeurs, Michiel Ton