Food & Drinks

Hutten food & design bedient voor opdrachtgever in 5 weken tijdens 15 events in totaal 5.000 gasten

De kracht van een mooie samenwerking

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Wat doe je als je als organisatie 100 jaar bestaat? Dan kan je dat groots vieren. Maar dat zit hem niet per se letterlijk in de omvang van het event. Sterker nog, groente- en fruitveredelingsbedrijf Rijk Zwaan wilde haar jubileum in binnen- en buitenland juist met alle medewerkers, klanten en stakeholders vieren en het tegelijkertijd persoonlijk houden. Wat doe je dan? Dan vier je in vijf weken tijd vijftien verschillende events, zodat iedereen de juiste aandacht kan krijgen.

KAAT&CO was verantwoordelijk voor de creatie en productie en vroeg Hutten food & design voor de culinaire invulling. Wij waren benieuwd hoe ze de samenwerking met deze cateraar vonden, dus spraken we Suzanne van den Oever (projectmanager events) en Luuk Drijfhout van Hooff (creative director) van het bureau uit Breda.

Kunnen jullie mij kort vertellen hoe de events eruit zagen?

Suzanne: “Rijk Zwaan is een organisatie met een sterke mensgerichtebedrijfscultuur. Dus organiseerden we over vijf weken in totaal vijftien events voor alle Nederlandse collega’s en partners, zodat het familiegevoel in de organisatie voelbaar bleef. Op eigen terrein hebben we de verhaallijn in ‘verleden-heden-toekomst’ aangegrepen om in drie fases de avond te beleven. In de eerste ruimte werd teruggekeken op de afgelopen 100 jaar, met diverse op maat gemaakte kleinkunst tussen de gangen door. In de tweede locatie stond het heden centraal en in het laatste paviljoen blikten we vooruit op de toekomst met een imposante eindshow. In totaal hebben we dit negen dagen georganiseerd voor 350 medewerkers met partner per avond. Aanvullend waren er side events voor externe relaties, gepensioneerden, kinderen van medewerkers et cetera.”

Rijk Zwaan Hutten KAAT&CO_Overzicht festival_ Fotograaf Emiel Hornman ©Twycer, Emiel Hornman
Rijk Zwaan Hutten KAAT&CO_Spiegeltent_Fotograaf Emiel Hornman ©Twycer, Emiel Hornman
©Twycer, Emiel Hornman

Luuk: “Overigens waren deze 15 events onderdeel van een wereldwijde campagne, waar wij samen met Rijk Zwaan voor verantwoordelijk waren. Hierdoor werd in ruim 30 landen waar Rijk Zwaan actief is volgens één brand story bij het jubileum stilgestaan.”

Hoe kwam Hutten food & design op jullie pad?

Luuk: “Wij hebben voor de wereldwijde campagne het narratief geschreven. Toen dat concept helder was, hebben we drie cateraars uitgenodigd bij Rijk Zwaan voor een presentatie. Uiteindelijk besloot Rijk Zwaan voor Hutten food & design te kiezen. Zij hadden met vlag en wimpel gewonnen.”

Suzanne: “Rijk Zwaan was erg gecharmeerd hoe het team van Hutten de pitch inging met een proefdiner. De gedachte van ‘sharing a healthy future’ in het foodconcept sprak erg aan. Met name door foodsharing werd het familiegevoel versterkt. Maar ook de manier hoe elementen van Rijk Zwaan in de menu’s werden geïntegreerd, spraken tot de verbeelding. Zoals eetbare potgrond met de gewassen van het bedrijf erin verwerkt.”

©Twycer, Emiel Hornman
©Twycer, Emiel Hornman
©Twycer, Emiel Hornman

Luuk: “Wat ze bij Hutten ook goed doen is de aandacht voor maatschappelijke thema’s. Dat ligt volledig in lijn met Rijk Zwaan’s ‘Putting people first’-filosofie. Mede door de Sign Language Coffee bar, maar ook door De Verspillingsfabriek was er een goede fit tussen Rijk Zwaan en Hutten food & design.”

Hoe beviel de samenwerking met Hutten food & design?

Suzanne: “Na de pitch zijn we het voorstel meer in detail gaan doornemen. Tijdens meerdere tastings was er alle ruimte om veranderingen door te voeren. Hutten was heel flexibel en meedenkend. We hadden ook genoeg tijd, want in november 2023 viel de keuze al voor Hutten food & design en we konden tot eind augustus van dit jaar produceren. Na twee tastings was het menu definitief. Dit was het moment dat het contact verschoof van accountmanager naar eventmanager, die de meer productionele zaken oppakte. Het was een hele duidelijke verdeling en het was met beiden even prettig samenwerken.”

Hoe verliep de opbouw?

Luuk: “Het liefst werk je met een vast team; van de bediening tot de chefs, maar dat is niet altijd vanzelfsprekend. Dat kan je ook eigenlijk niet verwachten als de looptijd vijf weken is. Gelukkig wist Hutten het voor elkaar te krijgen om een vast team van partymanagers en chefs te creëren.”

©Twycer, Emiel Hornman
©Twycer, Emiel Hornman
©Twycer, Emiel Hornman
©Twycer, Emiel Hornman

Dan ben ik benieuwd of de uitvoer net zo prettig verliep.

Luuk: “Absoluut. Mede omdat Hutten goed met ons meedacht. Wij hebben de keuze gemaakt om iedereen van de bediening verantwoordelijk te maken voor twee eigen tafels met gasten. Gecombineerd met een hele strakke briefing voor de – vaak voor het eerst aanwezig zijnde – uitzendkrachten, voelde iedereen zich echt verantwoordelijk voor zijn of haar gasten en dat was te zien tijdens de uitvoer.”

Wat kregen jullie van de gasten terug qua reacties?

Suzanne: “Dat het allemaal even heerlijk en goed verzorgd was. Maar ook de aandacht voor duurzaamheid werd erg gewaardeerd. Zo was er een volledig vegetarisch voorgerecht met een bouillon die uit De Verspillingsfabriek kwam. Verder serveerden ze ook hybride gerechten, met veel aandacht voor groenten, perfect passend bij Rijk Zwaan.”

©Twycer, Emiel Hornman

Luuk: “Ook de presentatie sprak tot de verbeelding, een paprika- en auberginesoort van Rijk Zwaan die in kleine kassen op de tafels lagen. En het frambozendessert was een knipoog naar de toekomst van het bedrijf waarmee ze ‘in de berries’ gaan. Het zijn die kleine details die het diner zo bijzonder maakten.”

Wat kon er beter?

Luuk: “Ik zit heel hard te denken, maar kom er zo snel niet op. Ze hebben het echt heel goed gedaan en het is heel hoog gewaardeerd. Ook de side-events hebben ze goed opgepakt. Bij die events leverden ze een totaal andere diversiteit in foodaanbod en concept. Dat liet de flexibiliteit van Hutten nogmaals zien.”

Zou je Hutten food & design adviseren aan andere organisaties of bureaus?

Luuk: “Absoluut. Het is een hele fijne cateraar met een servicegerichte benadering.”

Suzanne: “Daarnaast zijn ze erg onderscheidend met hun focus op duurzaamheid. Niet alleen met de eerder genoemde Verspillingsfabriek en de Sign Language Coffee Bar, maar ook met bijvoorbeeld De Zorgbakkerij. Daar worden door bakkers met een gehoorbeperking heerlijke koeken en worstenbroodjes gemaakt. We kijken terug op een hele mooie samenwerking met een geweldig team op locatie.”

Beeld: Twycer, Emiel Hornman