Creativiteit. Het wordt door velen gezien als een soort magische, ongrijpbare eigenschap waar slechts enkele hoogbegaafde hoogvliegers in de kunst- en ondernemerswereld over beschikken. Mijn tijd in de reclamebranche heeft me geleerd dat de waarheid heel anders is. Creativiteit is geen hoge kunst, maar eerder een simpel ambacht. En de meeste mensen zijn veel creatiever dan ze denken, als ze maar de condities creëren om te kunnen creëren. Klinkt dat wat cryptisch? Luister dan liever naar Karl Raats, die er zijn werk van heeft gemaakt om haarfijn uit te leggen hoe zo’n beetje alle mensen op hun werk creatiever kunnen werken. Of je hem nou boekt als spreker, dagvoorzitter of coach, volgens zijn boekers komt hij met een niet-goed-geld-terug garantie. Dan ben je zeker van je zaak!
Deze vrolijke bebaarde Vlaming doorspekt zijn optreden met herkenbare anekdotes over waar het creatieve proces in ondernemingen maar al te vaak misloopt en vooral met constructief advies over hoe je voor creativiteit de juiste condities schept. De meeste hiervan heb ik als copywriter elke dag toegepast en ik weet uit ervaring: ze werken. Kopje cacao erbij en de brainstorm is niet meer te houden?!
Creatief gereedschap
Zo start elke brainstorm met een goede vraag en start zo’n goede vraag altijd weer met dezelfde woorden, zoals: “Hoe kunnen we…?”, “Op welke manieren…?” en “Zou het niet fantastisch zijn…?” Maak je de zin af op een relevante manier en deel je die met je mede-brainstormers, da’s dan al het halve creatieve werk, want in de antwoorden op die vraag schuilen de beste ideeën. Ook geeft hij de voor mij welbekende tip om ideeën over langere tijd te verzamelen en te laten rijpen. Waar het verhaal van Karl Raats voor mij echter echt het verschil maakt, is hoe je in een onderneming omgaat met feedback en de handen op elkaar krijgt voor een creatief idee, of dat nou van jou is of niet. Hij toont daarmee aan niet alleen creatief adviseur te zijn, maar ook strategisch adviseur en vermoedelijk ook een verdienstelijk facilitator. Dit alles met de nodige humor en welbespraaktheid. Zonder een seconde hapering doet hij zijn verhaal in zowel ontwapenend Vlaams als in feilloos Brits Engels. En dat deed hij al bij vele bedrijven en overheidsinstellingen. Waarvan waarschijnlijk geen enkele ooit zijn geld heeft teruggevraagd 😉
Beeld: Nico Alsemgeest (check ook het interview wat we met Nico hadden)