Venues

De Johan Cruijff ArenA en Hutten food & design zijn ‘match’ made in heaven voor jouw event

Hier komen business events perfect tot hun recht

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Haast iedereen in de evenementenbranche moet deze zomer meegekregen hebben dat de Johan Cruijff ArenA het decor was voor enkel waanzinnige concerten, waaronder die van Taylor Swift en De Toppers. Daarnaast staat het stadion logischerwijs ook bekend als het stadion van Ajax.

Maar wist je dat je hier ook uiteenlopende business events kunt organiseren? Waarschijnlijk ergens vaag wel, maar ‘wat precies, geen idee’. Zonde! Laat het maar aan Steven Bot, salesmanager business events bij de Johan Cruijff ArenA, en Daan Boldewijn, commercieel manager van Hutten food & design in de ArenA, over om je daar meer over te vertellen!

Heren, allereerst; hoe werken jullie met elkaar samen?

Steven: “Met Team Business Events zijn wij verantwoordelijk voor de verhuur van de 22 eventzalen en is het team verantwoordelijk voor de operationele uitvoer van deze business events.”

Daan: “Hutten food & design is cateringpartner van de ArenA voor deze business events, maar ook voor de VIP-catering rondom wedstrijden van Ajax en het Nederlands Elftal en voor andere publieke evenementen zoals concerten. Daarom werken we dagelijks samen met Steven en andere collega’s.”

Wat maakt de Johan Cruijff ArenA zo’n bijzondere evenementenlocatie?

Steven: “Dat zijn voor mij een aantal dingen. Allereerst dat het beschikt over de juiste faciliteiten en zowel met het OV als met de auto erg goed bereikbaar is. Daarnaast vind ik de duurzame strategie en innovatiedrift erg onderscheidend en zorgen we dat we full service gefocussed zijn voor opdrachtgevers. Maar het meest bijzondere vind ik zelf de unieke ArenA experience.”

Wat is die unieke ArenA experience?

Steven: “We zijn als stadion enig in zijn soort in Nederland. Dan heb ik het over het kippenvelgevoel dat je krijgt als je het stadion ziet liggen en bij het zien van de levensgrote foto’s van spelers en ’s werelds grootste artiesten die hier hebben opgetreden. Ook het feit dat een deel van de zalen uitzicht heeft op het veld en je jouw event kan combineren met een stadiontour is wezenlijk onderdeel van de experience. De Johan Cruijff ArenA heeft simpelweg een geweldig scala aan mogelijkheden. Nergens anders is het mogelijk om een groot dancefeest als AMF te organiseren en binnen enkele dagen weer te kunnen voetballen op wat daarvoor een dansvloer was. ”

En dat dus op verschillende vlakken, namelijk tijdens concerten, wedstrijden, business events en in de skyboxen.

Steven: “Precies. We hebben afgelopen zomer een mooi concertseizoen gehad met in totaal tien concerten van vijf wereldsterren. Op 19 oktober van dit jaar staat AMF nog op de planning, maar voor nu focussen we ons op de wedstrijden van Ajax en het Nederlands Elftal en op de business events die in het najaar en in 2025 gaan plaatsvinden.”

©Nienke Coumou
©Nienke Coumou
©Nienke Coumou

Op welk vlak vullen Hutten en de Johan Cruijff ArenA elkaar goed aan?

Daan: “Onze gezamenlijke blik op gastvrijheid en duurzaamheid binnen de Johan Cruijff ArenA.”

Laten we het daar eens over hebben. Is zo’n stadion niet veel te groot voor een business event?

Steven: “Absoluut niet. We kunnen door de ruime keuze in zalen het intiem maken voor 10 mensen, maar ook voor 250 of meer personen. Ik denk dat juist dàt de grootste misvatting is die mensen over onze locatie hebben. Juist ook voor kleinere gezelschappen is ArenA erg interessant om in te zetten vanwege het unieke karakter.”

Daan: “De gemiddelde events zijn tussen de 100 en 500 personen. Daar laat de Johan Cruijff Arena zijn grote diversiteit zien: kleine skyboxmeetings maar zeker ook grote congressen, diners, productlanceringen e.d. vinden in de ArenA een perfecte eventlocatie. Ook worden we steeds vaker gevonden door bedrijven die een meerdaags congres organiseren in Amsterdam en de ArenA inzetten voor een bijzondere avondlocatie.”

Kan het veld of de tribune ook gebruikt worden?

Steven: “Het gras is heilig en mag nagenoeg nooit betreden worden, maar we kunnen wel vlak naast het gras dingen verzorgen, zodat je toch dat imposante gevoel van het stadion om je heen hebt. Daarnaast zetten we ook geregeld de tribune in. Dan zetten we de gasten op de leren stoelen op de hoofdtribune met daarvoor een groot scherm en podium. Dan kunnen we zelfs tot 2.000 mensen kwijt.”

Wow. Wat zijn de mogelijkheden in de 22 zalen?

Steven: “Je hebt sommige skyboxen en zalen die qua aankleding geïnspireer zijn door de hoogtepunten die Ajax heeft meegemaakt. Maar er zijn ook diverse zalen die als een blackbox dienen. Hier kunnen organisaties en bureaus volledig hun creativiteit kwijt en uitpakken met hun eventconcepten. Daarentegen beschikken we ook over enkele kleine, frisse ruimtes die perfect dienst doen voor vergaderingen of als subsessie-area. Voor de pauzemomenten gebruiken we de ruimtes met zicht op het veld om te netwerken. Kortom, je kunt hier een diversiteit aan events kwijt. We zijn van alle markten thuis.”

Moet je event een sportgerelateerd thema hebben vinden jullie?

Steven: “Nee, zeker niet. Dat werkt natuurlijk goed, maar organisaties komen ook langs omdat ze een focus op duurzaamheid hebben of zichzelf als thought leader willen positioneren.”

Daan: “Vanuit ons partnership denken we altijd vanuit de behoeften van de klant, zodat iedereen elk event de deur uitgaat met een bijzondere ArenA-ervaring. Dat kan een knipoog naar voetbal zijn of juist naar het bedrijf zelf. We maken voor elke aanvraag een creatief voorstel op maat. Daarbij gaan we altijd uit van minimale verspilling, in zowel product als mens, en maximaal resultaat.”

Klinkt goed. Kan je daar wat meer over vertellen?

Daan: “Zeker. Ons label ‘House of Inclusion’ omarmt diversiteit in alles wat we doen. Daardoor wordt niet alleen smaakvol eten gecreëerd, maar bouwen we ook een brug tussen mensen, talenten en ingrediënten. Zo maken we, samen met onze klanten, de wereld een stukje mooier.”

Die duurzaamheidsfilosofie voel ik bij jullie beiden sterk terug.

Daan: “Dat klopt. We denken sterk hetzelfde over de eiwittransitie en CO2-reductie. Zo maken we bij Hutten food & design gebruik van producten van House of Inclusion en proberen we door de hoeveelheid rund te reduceren stappen te zetten richting het doel van de CO2-reductie.” 

Steven: “Wij zijn als ArenA ook sterk bezig met duurzaamheid. Zo zetten we onze superbatterijen, samen met 4.200 zonnepanelen, in om een groot deel van het stadion van energie te voorzien. Het leuke is dat we naast een standaard stadiontour, die overigens super leuk is voor gasten tijdens hun event, ook een rondleiding verzorgen waarbij we alle innovatie- en duurzaamheidsaspecten laten terugkomen. Juist voor de zakelijke markt enorm inspirerend.”

Is er nog een specifiek business event waar jullie naar uitkijken in het najaar?

Daan: Dat zijn er meerdere, maar eentje is een meerdaags event dat in november gaat plaatsvinden. Dan gaan 1.500 gasten alle mogelijkheden van de ArenA ervaren. Met een plenaire opening vanaf de tribune en daarna subsessies in bijna alle ruimtes van het hoofdgebouw. Tegelijkertijd heeft een executive deel van 140 personen een lunch die we in samenwerking met een sterrenchef verzorgen. Op deze dagen is de diversiteit van de ArenA en onze creativiteit en gastvrijheid goed zichtbaar.”

Steven: “Inderdaad. Full service, veel subzalen, gebruik van de tribune en de unieke ArenA ervaring.”

Klinkt goed. Ik stel voor dat gasten binnenkort langskomen voor een locatiebezoek om met eigen ogen te zien wat er precies mogelijk is.

Daan en Steven in koor: “Goed plan!”

Beeld: Hutten food & design, Twycer, Nienke Coumou