Food & Drinks

Food, Jazz & DJ’s kiest met naamswijziging en ‘3x B’ voor sterke positionering

Perfect aansluiten op het event

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Food, Jazz & DJ’s is een cateraar die zich wat ons betreft te bescheiden opstelt. Wellicht dat ze om die reden niet bij iedere event manager standaard op de shortlist staan om te bellen bij een cateringaanvraag. Zonde! 

Gelukkig komt daar vanaf vandaag verandering in, want met de naamswijziging komt ook een ijzersterke positionering. Wij gingen in gesprek met Joost Luitse, eigenaar van… FoodFavors!

Joost, wat een gaaf nieuws

“Ja, gaaf hè. Voor buitenstaanders is het misschien niet zo spannend om afscheid te nemen van Food, Jazz & DJ’s, maar voor ons is het daadwerkelijk een grote stap.”

Hoe ontstond de keuze om onder een andere naam verder te gaan?

“Ik kreeg steeds meer het besef dat onze bedrijfsnaam voor verwarring zorgde. Men dacht geregeld dat we een muzikaal foodconcept waren in plaats van een volwaardige cateraar. Ondanks dat we al 18 jaar communiceren dat we party- en eventcatering verzorgen. Daar moest dus verandering in komen.”

Een spannende keuze. Hoe ging dat in zijn werk?

“We zijn gaan onderzoeken waar we goed in zijn, waar opdrachtgevers ons om waarderen en waar onze eigen passie ligt. Daaruit bleek dat we supersterk zijn in het luisteren naar opdrachtgevers en vervolgens de vertaalslag te maken naar een cateringvoorstel dat gegarandeerd een succes op het event is. Wist je dat catering 60% van het totaalsucces van een evenement bepaald?”

Vandaar ook de tagline ‘We cater compliments’?

“Absoluut. Wij weten op voorhand hoe je wilt dat jouw gasten later op jouw event terugkijken. Met die wens én onze ervaring cateren wij maximaal betrokken, altijd bevlogen en goed doordacht. Dat is de kwaliteit waarop we beoordeeld worden. Dat is FoodFavors.”

Betekent dat ook een ander aanbod in aanvullende diensten?

“Zeker. Tot op heden wilden we opdrachtgevers ontzorgen door overal in te voorzien. Die ontzorging, voor bijvoorbeeld techniek of tenten, daar staan we nog steeds voor. Maar nu koppelen we je rechtstreeks aan de meest geschikte partij op wie wij blind vertrouwen. Daardoor zitten wij er niet als extra schakel tussen; dat werkt efficiënter voor de opdrachtgever en is ook nog eens financieel interessanter. Zo zorgen we ook op die vlakken voor een succesvol event.”

Daarmee creëer je meer focus als eventcateraar.

“Precies. We willen als erg goed worden gezien . Maar niet binnen één specifiek gebied. Als ik opdrachtgevers spreek, dan zeggen ze dat wij bij de top van de Nederlandse cateraars horen. Maar wat is ‘de top’? Gaat het dan om het meest exclusieve eten? Het meest creatief of juist het meest duurzaam? We waren de eerste die eetbare bloemen in onze concepten opnamen En 16 jaar geleden vestigden wij een wereldrecord insecten eten. Sindsdien zijn we erg duurzaam, maar moet ik daar mee te koop lopen? Zo geldt het ook voor de andere aspecten.”

Wat is dan precies de focus?

“We willen perfect aansluiten op jouw event. Sterker, wij cateren alleen als we erop vertrouwen dat het straks complimenten oplevert. Weten we dat niet, dan cateren we – nog – niet. Het moet gewoon heel goed kloppen. De ene keer is dat creatief, de andere keer heel duurzaam en een andere keer gewoon verdomd lekker. Maar altijd van hoge kwaliteit. Wat dat betreft zie ik ons als een generalist. Als in dat we juist ver boven gemiddeld zijn, maar niet enkel op één competentie.” 

Kijkend naar de nieuwe uitstraling komt dat ook zeker terug.

“Fijn om te horen. Voorheen stonden we toch vooral bekend om die creatieve, beetje chaotische cateraar die goed was in bijvoorbeeld streetfood en lunches. Maar we zijn van oorsprong juist heel sterk in walking dinners en sit down diners. We willen meer focussen op kwaliteit en klasse. Ongedwongen chique. Eigentijds, maar op niveau. Zeg maar ‘sterreneten voor de gewone mens’. Dat zijn we altijd al geweest, maar onze uitstraling was een mismatch. Dat hebben we bij deze opgelost.”  

Stiekem zijn jullie in de afgelopen jaren enorm gegroeid. Dat weet ook niet iedereen.

“Dat klopt. We werken met bijna 20 locaties samen, zoals Kasteel Rijnhuizen. Qua team hebben we de laatste periode sterk ingezet op een team waarin iedereen een expert op zijn of haar eigen vakgebied is. We hebben een groot en succesvol keukenteam, een salesteam van vijf personen, een aparte marketingafdeling et cetera. En we hebben laatst 600 m2 magazijn erbij gekregen, zodat we logistiek nog beter inzetbaar zijn. Kortom, we staan klaar voor de toekomst.”

Verandert daarmee ook de dynamiek of klantgerichtheid?

“Juist niet. We zijn lekker Utrechts. We weten waar we goed in zijn en wat ons mooi maakt, maar we lopen er niet mee te koop. Bij ons geen schorten met daarop groot onze naam of servetten met ons logo. We rennen voor onze opdrachtgevers en hun gasten. Daar ligt onze focus. Al vanaf het eerste contactmoment. Als opdrachtgever heb je bij ons bijvoorbeeld van eerste aanvraag tot evaluatie dezelfde contactpersoon. Dat vinden wij belangrijk.” 

Vandaar ook de 3x B-belofte?

“Haha, inderdaad. We dagen onszelf uit – en worden afgerekend – op de 3 B’s; betrokken, bevlogen en bewust. Betrokken omdat we als FoodFavors erg benieuwd naar je zijn, zodat we met veel voldoening kunnen terugkijken op het event. Bevlogenheid zie je bij ons bijna letterlijk, want we vliegen voor onze opdrachtgevers. Soms omdat het moet, maar vooral omdat we catering gewoon onwijs leuk vinden. En Bewust geldt bij ons omdat ‘goed cateren’ niet vanzelf gaat. Daar moet goed over nagedacht zijn. En dat doen we bij FoodFavors.” 

Dat klinkt heel goed. Tijd om opdrachtgevers dit live te laten ervaren.

“Absoluut. Ik ben benieuwd wat ze van onze nieuwe website vinden. En bel gerust voor een aanvraag. Wij zorgen wel voor de complimenten.”

Beeld: FoodFavors