Gedreven door het motto ‘doing good & doing business’, bundelden meer dan 1.000 impactmakers uit een groot aantal landen hun krachten tijdens de 4e editie van ImpactFest in de Fokker Terminal in Den Haag. Waarom koos organisator Unknown Group voor de tweede keer voor deze locatie en wat maakt het event zo’n succes?
We vroegen het Tom de Heus, Head of Events, die direct duidelijk was. Eerlijke antwoorden, daar worden we blij van!
Concept passend bij de Fokker Terminal
Tot vorig jaar vond Impactfest succesvol plaats in de Caballero Fabriek. Met de groei in bezoekers en ambities wilde opdrachtgever Gemeente Den Haag een nieuwe eventlocatie. Een iconische locatie in de stad waarin bezoekers bij binnenkomst meteen het wauw-gevoel kregen en ze onmiddellijk ervaarden dat er superveel gaande was. Bam, daar kwam de Fokker Terminal in zicht!
“Fokker Terminal is super geschikt als beursvloer. Maar wij hebben een allergie voor de standaard beurzen vol stands. Dus we hebben gekeken naar wat mensen echt interessant vinden op een event. Bovenaan het lijstje staat ‘mensen ontmoeten’ en ‘het gesprek aangaan’. Dus we hebben één gigantische kroeg gecreëerd. Niet truttig, maar juist passend bij de doelgroep. De grote ruimte bij de Fokker leende zich hier perfect voor.”
Samenwerking tussen opdrachtgever en locatie
“Toen we dit concept vorig jaar bij de Fokker Terminal neerlegde, was het even zoeken naar de juiste vertaling van onze wensen. Vooral omdat we vanwege de startup-vibe juist niet een corporate setting wilden. Gelukkig snapten ze ons na enige verduidelijking volledig. Zo blijkt ook uit het feit dat ze ons bij de afgelopen editie enorm verraste met een totaalconcept wat meteen raak was. Dat zegt genoeg over hoe de medewerkers bij de Fokker Terminal zich inleven. Daarnaast bewegen ze ook goed met onze wensen mee; proactief meedenkend waar mogelijk en flexibel afwachtend waar nodig.”
Kennis van het gebouw
Wanneer je een locatie boekt voor een event, dan verwacht je een bepaald service- en kennisniveau. Als we Tom moeten geloven, dan heb je bij de Fokker Terminal de jackpot te pakken. “Ze zijn daar super gestructureerd. Ze kennen elke vierkante meter van de locatie uit hun hoofd en op die manier benaderen ze ook alles. Dat is echt hun kracht, want ik hoef in principe niets te controleren tijdens het event. Alles is in de productiefase uitgedacht en intern doorgenomen. Voor mij als freestyler lastig, want ik bedenk dingen vaak on the spot, maar vooral voor corporate opdrachtgevers is dit waarschijnlijk echt een verademing.”
Hoge kwaliteit is de standaard
“Vanaf het begintraject heb ik met één contactpersoon gewerkt en ook tijdens de uitvoer was hij, naast de partymanager, continu aanwezig. Dat vind ik echt bijzonder, want door die korte lijnen blijft de kwaliteit gewaarborgd. Sowieso vinden ze dat erg belangrijk. Omdat we een start-up event zijn wilde ik samenwerken met een cateraar die veel met start-up bedrijven werkt. Ondanks dat de Fokker Terminal daardoor geen belang meer had in de catering, waren ze enorm betrokken. Ze dachten mee in de logistiek en hebben meerdere gesprekken met de cateraar gehad om zeker te weten dat het niveau goed was; ter garantie van hun eigen merk, maar ook zeker ter bescherming van de aanwezige gasten ‘onder hun dak’. Dat vind ik echt sterk van ze.”
“Ik geef geen garanties, maar het ziet er na de succesvolle laatste editie naar uit dat we volgend jaar weer terugkomen. Voor nu nog geen idee wat we met de plenaire zaal en al die subzalen gaan doen, maar daar komen we vast samen weer uit. Dat is dan ook oprecht mijn advies aan eventmanagers; bel ze eens op bij de Fokker Terminal, daar krijg je geen spijt van.”
Beeld: Fokker Terminal