In een grijs verleden werkte ik bij televisieproducent Endemol dat toen nog in de oude bloemenveiling van Aalsmeer huisde. Wat meteen opviel toen ik er ging solliciteren, was het enorme evenementencentrum dat tegen de studio’s aan was gebouwd. Bij Endemol waren ze hun tijd vooruit, want hoewel hun “Showbizz City” niet rendabel bleek en vrij snel van de hand is gedaan, zie je tegenwoordig een heleboel corporates die hun locaties openstellen voor zakelijke events van andere bedrijven. Vele stampen zelfs faciliteiten uit de grond om bedrijven te ontvangen waar voorheen geen klantrelaties mee bestonden. Bij welke corporates kun je als organisator zoal terecht? En waarom zijn ze überhaupt met locatieverhuur begonnen?
De meeste corporates bouwen eventlocaties in eerste instantie voor hun eigen behoeftes en klantrelaties, en dan met name als live showcase voor hun eigen producten en innovaties. De kracht van innovaties komt nou eenmaal beter tot zijn recht als je die live kunt beleven. Dat hoef ik de waarde lezers van dit artikelnatuurlijk niet uit te leggen 😉
In-house innovaties
Op een innovatief paradepaardje van andermans bedrijf is het prima meeliften indien je eigen evenement in hetzelfde straatje ligt. Ben je op zoek naar een event in huiselijke sfeer, dan ga je naar De Woonindustrie in Nieuwegein. Zoek je inspiratie op het gebied van duurzaam ontwerpen en produceren, check dan het Interface Awarehouse, waar je voor wel 250 personen de aldaar duurzaam geproduceerde tapijttegels kunt uitrollen. Of je gaat naar Circl waar je je net als initiatiefnemer ABN Amro kunt profileren als duurzaam bedrijf, zonder dat te hoeven zijn. Wil je met je gasten na je vergadering samen iets bekokstoven, dan kun je terecht in het culinaire Miele Experience Center te Vianen, die je voor je gelegenheid een kookcursus kan aanbieden. Events in de wetenschappelijke hoek hebben wellicht een goede thuisbasis aan het 3M Innovation Center op de science campus van Delft. En doe je iets met auto’s, dan kun je best vergaderen in het bondsgebouw van de BOVAG in Bunnik of tussen de oldtimers van Donkervoort in Lelystad, waar ze hun eigen (stalen) paradepaardjes letterlijk van de band rollen.
B2C4B
Oké, die titel klinkt cryptisch, maar je begrijpt wat ik met deze typering bedoel: Business 2 Consumers 4 Businesses. Dat zijn dus venues die ingericht zijn als marketinginstrument richting consumenten, maar die ook weer voor zakelijke events zijn af te huren. Neem de Heineken Experience, bijvoorbeeld. Die ontvangt jaarlijks zo’n miljoen bierliefhebbers en is als locatie dus van onschatbare waarde voor het merk. Maar daarnaast kun je in deze toeristische trekpleister ook zakelijke deals beklinken en bedrijfsfeestjes vieren, natuurlijk onder het genot van het nodige gerstenat. Voor iets sterkers hoef je de stad niet uit en klopt je gewoon aan bij het eveneens Amsterdamse House of Bols. En zelfs binnen de evenementenbranche heb je een B2C4B-locatie, net aan de andere kant van het IJ. Duncan Stutterheim van ID&T kocht Toren Overhoeks om het hoofdkantoor van zijn dancebedrijf er naartoe te verhuizen. Nu laat hij met de A’DAM Lookout jaarlijks honderdduizenden bezoekers over Amsterdam uitkijken, maar de roterende rooftop bar van de A’DAM Toren biedt natuurlijk ook een heel fijn onderdak aan zakelijke evenementen die wel van een vergezicht houden. En daarmee heeft ie wel weer een lekkere mix te pakken!
Software als beleving
Het bedrijf dat echter de kroon spant in huurbare branded locaties is AFAS. Dit bedrijf heeft niet alleen de Heineken Music Hall overgenomen en omgedoopt tot AFAS Live, maar heeft ook nog eens het AFAS Circustheater onder zijn hoede. Wat bezielt een softwarebedrijf om zulke grote podia te adopteren en er hun merk op te plakken? In hun eigen woorden: “Als softwarebedrijf leveren wij geen tastbaar product, dus we moeten iets extra’s doen om onze klanten te raken.” … “Bovendien komen we met AFAS Live onder de aandacht van een nieuwe jonge doelgroep en dit zouden zomaar nieuwe medewerkers voor AFAS kunnen opleveren.” En deze levendige drang naar meer branded experiences is nog niet gestild. Want waar hun hoofdkantoor in Leusden al beschikte over een theaterzaal die al veel wordt verhuurd, zijn ze nu bezig een compleet experience center te bouwen, waarin events veel meer ruimte krijgen dan hun eigen werkvloer. Met een theater, expositieruimtes, een opleidingscentrum, sportfaciliteiten en ga zo maar door, is het net een campus van hun concullega’s in de Siliconenvallei. Onder het motto “AFAS inspireert beter ondernemen” wil AFAS met dit nieuwe evenementencomplex aan de “Inspiratielaan” bedrijven uit zowel binnen als buiten hun klantenbestand van dienst zijn. Event Inspiration ten voete uit, en allesbehalve soft aangepakt!
Beeld header: AFAS Live