Fitchd (van Floris Heuer) zet strategie om in verhalen en verhalen in beelden

Eén agency voor al jouw wereldwijde foto- en videobeelden

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Floris Heuer is één van de bekendste eventfotografen van Nederland. In de vele jaren dat hij events in het binnen- en buitenland  fotografeert, ziet hij geregeld dat fotografie niet effectief wordt ingezet. Daar komt wat hem betreft vanaf nu verandering in. Het deze week door hem gelanceerde Fitchd is een agency die jouw strategisch partner wil zijn op het gebied van fotografie en videografie.

Dat betekent dat jouw events vanaf nu volgens een strak plan op de hoogste kwaliteit worden vastgelegd. Consistentie tot de laatste pixel, door een netwerk van lokale beeldmakers, waar dan ook ter wereld!

Waarom heb je Fitchd opgericht?

“Het viel mij op dat organisaties veel meer waarde uit beelden van events kunnen halen. Vaak is er vooraf niet goed nagedacht over het doel van de beelden en wat de mogelijkheden daarin zijn. Dat gaat nogal eens ten koste van de kwaliteit en waarde van het beeld.

Wij kijken vanuit een communicatie benadering naar beeld, met als doel beeld te creëren met maximale impact. Met Fitchd is er dus een agency ontstaan die strategisch met je meedenkt en put uit een sterke poule aan beeldmakers die ieder vanuit hun specialisme consistente beelden opleveren. Zo krijg je als organisatie gedurende een jaar van elk event waar dan ook ter wereld dezelfde stijl aan materiaal, perfect passend bij jouw merk. Haast campagnematig ingestoken. Een one stop shop voor beeld.”

Fitchd_Portretten-NADIATENWOLDE_Floris Heuer
Floris Heuer op muurtje_foto JOEP VAN AERT

Over de wereld gesproken, jij dacht; ik ga die van foto en video veranderen.

“Dat klinkt bijna activistisch. Maar het is eigenlijk wel zo. Maar over ‘de wereld’ gesproken; ik heb een aantal jaar de wereld rondgereisd voor artiesten, festivals en merken en overal zag ik Nederlandse specialisten in licht, geluid, tourmanagement en meer aan het werk. We lopen in Nederland echt voor op het gebied van events en bijbehorende disciplines. Ik vond het tijd om die kennis niet enkel vanuit Nederland te exporteren, maar ook terug te geven aan de lokale economieën. Ik wil lokale makers helpen te groeien in hun vak, zodat fotografen niet meer vanuit Nederland hoeven te worden ingevlogen.”

Festival met vuurwerk_Palmesus_foto Floris Heuer Beeld: Floris Heuer
Nespresso-paviljoen-op-Lowlands-foto-Floris-Heuer Beeld: Floris Heuer
Ruimte-met-mensen-van-bovenaf-©FlorisHeuer Beeld: Floris Heuer

Wanneer moeten organisaties Fitchd inzetten?

“Als ze meer diepgang willen in beeld en in de consistentie en ontzorgt willen worden in de productie daaromheen. Wij willen jou en jouw klant of doelgroep echt doorgronden. Dat doen we door het event vanuit een strategisch oogpunt in beeld te brengen. Daardoor kan je veel meer impact maken met enkele beelden van je event, zowel extern als intern.”

lichtshow_ElectrifFireworks_©FlorisHeuer

Hoe moet je wat jou betreft over fotografie nadenken?

“Eigenlijk moet je jezelf de vraag stellen: wat zijn de vijf tot tien key visuals die je nodig hebt om het complete event zo goed mogelijk in beeld vast te leggen? Oftewel; welke paar foto’s heb je nodig om de CEO de dag daarna steil achterover te laten slaan?”

En dat kan Fitchd leveren, ook als er met meerdere fotografen wordt gewerkt?

“Absoluut, dat beloven we. Hoewel Fitchd net is gelanceerd, werk ik natuurlijk al wel een tijdje achter de schermen aan deze visie. Organisaties vinden het juist fijn dat we veel flexibiliteit kunnen leveren met behoud van consistentie. Ik word vaak genoeg enkele weken voor het event gebeld met de vraag of ik nog een fotograaf heb. Die heb ik. En ongeacht wie ze uit ons netwerk krijgen; de stijl is precies hetzelfde, namelijk afgestemd op de strategische wensen van de opdrachtgever. Daarnaast zijn het ook nog eens allemaal specialisten die op de vloer super communicatief zijn. Dat laatste is bij events bijna net zo belangrijk.”

Horecava_GastronomischGilde_gouden-koksmuts-foto-Floris-Heuer Beeld: Floris Heuer
Awardshow_ExpeditieRobinson_Finale_©FlorisHeuer Beeld: Floris Heuer
FSN_Trendtour_Champagne_©FlorisHeuer Beeld: Floris Heuer

Kan je voorbeelden noemen van organisaties met wie Fitchd samenwerkt?

“Natuurlijk. We werken bijvoorbeeld al een tijd met The Food Line-up. Zij zetten onze fotografen op diverse evenementen in om hun portfolio in dezelfde stijl uit te bouwen, waarbij we speciaal voor hen een poule hebben opgezet van fotografen die bij hen passen. Maar we mogen ook hele mooie shows vastleggen voor Fjuze en leveren foto, video en strategie rondom beeld bij de RAI.

En voor Horecava zijn we bijvoorbeeld al een paar jaar vaste partner. Daar zijn we een hele week met een groot team van makers aanwezig. Van lifestyle- tot foodfotograaf en video maken. Ieder met een eigen discipline, maar het eindresultaat is wel in dezelfde sterke stijl. Elke dag hebben we een ochtendbespreking waarin we samen bekijken wat we in beeld gaan brengen en hoe we elkaar hier ook in kunnen versterken. Uiteraard uitsluitend op basis van de wensen van Horecava. Dit is het ultieme voorbeeld van hoe een mediaproductie eruit moet zien bij grote evenementen.

Maar ook voor internationale merken werken we al geregeld. Zo verzorgen we voor Booking.com fotografie en video bij veel events over de hele wereld. Soms op vier locaties op hetzelfde moment, met lokale fotografen.

Armin-van-Buuren-bij-KLM-feest_xsaga_foto-Floris-Heuer

Ik hoor je veel over fotografie. Hoe zit het met videografie?

“Ik ben van huis uit een fotograaf, maar ik denk in beelden. Dat doen alle beeldmakers. Met video zijn de mogelijkheden eindeloos en voor opdrachtgevers en makers is het waardevol dit bij elkaar onder te brengen. Het versterkt elkaar enorm. Dit gaat niet enkel om een aftermovie, maar we kijken steeds meer naar een veel bredere inzetbaarheid van beeld, zoals voor employer branding campagnes. Daarom dat ik ook een team van videograven heb verzameld. Het werkt verder precies hetzelfde. Wij briefen onze makers en zorgen voor afstemming in draaiboeken, scripts, benodigde beelden en meer.”

Optreden dansers in witte kleding - Plugged - foto Floris Heuer
Danser met wit gewaad - Foto Floris Heuer

Nog even over dat beeld; worden jullie ook al in de conceptfase meegenomen om mee te denken over de beste key visual?

“Jazeker. Neem Fjuze; zij betrokken ons in het voortraject met de vraag waar de fotograaf het beste geplaatst kan worden. Dan gaan we samen naar de show kijken en bepalen de key visuals en daarmee de posities. Soms kunnen dan nog aanpassingen of toevoegingen aan de inrichting worden gedaan, puur voor het beste eindresultaat. Vaak levert dat na afloop een ‘holy shit’-moment op zodra ze de foto’s zien. Dat is echt een gaaf gevoel.”

Gaaf. Fitchd klinkt als dé plek om met beeld meer impact te maken.

“Zeker, dat willen we heel graag zijn, sparringpartner op het gebied van beeld. Via de website van Fitchd kunnen mensen daarom ook vrijblijvend hun visuele identiteit laten doorlichten. Dat gebruiken we als basis om op voort te borduren om mensen zo te helpen hun identiteit beter tot leven te laten komen.”

Beeld: Floris Heuer, Nadia ten Wolde, Joep van Aert