Okee, stel je eens voor: de volgende bestemming van je bedrijfsuitje. Waar denk je aan? Vast niet aan een verzorgingstehuis met eenzame bejaarden. Dat dit stiekem toch best wel een goed idee kan zijn, dat bewijst 10,000 Hours. Deze stichting begon ooit met het werven van vrijwilligers bij dance-festivals voor 10,000 uren aan vrijwilligerswerk. Inmiddels is de teller de 60,000 uur al ruimschoots gepasseerd; geen geringe prestatie in een land waar vrijwilligerswerk onder jongeren nog altijd afneemt. Met de learnings uit de festivalwereld, organiseren ze nu ook vrijwilligersdagen op maat voor bedrijven. Wil dat een beetje?
Nienke Basslé staat al zo’n 7 jaar aan het hoofd van 10,000 hours en heeft het uit zien groeien van een in-house projectje onder de vleugels van ID&T tot onafhankelijke stichting die samenwerkt met grote artiesten, festivals en nu dus ook bedrijven. We spreken met haar over deze opmerkelijke opmars en over wat betekenisvolle bedrijfsuitjes voor bedrijven kunnen betekenen.
Inzichten van het eerste uur
10,000 Hours werd geboren op de dansvloeren van ID&T. Hun dance festivals zijn eigenlijk een soort mini-communities. Nienke legt uit: “Als iemand daar je biertje omstoot, dan haalt die meteen een nieuwe voor je. Terwijl dat in een willekeurig café eerder uit zou lopen op ruzie dan op verbroedering. We zagen een kans om deze positieve energie op de dansvloer in te zetten voor een goed doel.” Met een leger aan vrijwilligers plantten ze bomen en verzamelden ze plastic om zo, daags voor het festival, een beetje voor het festivalterrein te zorgen. Wel zo netjes natuurlijk!
Bomen zijn niet goed in knuffelen
Al gauw gingen ze zich niet alleen voor de natuur inzetten, maar ook voor kwetsbaren in de samenleving, vaak met hulp van grote sterren uit de dance scene zoals Seth Troxler, Nicky Romero en Coone. Ze kookten voor daklozen, dansten met mindervaliden en leerden dj’en aan kids met een geestelijke beperking. Als puntje bij paaltje komt, blijkt er voor het helpen van mensen meer animo te zijn dan voor het redden van de natuur. “Vaak geven de mensen met wie je een leuke tijd hebt gehad je daarna dankbaar een knuffel. Het gevoel dat je als vrijwilliger dan krijgt, dat krijg je van een schoon strand of een geplante boom nou eenmaal minder snel.”
Models At Work vrijwillig aan het werk
Toen modellenbureau Models At Work bij 10,000 Hours aanklopte, ontstond opeens de vraag: kunnen we dit ook voor bedrijven? Ze besloten iets te doen met de gedeelde passie van de modellen en modebewuste bejaarden. Het werd een dagje uit naar een modeshow. Omdat velen van hen in een rolstoel zaten, mochten ze vooraan in de rij en dichtbij de catwalk zitten. Het maakte allemaal heel veel indruk. “Tijdens de nazit volgden hele grappige gesprekken. Ze vonden de kleding, de muziek en de lichten heel mooi, maar het ging wel allemaal heel snel. Kennelijk liepen de modellen vroeger veel langzamer. Daar hadden wij nog nooit bij stilgestaan.” Uiteindelijk heeft Models At Work ook nog een veiling van dure designer jassen georganiseerd om meer van dit soort dagen mogelijk te maken. Cool, toch?!
Brainstormen met Boomerang Creative
Onlangs zijn ze met Boomerang Creative nog een stapje verder gegaan, richting een werkwijze die voor bedrijven goed zou werken. “Belangrijk is om het talent binnen het bedrijf als uitgangspunt te nemen en dat in te zetten voor een doel dat de werknemers aan het hart gaat. Dat verzin je zelf nou eenmaal niet zomaar. Dus hebben we een co-creatie sessie met de werknemers gedaan en daar kwam uit dat ze een feestje voor eenzame ouderen wilden organiseren. Iedereen was meteen enthousiast!” In het lokale verzorgingstehuis werden lekkere tosti’s gemaakt, een playbackshow gehost en een fotoshoot georganiseerd. Die foto’s zijn later gebruikt in een Instagram-campagne om meer vrijwilligers te werven voor het tehuis.
Vrijwilligerswerk op je werk
Okee, zal je denken, leuk en aardig allemaal. Maar waarom doen bedrijven er eigenlijk goed aan om iets goeds te doen tijdens een dagje uit? “Tegenwoordig hebben veel bedrijven moeite om jong talent aan zich te binden. Jongeren missen vaak een stukje zingeving. Als je als bedrijf je talenten zo nu en dan inzet voor een goed doel, dan is dat niet alleen goed voor de gemeenschap en de binding met de buurt, maar ook voor de gemeenschapszin binnen het bedrijf. Want eigenlijk zijn bedrijven, net zoals dance festivals, ook een soort mini-communities.” Dat zijn ware woorden. Want zeg nou zelf, als jij het biertje van een collega omstoot, zou je dan een nieuwe voor hem halen?
Beeld: 10.000 Hours