Dutch Event Awards 2023: de eerste awards voor creativiteit in de evenementenbranche

And the winner is…

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×
Ballonnen die naar beneden komen tijdens feest

De zaal zit tot de nok vol. De eerste uitreiking van de Dutch Event Awards. De spanning is merkbaar door het hoge gekwetter van het publiek. De hele branche is er. Het voelt als één familie. Allemaal mensen met een gezamenlijk doel. Mooie dingen maken. Mensen die zichzelf helemaal geven voor een idee. Voor een concept. Voor het verhaal. En het niet loslaten tot er iets geweldigs staat. Bureaus én creatieven zijn genomineerd.

Het wordt een bijzondere avond. One for the books

Uit balans

Een award voor creativiteit zoals hierboven geschetst bestaat niet in de evenementenbranche, maar is wel noodzakelijk om als sector verder te ontwikkelen. Op dit moment is er alleen de Gouden Giraffe waarbij het draait om de effectiviteit van zakelijke evenementen. Creativiteit speelt een rol, maar is geen must om kans te maken op de prijs. Zolang je een sterke case kunt bouwen waarin je de meerwaarde van het event voor de klant kunt aantonen kom je in aanmerking. Het belonen van effectiviteit is heel belangrijk, maar als er geen creatieve prijs naast komt, groeit de branche scheef.

Man op 1 been die balans probeert te houden

Goed voorbeeld

In de reclame heb je, naast de effectiviteitsprijs de ‘Effie’, de Dutch Creativity Award. En je hebt, zoals bij de Oscars, veel verschillende categorieën, zoals filmregie, art direction en muziek, zodat een award niet alleen een bureau uitlicht, maar ook interessant is voor iedereen die aan de campagne heeft meegewerkt. Zo’n award verbindt creativiteit. En maakt het werk beter. Mooier. Kwalitatiever.

Creativiteit maakt minder kwetsbaar

Een sterk creatief concept voor een live event blijft ook overeind als je het vertaalt naar online. Geen focus op de creativiteit is de vinger op de zere plek. Het maakt de branche zwak. En dat is pijnlijk duidelijk geworden in deze coronatijd. Gezien de matige kwaliteit van de online events is de branche door de mand gevallen. De borrelboxen en potje Bingo’s in ‘Wereld Draait Door’-settings vlogen over de schermen.

Vrouw die zich verveelt achter een laptop

Blown away

Sommigen snappen die creativiteit gelukkig heel goed. Bureau Fjuze bijvoorbeeld. Vorig jaar introduceerden ze Electric Fireworks uitgevoerd in samenwerking met Leon Driessen (light designer): oudejaarsvuurwerk gemaakt van licht en geluid. Dat verdient een prijs voor creativiteit. Het is een briljant idee dat briljant is uitgevoerd, dat om die reden moet worden beloond. Dus: een Dutch Event Award voor bureau Fjuze en een award voor Leon Driessen in de categorie light design.

Meer betekenis voor klanten

Als de branche creatief sterker wordt, wordt de vraag van de klant ook groter dan alleen ‘het ontzorgen’. Een creatief event communiceert krachtiger, waardoor het waardevoller wordt en er meer bereidheid komt om ervoor te betalen. Bovendien is het, net zoals in de reclame, voor klanten ook lonend als hun event creatief wordt geprezen. Dit straalt ook af op hen. Creatief werk bestaat bij de gratie van het inzicht en lef van klanten.

Nieuwe start

Corona zet de branche stil, maar creëert ook een nieuw begin. Er is zoveel potentie. Met al die gepassioneerd kloppende harten aan de bureaukant, die mooie klanten en straks weer die prachtige podia. Stel je toch voor dat die vol worden ingezet. Met waanzinnige performances die het verhaal vertellen. Daar zit zoveel winst. De branche is nog piepjong, dus de groei naar volwassenheid zit nu in het aangaan van meer samenwerkingen met creatieven (en strategen!) uit andere hoeken. Uit de culturele sector, de beeldende en podiumkunstsector of uit de wereld van de film.

Kijk bijvoorbeeld naar de openingsperformance met artist Tieka Masfar op de muziek van Ryan Martin met video art van Irma de Vries (video komt er later bij) in opdracht van ICT Media voor CIODAY.

Wie wordt het?

De timing om een nieuwe award te introduceren is ongelukkig. Iedereen zit in de overlevingsstand, murw geslagen door afgelopen jaar. Het liefst was ik nu vol in de actie gegaan. Op zoek naar een team om de award neer te zetten. Met een echte kartrekker. Want jongens, dit kunnen we toch ook heel goed gebruiken. Uitzicht op een award-uitreiking voor creatief werk met een vet groot feest erna. Voor en door ons. Vieren dat we er zijn. De domeinen dutcheventawards.nl en .com zijn alvast geregistreerd voor de op te richten stichting ‘Dutch Event Awards’. Wie is de voorzitter? Jij?