“David Guetta op het dak van Rockefeller Center New York, wij aan de regieknoppen in Amsterdam” (Remco Evers, NOMOBO)

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Niet alleen organisatoren van business events zoeken sinds de crisis hun heil in het online spectrum. Ook steeds meer festivals en artiesten speuren naar de mogelijkheden om hun merk ook in deze tijd digitaal zichtbaarheid te geven bij hun doelgroep. Maar hoe val je op via een plat scherm?

Laat dat maar aan NOMOBO over. Als leverancier van livestreams van wereldberoemde festivals en DJ’s, weten zij als geen anders de live impact over te brengen bij jou thuis!
Wij spraken met Remco Evers, Executive Creative Director bij NOMOBO, over unieke projecten, de kracht van beeld en tips voor het juist inzetten van livestreams.

Wat is NOMOBO?

“Wij bedenken en produceren video content voor grote merken, zoals Red Bull, Heineken, Salesforce, Awakenings. Daarnaast verzorgen we ook alle live videoproducties voor DJ’s, zoals Armin van Buuren, Martin Garrix en David Guetta.”

Hoe komt het dat jullie zulke mooie namen aan jullie hebben weten te binden?

“NOMOBO bestaat sinds 2012. De tijd waarin livestreamen echt nog in de kinderschoenen stond. We zijn deze markt in gestapt met de motivatie om een livestream te maken zodat men thuis de ervaring van het festival beleefd. Daarin leenden wij veel van de registratie van sportevenementen waarin al sterk werd nagedacht over hoe je zo’n uitzending inkleedt.

Om die reden werden we al snel gevraagd door Ultra Music Festival om de livestream te verzorgen. Die vorm werd al snel door andere festivals en ook door dj’s omarmt, waardoor we zeer snel in het dance-segment groeiden en de hele wereld overvlogen voor mooie producties. Vervolgens zijn we onze pijlen ook gaan richten op de sport, corporate en fashion-omgeving. Daarbij zijn we ook steeds meer de creatieve kant gaan ontwikkelen. Van live-uitzendingen tot content-series, die we zowel bedachten, vorm gaven en produceerden voor opdrachtgevers.”

United at Home David Guetta Louvre Parijs
United at Home David Guetta Parijs Louvre verlicht
Nomobo Studio remote control room
David Guetta Charity Livestream
Personeel NOMOBO tijdens DJ set David Guetta

En toen was het ineens maart 2020. Wat is jullie overkomen?

“Ons jaar stortte volledig in met al snel een lege agenda. Gelukkig waren wij in 2019 al aan het kijken of we onze producties meer remote konden verzorgen. De regie en het daadwerkelijk regisseren gebeurt vanuit ons kantoor in Amsterdam, waardoor je op locatie alleen maar camera’s, cameramensen en een stukje verbinding nodig hebt. En dus voor een uitzending niet meer veel extra apparatuur en personeel met een vliegtuig naar de andere kant van de wereld hoef te verzenden en te laten verblijven. Dat scheelt aanzienlijk in zowel de kosten als in de footprint.

Het experimenteren wat we in 2019 deden bood ons vorig jaar veel kennis en een flinke voorsprong. We zijn in maart begonnen aan het bouwen van twee volledige controlerooms vanwaar we uitzendingen van over de hele wereld kunnen regisseren. De festivals vielen weg, maar daarvoor in plaats kwamen mooie aanvragen uit de zakelijke evenementenwereld. En van David Guetta. Hij zat vanwege het vliegverbod vast in Miami en merkte dat hij in die sombere tijd wat wilde teruggeven aan zijn fans. Hij wilde een charity-event organiseren. Wij verzorgden vijf camera’s en een drone en regisseerden vanuit Amsterdam live het event met duizenden fans die via verschillende zoom rooms konden mee dansen en een connectie konden maken met David.”

Hoe was dat voor jullie?

“Dat werkte heel goed. Het is heel fijn om verzekerd te zijn van een stabiele verbinding. Daarnaast word je op locatie vaak achter een podium gezet, in een portacabin waar je met dreunende bassen moet proberen te werken. Vanuit Amsterdam kunnen we optimaal en in alle rust werken.”

Daarna volgden nog meer samenwerkingen met David Guetta.

“Inderdaad, het was de best bekeken livestream op Facebook ter wereld en werd het begin van de United at Home-serie, waarbij we tot nu toe in New York, Parijs en Dubai zijn geweest.”

David Guetta Louvre geel uitgelicht United at Home
David Guetta United at Home Parijs Louvre

Hoe is het om zulke bijzondere en complexe producties vanuit Amsterdam te regisseren?

“Absoluut intens. New York organiseerden we alles nog op afstand, maar toen bleek ineens dat het team van Guetta de kans kreeg om een eindejaarsset te draaien in een volledig verlaten Parijs voor een letterlijk leeg Louvre. Vanwege deze grotere aanpak zijn we er fysiek heen gegaan en hebben met David in een leeg Louvre de trailers opgenomen.

Voor de show zelf besloten we om er vooral een waanzinnige show van te maken en niet persé de persoon achter de draaitafels vast te leggen. We probeerde de kunst van het Louvre terug te laten komen in de liveset. Door middel van het inmixen van een visual overlay, getriggerd door de VJ zijn we de livebeelden & kunst samen gaan mixen. Een klassieke, maar beproefde manier. Sterker nog, er mocht geen vuurwerk worden afgeschoten, dus hebben wij in de laatste minuut digitaal vuurwerk toegevoegd. Bijna niemand die door had dit dat niet echt was. Extra bijzonder aan dit project was dat het op 29 december werd opgenomen en de finale dit op 31 december om 10.00 uur bij alle broadcasters moest zijn. We hadden dus 36 uur om alles helemaal sync te krijgen en kleuren goed te trekken. Ik kan je zeggen; dat doen we niet nog een keer.”

Daarna volgde Dubai, boven op helicopterplatform van het enige zevensterren hotel ter wereld. Hoe was dat?

“Het is een unieke kans om op dat platform te mogen draaien. Maar het is lastig om een stagedesign neer te zetten, want je mag er begrijpelijkerwijs heel weinig. We besloten het heel clean te houden en veel gebruik te maken van remote dolly’s met camera towers. Zo konden we veel dynamiek vasthouden en legden we visueel gezien niet te veel bewerkingen op. In samenwerking met het team van Guetta zijn een aantal visuals in de vloer in 3D gemaakt. Zodra de drone in een hoek van 45 graden filmde, konden we de vloer met platte projectie een forced perspective geven. Volgens mij is dit een productie geweest die niet snel kan worden overtroffen.

Hoe verloopt de samenwerking, op afstand, met de crew die het licht, geluid en dergelijke verzorgen?

“Heel goed. In het voortraject werken we met de show director samen om te bepalen welke look en stijl per nummer moet worden neergezet. Wij verzorgen vervolgens de regie, terwijl het team van Guetta de rest verzorgd. Zij zijn als een hechte muziekband op elkaar ingespeeld. Wij staan met ze in verbinding en daarnaast zien we welk nummer David aan het inmixen is. Zo werken we, ook op afstand, heel fijn samen en lijkt het alsof we allemaal bij elkaar zitten.”

DAVID-GUETTA United at Home Dubai
DAVID-GUETTA_United at Home Dubai
DAVID-GUETTA_United at Home Dubai van onderaf

Hoe maak je een live-uitzending waar men naar blijft kijken?

“Bepaal allereerst heel goed voor welk publiek en voor welk medium je iets maakt. Zorg daarnaast voor een rode draad. Ga teasen met wat er aan zit te komen. Gooi wat op en los dat de volgende aflevering, of na een pauze-moment, in. Daarnaast vinden wij het heel belangrijk om een filmische ervaring te creëren. Daarom werken we met digitale cinemalensen. En ook audio is voor ons erg belangrijk, dus investeer daar goed in. Maak bij een digital event daarom gebruik van de beste kwaliteit clip on mics en camera’s en investeer in goede belichting.”

Waar kunnen we de volgende livestream van jullie verwachten?

“We zijn met toffe projecten bezig, dus houdt ons in de gaten en je zult zien welke toffe bestemming we als eerstvolgende aandoen.”

Foto’s: GuilleGS (Louvre) / NOMOBO (overige foto’s)