Een live event neemt een steeds prominentere plek in de marketing- & communicatiestrategie in. Het communiceren van het verhaal of de USP’s van een product wint aan overtuiging wanneer dit door live interactie gebeurt, maar dat is niet het enige. Elk live event gaat gepaard met een aankondiging, uitnodiging, soms eerst nog een save the date en als de cirkel echt rond wordt: een aftermovie. Toch is er een moment dat nog niet of nauwelijks benut wordt: de reis naar een event. Want als je als merk, organisatie of bedrijf een verhaal wil vertellen, waarom vertel je het dan niet ook écht?
Of een bezoeker nu per auto, bus, fiets of trein naar je event komt; iedereen wil dat de reis ernaartoe zo plezierig mogelijk is. Nu kiest men wellicht nog voor radio of Spotify, een deel zal in de trein wellicht nog even verder werken. Maar wat als hij of zij op dit moment al in gedachten aanwezig kan zijn bij het event?
De podcast: je boodschap tussen de oren krijgen
Dit moment, het punt waarop het naderende event nog even wordt gesnoozed en sluimert op de achtergrond, is het moment om alvast het podium echt te pakken! Jij krijgt jouw boodschap tussen de oren van je bezoeker, want jij, jij hebt een podcast! Vertel over het programma en de totstandkoming ervan, stel de organisatie voor, introduceer sprekers of leg de luisteraar een aantal pittige stellingen voor. Zo zorg je ervoor dat de bezoeker nog ontvankelijker wordt voor de boodschap. Door laagdrempelige betrokkenheid vooraf te vergroten, stimuleer je daarnaast de interactie tijdens je event. Win-win!
Serie of reeks, vooraf en achteraf
Je kunt gaan voor een incidenteel item, puur voor de fysieke reis. Maar, afhankelijk van tijd en budget kun je ook een serie ontwikkelen. Een reeks afleveringen die de figuurlijke weg naar het event – de weken voorafgaand – ook in het teken stellen van jouw boodschap en verhaal. Aanvullend kun je zelfs besluiten om de communicatie achteraf te verrijken, ter vervanging van of als aanvulling op de aftermovie. Luister als bezoeker naar de ervaringen van anderen (zowel bezoekers als sprekers) of kijk vast mee naar wat er een volgende keer gaat gebeuren!
Een voorbeeld: reizen naar de toekomst
Een tof voorbeeld is de podcast van muziekfestival Grasnapolsky. De organisatie maakte juist gebruik van een drempel in de customer journey, de reis van Amsterdam naar de eventlocatie Fabriek de Toekomst in Scheemda, Groningen. Zij ontwikkelde een podcast die de tijd van de reis “dekte” (Peter & Jan reizen naar de Toekomst). Het verhaal, de stijl en de muziek waren een perfecte weerspiegeling van (de filosofie van) het festival. Geheel in stemming kwam de bezoeker aan, en stond open voor alles wat er te halen was! Dat kun jij ook, toch?