Casinospelen, arcade-simulatoren, beautystands, acteurs. We noemen het vaak ‘side-entertainment’ omdat het letterlijk en figuurlijk aan de rand van het evenement staat. Het is de financiële post waar snel in wordt beknibbeld. Belachelijk, vond Thomas (van BoulderBox), want goed entertainment zou de basis van een event moeten zijn, en dus bedacht hij samen met Camperbaas en Pop Up Ping Pong Showkees2019. Een scouting event voor planners & bookers waar je alles zelf kon ervaren. En hoe… het was geweldig!
Geen standaard locatie, geen bekende concepten, geen commerciële beurs en geen gereserveerde gezichten van ‘standhouders’. Het enthousiasme straalde overal vanaf!
Experience-entertainment voor events
Niet de Jaarbeurs, Expo Haarlemmermeer of Ahoy deed dienst als locatie, maar ‘de loods van Camperbaas’. Heerlijk kneuterig, maar juist daardoor zo onwijs sterk. Op een strakke registratiesite na, was er vrij weinig bekend over wat we konden verwachten. Er was één belofte: “de makers die hun werk etaleerden, voldoen op zijn minst aan vijf van de zeven zorgvuldig opgestelde criteria om kwaliteit en uniekheid te waarborgen, namelijk Interactief, Experience, Multi-play, Entertaining, Multi inzetbaar, Vernieuwend, Tastbaar.” Dat hebben we geweten! Kort samengevat omschrijven we Showkees2019 als ‘te veel prikkels op te weinig vierkante meters door (te) enthousiaste creatievelingen’.
Een ontvangst die overrompeld
Bij de locatie aangekomen konden we QR-code in de uitnodiging… eh, niet gebruiken, want er was gewoon een afstreeplijst. Lekker begin dachten we toen nog. Achteraf vraag je je af of zelfs dit er niet gewoon bij hoorde, want de chaos moest toen nog beginnen door de rode loper-act van Buro Curious. Nou zijn we een beetje wars van dergelijke entrees, want het VIP-ontvangst (vol fotografen en handtekeningenvragers) of het letterlijk ‘over’ een rode loper heen klimmen, kennen we inmiddels wel. Maar de “Ow, daar gaan we” maakte aan het einde van de loper plaats voor “Waaaat is hier gebeurd!” Van de bouncer tot een interview met camera op je snufferd, snel door naar de butler die vraagt hoe laat ik mijn helicopter klaar wil hebben staan, nog snel een handtekening zetten en eindigend bij de fotograaf. Het gaat zo snel, maar is daardoor ronduit geniaal. Te meer omdat de act net zo snel begint als dat die eindigt. Jezelf afvragend wat er is gebeurd, wat je hebt gezegd en gedaan en vooral… wat er nog meer te wachten staat.
Unieke programmering gegarandeerd
Er was geen kans om bij te komen, want nog geen twee meter na de ontvangst kregen we al een champagne aangeboden en meteen daarna werden we meegenomen met de vraag of we mee wilde spelen met Casino Magic. Het moet gezegd; het is behoorlijk gescript en een beetje flauw, maar het enthousiasme van de croupier was aanstekelijk. Dat plezier straalde ook van alle andere makers af; iedereen is trots op zijn of haar entertainment en wil je hier graag deelgenoot van maken. Met succes!
Van een originele Boulderbox waar je meteen kunt twisteren tot het super aanstekelijke apenkooien bij ApenkooiGym om vervolgens te genieten van de eetbare tatoeages van Coco Choco Compagnie en op de foto te gaan in Taped Photo Booth. De muziek in de photobooth en de overdaad aan props die je telkens binnen tien paar seconden moet opdoen, zorgen voor veel hilariteit. Voor wat meer rust schommel je boven het publiek uit met een koptelefoon met Silent Swing om daarna als een baas bij Camperbaas te dansen in de kleinste mobiele disco (die camper móet schudden) of de zilveren bal te zoeken in de mobiele ballenbak. In de winning mood van de ballenbak (want binnen tien seconden, ja echt!), gingen we door naar de foute Mobiele Bingohal; de omgebouwde caravan met de uitstraling van een foute nachtclub, met dito presentatie van Toos & Koos. Je moet ervan houden, maar er is genoeg gelachen. Anders was dat bij de creatieve pingpong-tafels van Pop-up Ping Pong, want daar was het vooral de concentratie die de boventoon voerde. Persoonlijk hoogtepunt was Turboclub, vooral door de bizarre gedachtenspinsels die dit collectief heeft en vertaald naar interactieve installaties. Wel eens op een event een sinaasappel onder hoge druk weggeschoten? Zeker niet voor elk event geschikt, want een t*ringherrie, maar daardoor stiekem ook erg gaaf.
Basisingrediënt van een goede beurs: passie
Het was de eerste editie, waar ongeveer 100 gasten aanwezig waren. Of dat rendabel was? We betwijfelen het. Of het perfect was? Nog niet helemaal. Maakte het een onvergetelijke indruk? Absoluut! De drukte, het plezier, de creativiteit en de passie straalde af van alle makers, en gasten. Showkees2019 is voor herhaling vatbaar… Showkees2020, kom er maar in! En behoud dan alsjeblieft dat kneuterige karakter, want dat ongepolijste maakte het uniek. Hou dat vast!
Beeld: Showkees