Ruim drie jaar geleden schreven we een artikel waarin we de organisatie van Impactfest aan het woord lieten over de samenwerking met de evenementenlocatie Fokker Terminal in Den Haag.
Waar de voorgaande edities door de corona maatregelen niet in volle glorie konden plaatsvinden – in 2020 online en in 2021 met een beperkt aantal gasten – was het op 15 november 2022 weer tijd voor een volwaardige versie van Impactfest. Een goed moment om bij Tim Rosman, director sales & events van Fokker Terminal, te achterhalen hoe hij terugkijkt op dit event.
Heel even Tim, wat is Impactfest?
“Impactfest is een evenement waarop zo’n 2.000 impact makers uit ruim 40 landen naar Den Haag komen om aan te tonen dat doing good & doing business samen zorgen voor het creëren van een duurzame toekomst.”
Welke rol heeft Fokker Terminal binnen dit event?
“Naast het faciliteren van de locatie en technische voorzieningen, mogen we samen met de eindklant en Unknown Group, het uitvoerend bureau, in een vroeg stadium om tafel zitten om het event vorm te geven. Dat is echt heel fijn, want we kunnen zowel als locatie-kenners als ook met onze in house event ervaring een mooie meerwaarde voor het event bieden.”
Wat was de grootste verandering ten opzichte van de laatste editie?
“Impactfest staat bekend om de bruisende sfeer. De organisatie wilde dat nóg meer dan de vorige keer benadrukken. Dus minder site-programs in onze achttien subruimtes, maar zoveel mogelijk focus van het programma op de plenaire zaal zodat iedereen elkaar constant tegen kwam en de content eigen maakte. Een heerlijke uitdaging waar we onze tanden in hebben gezet.”
Werd het event nog aan een specifiek thema gekoppeld?
“Waar vorig jaar de nadruk op duurzaamheid lag, werd nu gekozen voor ‘Future of impact’. We hebben dat doorvertaald in innovatieve oplossingen op het gebied van techniek, inrichting en kleurgebruik.
Het hart van het event bestond uit een plenaire halve cirkel opstelling. Daar hingen drie grote cirkeltrussen boven met allemaal hangende led-strips. De opstelling bood de mogelijkheid om een talkshow, presentaties en pitches te combineren door het gebruik van koptelefoons. Daarnaast konden we door deze vorm ook een soort box ring bouwen waar men omheen zat om te kijken naar ‘het gevecht tussen start-ups’.”
Is het thema ook culinair doorgevoerd?
“We werkten samen met Cateringmeesters. Een lokale partij die het aanbod van food & drinks zoveel mogelijk lokaal, duurzaam en vegetarisch aanbiedt. Dat is zeker passend bij de huidige tijdgeest. Verder is het thema niet doorgevoerd. Dat is wel iets waar we volgend jaar naar gaan kijken.”
Beviel het om zoveel programma-onderdelen in één ruimte te laten plaatsvinden?
“Absoluut. Hoewel het wel lastig voorspellen was hoeveel mensen elk onderdeel wilden volgen. De inhoud van de talkshows en sprekers was erg hoog. Dat gaf ons een belangrijk inzicht om bij een volgende editie nog beter na te denken over de spreiding van bezoekers en beschikbaarheid van zitplaatsen en koptelefoons.”
Wat kwam er verder uit de evaluatie naar voren?
“Vooral dat het een uitdaging wordt om mee te kunnen gaan in de groei van het evenement. Hoe kunnen we zonder in absolute aantallen te groeien zorgen dat de bezoekers kwaliteit heel hoog blijft? Daarnaast is het goed bevallen dat we niet het wiel opnieuw zijn gaan uitvinden, maar met kleine tweaks en een andere inrichting het verschil zijn gaan maken.”
Hoe kijkt iedereen terug op het event?
“Ontzettend tevreden en blij. En wijzelf ook vooral. Zo’n intensieve samenwerking met eindklant en uitvoerend bureau is heel fijn. We vinden het ontzettend leuk om samen met hen het ontwerp van het event te maken. Op naar de volgende editie.”
Beeld: Fokker Terminal