AMF in Johan Cruijff ArenA met 40K bezoekers ‘grootste nachtclub ter wereld’

Een interview met organisator Allan Hardenberg

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Vorige week, tijdens Amsterdam Dance Event (ADE), vond voor de tiende keer het AMF plaats in Johan Cruijff ArenA. Zo’n 40.000 gasten uit binnen- en buitenland gingen los op een programmering vol wereldberoemde DJ’s en spectaculaire show vol licht, geluid en special effects.

Wij bezochten het event en waren onder de indruk. We belden Allan Hardenberg, organisator van AMF en eigenaar van ALDA (producent, conceptontwikkelaar en promotor van internationale elektronische muziek- en dj-concepten), om te vragen wat de kracht van AMF is.

Press shot Allan Hardenberg - ALDA-

Voor de mensen die AMF niet kennen; wat voor event is het?

“We willen de grootste nachtclub ter wereld zijn waar op één avond de beste DJ’s optreden op een podium met baanbrekend stage design, de nieuwste technieken en een ‘party pit’ zodat de echte fans achter hun favoriete DJ op het podium van de show kunnen genieten.”

Hoe kijk je terug op deze tiende editie van AMF?

“Ik vond het super gaaf. Het was één van de best edities. Een strak geproduceerde show en goede DJ-sets. Daarnaast hadden we zo’n 55 tot 60% internationaal publiek en waren we twee maanden van tevoren uitverkocht. We waren door enkele jaren afwezigheid heel bang voor een grote no show, dus daarom dat we tickethouders actief hebben benaderd met de vraag of ze daadwerkelijk zouden komen. Het resultaat is dat we maar 2% no show hadden in plaats van de circa 10 tot 20% die deze zomer bij festivals voorkwam. En niet onbelangrijk; we kregen van de ‘grasmannen van de ArenA’ een dikke voldoende over hoe de grasmat eruit zag na afloop van het evenement.”

AMF in Johan Cruijff ArenA met 40K bezoekers ‘grootste nachtclub ter wereld’ - Beeld Alda
AMF in Johan Cruijff ArenA met 40K bezoekers ‘grootste nachtclub ter wereld’ - Beeld Alda
AMF in Johan Cruijff ArenA met 40K bezoekers ‘grootste nachtclub ter wereld’ - Beeld Alda
AMF in Johan Cruijff ArenA met 40K bezoekers ‘grootste nachtclub ter wereld’ - Beeld Alda
AMF in Johan Cruijff ArenA met 40K bezoekers ‘grootste nachtclub ter wereld’ - Beeld Alda
AMF in Johan Cruijff ArenA met 40K bezoekers ‘grootste nachtclub ter wereld’ - Beeld Alda
AMF in Johan Cruijff ArenA met 40K bezoekers ‘grootste nachtclub ter wereld’ - Beeld Alda
AMF in Johan Cruijff ArenA met 40K bezoekers ‘grootste nachtclub ter wereld’ - Beeld Alda
AMF in Johan Cruijff ArenA met 40K bezoekers ‘grootste nachtclub ter wereld’ - Beeld Alda
AMF in Johan Cruijff ArenA met 40K bezoekers ‘grootste nachtclub ter wereld’ - Beeld Alda
AMF in Johan Cruijff ArenA met 40K bezoekers ‘grootste nachtclub ter wereld’ - Beeld Alda

Welke rol speelt AMF binnen ADE?

“Toen we tien jaar geleden begonnen vond ADE van woensdag tot en met vrijdag plaats, waarna publiek én DJ’s zaterdag weer vertrokken. Wij wilden die zaterdag claimen. Dat werd een succes en nu zie je dat ADE met veel meer shows is doorgetrokken tot en met het weekend en ook alle DJ’s en artiesten pas op maandag vertrekken. We hebben jaren terug een GfK-onderzoek laten doen over de economische impact op de stad Amsterdam. Dan blijkt dat dat 25 miljoen euro is, gebaseerd op restaurants, openbaar vervoer, hotelovernachtingen et cetera. Dat bevestigd de impact van AMF.”

AMF in Johan Cruijff ArenA met 40K bezoekers ‘grootste nachtclub ter wereld’ - Beeld Alda

Op welke vlakken kan een jaarlijks terugkerend event zoals AMF zichzelf blijven vernieuwen?

“We proberen elk jaar op detailniveau de beleving te vergroten. Concreet; we willen er elke keer een betere show van maken. Daarvoor maken we gebruik van de nieuwste technieken. En voor dit jaar hebben we gekozen om met enkele showmomenten te werken, zoals een openingsmoment en een terugblik op tien jaar AMF, inclusief live pianospel. We willen telkens experimenteren tussen de DJ’s door, zodat als zij weer komen, zij het feestje weer op opzwepende manier kunnen opbouwen. Ook doen we steeds meer onderzoek naar welke artiesten de bezoekers graag zouden zien.”

AMF in Johan Cruijff ArenA met 40K bezoekers ‘grootste nachtclub ter wereld’ - Beeld Alda
AMF in Johan Cruijff ArenA met 40K bezoekers ‘grootste nachtclub ter wereld’ - Beeld Alda

Zijn er achter de schermen nog zaken voorgevallen en hoe hebben jullie die aangepakt?

“Productiewise heb ik helemaal niets teruggekregen. We hebben dan ook echt wel een enorm ervaren team. We noemen hoofdproducent Maarten Hoogland niet voor niets MacGyver. Hij werkt al 15 jaar voor ons en heeft in die jaren alles wel een keer voorbij zien komen. Niet gek als je beseft dat we ook events organiseren in bijvoorbeeld Zuid-Amerika of India, waar de kennis bij lokale partners toch een stuk minder is dan in Nederland.”

ALDA timeline EN
ALDA factsheet ENG

Wat kan de zakelijke evenementenwereld leren van een event zoals AMF?

“Een open deur, maar probeer echt origineel te zijn. Dat hoeft niet moeilijk te zijn, maar kan ook terugkomen in hele simpele dingen. Focus je daarbij niet op de beren op de weg, want die beer ziet jou niet. Positief blijven en gewoon doen. Vervolgens het resultaat meten en de volgende keer waar nodig bijschaven. Daarnaast is het goed om een sterke, langdurige relatie op te bouwen met sponsoren van bijvoorbeeld een congres of beurs. Een A-brand wil graag alles overnemen, terwijl dat niet per se goed is voor het merk en eerder afbreuk doet. Leer elkaar kennen; dat kan niet in een eenmalige samenwerking.”

Beeld: ALDA