Communication

aanmelder.nl is duidelijk; slechte beveiliging van event software is funest voor jouw event én merk

“Het is bij ons nog nooit voorgekomen”

Bewaar je inspiratie!

Log in of maak een account aan en bewaar jouw inspiratie op een Board.
Maak zoveel Boards als je wilt!

Maak een account

Vul de velden in en ga direct aan de slag met Boards!

Wachtwoord
Voornaam
Achternaam
Ik geef toestemming om mijn gegevens te gebruiken voor de Boards functionaliteiten op de event inspiration website.
×

Met de enorme toevlucht aan evenementen in het laatste half jaar, rijst ook de vraag hoe registratiesystemen omgaan met alle privacy-gevoelige gegevens van deelnemers. Je moet er toch niet aan denken dat door het inzetten van een onprofessionele event software partner alle gegevens op straat komen te liggen.

Mathijs Broekhuizen, operationeel manager bij aanmelder.nl, legt uit welke gevaren op de loer liggen en hoe het komt dat er bij hen nog nooit een dergelijke situatie is voorgevallen.

Het gaat maar zo-zo zonder ISO

Laten we eerlijk zijn… praten over privacy en dataveiligheid is alles behalve spannend of sexy. Maar cruciaal is het wel, zeker nu de digitale ontwikkelingen zich in sneltreinvaart opvolgen en men zich op landelijk niveau meer zorgen maakt over een online dan een terroristische aanval. Digitale veiligheid is iets dat, in mindere of meerdere mate, voor iedereen speelt en relevant is tegenwoordig. Het is daarom een onderwerp dat alles behalve onbesproken moet blijven. Ook tijdens of na de organisatie van jouw event.

Mathijs is daar heel duidelijk over: “Om maar meteen met de deur in huis te vallen; veiligheid zit in de haarvaten van onze organisatie, in zowel het programmeerteam als het developmentteam. Het is één van de redenen waarom we als één van de eerste ISO-gecertificeerd waren. Grotere organisaties eisen tegenwoordig zo’n certificering en dat is niet meer dan terecht. Toen de GDPR- en AVG-regelgeving om de hoek kwam, hadden wij ten opzichte van veel andere aanbieders, alles allang geregeld. Dat was echt enorm fijn voor onze opdrachtgevers. Sterker nog, als de organisatie zich niet bewust is van het belang van veiligheid, dan zijn wij dat wel voor ze.”

handen achter een laptop

Voorkom negatieve publiciteit

Je wilt niet dat je als bedrijf in het nieuws komt omdat alle deelnemersgegevens online gedeeld worden. “Het zorgt voor een enorm imagoverlies. Daarnaast ben je verplicht om binnen 24 uur verslag te doen van een datalek aan je klanten. Wij kunnen die rapporten zeer gemakkelijk voor je regelen. Gelukkig is het nog nooit nodig geweest en dat is het allerbelangrijkste. Sterker nog, mochten gegevens via ons op straat komen te liggen, dan zijn ze versleuteld en kan niemand er wat mee. Ik zal niet ingaan op de technische achterkant, maar geloof mij als ik zeg dat dit encryptie-project heel uniek is.”

slot in digitale wereld

Pas als je het niet doet, weet je wat je mist

Om veilig met deelnemersgegevens om te gaan is het heel belangrijk dat jij als opdrachtgever op de hoogte bent van de risico’s. “Wij attenderen onze klanten er echt op. Je hebt als organisator met veel privacy gevoelige deelnemergegevens te maken. Zo mogen ze nooit een deelnemerslijst per mail versturen, maar hebben we een eigen tool ontwikkeld waarmee dit veilig kan worden geüpload. Je moet eens weten hoeveel privacy-gevoelige informatie door organisaties onderling via de mail wordt gedeeld. Daar krijgt de gemiddelde security officer nachtmerries van.”

aanmelder.nl staat aan

Naast alle projecten rondom dataveiligheid is aanmelder.nl ook op andere vlakken volop in ontwikkeling. Nadat in coronatijd een online platform en streamingdienst is opgezet, wordt nu gewerkt om de huidige registratiesites een flinke upgrade te geven. “Het is nog even wachten tot de lancering in Q2, maar het wordt echt geweldig. Daarin nemen we heel veel feedback van opdrachtgevers mee en heb je straks nóg meer mogelijkheden om alles naar jouw wensen vorm te geven, en dat in 2023-uitstraling.”

We kunnen niet wachten!

Beeld: aanmelder.nl